חדשות    

כפל ארנונה על דירות רפאים; האם זה יעזור לשוק השכרת הדירות?

דירות רבות לא מאוכלסות ברוב ימות השנה, כאשר חלקם שייך לתושבים זרים (רובם כנראה יהודים) שמגיעים לחופשה קצרה בארץ ומתגוררים בדירות אלו. מעבר לכך, קיימות דירות שפשוט אף אחד לא גר בהן ואף אחד לא משתמש בהן (גם לא לתקופות קצרות על פני השנה). מדובר על פי ההערכות באלפי דירות ואף מעבר לכך.

בניסיון להילחם במחירי הדירות שהולכים ועולים, החליט שר הפנים, גדעון סער,  לחתום על תקנות לגביית כפל ארנונה לדירות מגורים שאינן בשימוש (דירות רפאים). הכפלת תשלום הארנונה על דירות מגורים שאינן בשימוש נועדה לעודד השכרת דירות אלה, ובכך להגדיל את היצע הדיור בבנייה הקיימת – ולתרום לירידת מחירי הדירות.  החתימה של סער, מעבירה את הכדור לשר האוצר, יאיר לפיד.

התקנות על הכפלת תשלום הארנונה נעשתה, בהמשך לוועדת טרכטנברג (הוועדה לשינוי כלכלי-חברתי בראשות פרופסור מנואל טרכטנברג) בהתאם להחלטת הממשלה מ-18 במרס 2012. הוועדה דנה באופן רחב בנושא – ן "הרחבת היצע הדיור בבנייה הקיימת באמצעות שינוי כללי הארנונה", והנה אחת ההמלצות של הוועדה צפויה להיות מיושמת. אבל, גם הוראה זו לא פשוטה ליישום – מיק קובע אם הדירה היא דירת רפאים? באיזו זכות לוקחים מיסוי עודף על בעל דירה שלא נמצא בה, האם אנחנו מכריחים אנשים להשכיר דירות? איפה חופש הבחירה של האנשים לעשות בקניין שלהם מה שהם רוצים?