מדריכי כרטיסי אשראי    

כרטיס אשראי ביומטרי – הדור הבא של כרטיסי האשראי

כרטיס אשראי ביומטרי – הדור הבא של כרטיסי האשראי

דרכון ביומטרי אנחנו מכירים כבר מזמן – מניחים את האצבע על הקורא האלקטרוני וחוסכים את ההמתנה הארוכה לרוב, בתור להחתמת הדרכון. גם תעודת הזהות הביומטרית עומדת לנחות אצלנו דרך קבע (כרגע בפיילוט) והיא תכלול שבב אלקטרוני (צ'יפ) ובו האמצעים והנתונים הביומטריים הייחודיים לאדם המחזיק בה: צילום תווי פנים ותמונות של שתי טביעות האצבעות המורות. השלב הבא יהיה כנראה – כרטיס אשראי ביומטרי. הכרטיס הביומטרי ייראה וירגיש בכיס או בארנק כמו כול כרטיס אשראי שאנחנו מכירים. ההבדל הוא שבקצה הכרטיס יש משטח מגע זעיר עליו נניח את האצבע בעת רכישה.

למה צריך כרטיס אשראי ביומטרי? א. כי חברות האשראי חשופות לתחרות הגוברת מאפליקציות תשלום אלקטרוניות, והן מחפשות חדשנות כול הזמן. ב. יש בעיה אמיתית של זיוף וגניבת כרטיסי אשראי, וכרטיס ביומטרי הרבה יותר בטוח לשימוש, משום שלא מספיק קיומם של הכרטיס ופרטי בעליו, אלא יש צורך בטביעת אצבע אישית, אותה קשה מאוד, אם בכלל, לזייף.

באפריל 2017 השיקה חברת האשראי הבינלאומית מסטרקארד, שהיא תאגיד האשראי המתחרה של ויזה, כרטיס אשראי ביומטרי המשלב טכנולוגיית שבבים עם טביעת אצבע, שיאפשר אימות נוח ובטוח של זהות מחזיק הכרטיס בעת רכישה בחנויות. ראשי מסטרקארד הסבירו, כי כיום משתמשים בטביעת אצבע לדוגמא בשחרור נעילת הסמרטפון, כאמצעי בטיחות ופרטיות, ולכן זה כל כך טבעי להשתמש בפעולה זו גם בתשלום בכרטיסי האשראי. גם בוויזה העולמית שוקדים על פיתוח כרטיס אשראי ביומטרי ולבטח נשמע עליו בעתיד הלא רחוק.

הכרטיס הביומטרי של מסטרקארד מסתמך על טכנולוגיה לסריקת טביעות אצבע המשמשת כיום בתשלומים ניידים ויכולה לשמש גם במסופי בתי העסק בהם קיים תקן EMV (תקן גלובלי לאימות כרטיסי חיוב). הכרטיס החדש מסתמך על טכנולוגיה לסריקת טביעות אצבע המשמשת כיום בתשלומים ניידים ויכולה לשמש גם במסופי EMV (Europay ,Mastercard ,Visa).

הטכנולוגיה החדשה תיבחן בתחילה בדרום אפריקה, בשיתוף רשת הסופרמרקטים Pick n Pay והבנק Absa, חברה בת של ברקליס (Barclays) אפריקה. ניסויים נוספים ייערכו באירופה ובאזור אסיה-פסיפיק בשלב מאוחר יותר. במילים אחרות, הכרטיסים הביומטריים של מסטרכארד, שבארץ מונפקים ונסלקים בידי שלוש חברות כרטיסי האשראי – ישראכרט, ויזה כאל ולאומי כארד, לא יגיעו אלינו כול כך מהר.

איך עובדים עם כרטיס אשראי ביומטרי?

בשלב הראשון, כדי להפעיל את הכרטיס, צריך בעלי הכרטיס רישום מול המוסד הפיננסי שמנפיק לו את הכרטיס. במסגרת התהליך נדרש בעלי הכרטיס לטביעת אצבע וזו מומרת לתבנית דיגיטלית מוצפנת המאוחסנת על גבי הכרטיס. בעת הרכישה, מעביר בעלי הכרטיס את הכרטיס במסוף של החנות ובמקביל מניח את אצבעו על החיישן המשולב במסוף. ההתאמה של טביעת האצבע לתבנית המוטבעת בכרטיס נבדקת וכאשר יש התאמה – העסקה מאושרת. לאורך כל התהליך נותר הכרטיס בידו של הצרכן ואינו עובר לידיו של הקמעונאי.

מצד הקמעונאים, זה ידרוש שבעסקים שלהם יהיו מסופים הכוללים חיישן קורא טביעת אצבע, ואלה ינופקו להם על ידי חברת כרטיסי האשראי. עם זאת, במסטרקארד מבטיחים שאין צורך בשינוי או שדרוג תוכנה. בעתיד מתכננת מסטרקארד שדרוג של הכרטיס הביומטרי, כך שלא יידרש גם מגע (Contactless), מה שיפשט עוד יותר את תהליך התשלום בקופה.

היתרונות של כרטיס האשראי הביומטרי

קודם כול, הכרטיס החדש מאשר באופן מוחלט כי האדם המשתמש בכרטיס הוא אכן בעליו. הטכנולוגיה החדשה גם מסייעת לחברות האשראי באיתור ומניעת תרמיות, מגדילה את שיעורי העסקאות המאושרות ומפחיתה עלויות תפעוליות.

בנוסף, הוא יחסוך את הצורך בחתימה על הקבלה או על מסך מגע לשם אישור העסקה.

לבעלי העסקים מבטיחה הטכנולוגיה שהאדם שעומד מולם הוא אכן בעליו החוקיים של הכרטיס, שכן הסליקה תוכל להתבצע רק בעת הצמדת האצבע לחיישן.

ומה החסרונות?

בשלב זה ניראה שתהליך אישור עסקה באמצעות כרטיס אשראי ביומטרי ידרוש קצת יותר זמן (כמה שניות יותר, אומרים במסטרקארד).

לא תוכלו לשלם באמצעות כרטיס אשראי של בן/בת הזוג או של אמא/אבא, כי אתם חייבים שטביעת האצבע בעת הרכישה תתאים לזו שנמצאת בשבב המוצפן שבכרטיס.

בקיצור, יש גם חסרונות, אבל בעתיד בוודאי יתגברו עליהם, ובכול מקרה הם פחות חשובים אם משווים אותם לרמת הבטיחות הגבוהה בשימוש בכרטיסי אשראי ביומטריים.