חדשות    

כתב אישום נגד שופרסל: שכרה קבלן עבודה חסר רישיון

צילום: סיון פרג'

חברת כוח אדם בשם "שירות ותפעול מעל כולם" סיפקה כוח אדם לארבע קצביות של שופרסל, אך מתברר שלחברה אין רישיון. כך עולה מכתב אישום של משרד העבודה והרווחה נגד קמעונאית המזון.

משרד העבודה הגיש כתבי אישום כגד שופרסל בע"מ ונגד מנהל בחברה על התקשרות עם חברת כוח אדם שאין בידה רישיון; ונגד "שירות ותפעול מעל כולם בע"מ" ומנהליה הפעילים, החבים בפיקוח נושאי משרה, הוגשו כתבי אישום הן בגין פעילות כחברת כוח אדם ללא רישיון והן בגין ניכוי סכומים משכרם של עובדים עבור דמי ביטוח רפואי בשיעור העולה על הסכום שנקבע בתקנות, בניגוד לחוק עובדים זרים.

חוק העסקת עובדים על ידי קבלן כוח אדם והתוספת השנייה לחוק קובעים כי קבלני כוח אדם וכן ספקי שירות בתחומי השמירה והניקיון, מחויבים בקבלת רישיון ממינהל הסדרה ואכיפה. קבלת הרישיון מותנת בבדיקת הרקע ואופן ההתנהלות של החברה ומנהליה, ומאפשרת למינהל לפקח על העסקת העובדים בחברה ועל קיום זכויותיהם הסוציאליות. החוק קובע עונש פלילי לא רק על קבלן שירות המספק שירותים ללא רישיון, אלא גם על מזמין שירות המתקשר עם חברה שעובדת ללא רישיון. כדי להרתיע על עצם ההתקשרות עם הגורם הלא מורשה ולהגביר את כלי האכיפה ביחס לעובדי חברות הקבלן המשויכים, על פי רוב, לאוכלוסיות מוחלשות.

הסנקציות בגין עבירה של התקשרות עם קבלן חסר רישיון: 14,400 שקל וכן 14,400 שקל עבור כל עובד שמזמין השירות קיבל מהקבלן חסר הרישיון; לגבי נושא משרה שלא פיקח או לא עשה כל מה שניתן כדי למניעת עבירות כאמור: דינו – קנס 29,200 שקל.

כתב אישום שני בחודשיים

כתב אישום זה מצטרף לכתב אישום נוסף שהוגש נגד החברה לפני כחודשיים. לאחר חקירת האגף לאכיפה פלילית במשרד העבודה והרווחה, השית בית הדין לעבודה קנס בסך 252,000 שקל על שופרסל בע"מ , משום שהעסיקה 63 עובדים יותר מ-12 שעות ביום, בשעות נוספות.

בשנה האחרונה נפתחו על ידי האגף לאכיפה פלילית במינהל הסדר ואכיפה עשרות תיקי חקירה גד מזמינות שירות בתחום כח אדם שהתקשרו עם קבלני כח אדם ללא רישיון כחוק, וכן הוגשו כתבי אישום נגד מזמינות שירות בתחום כוח אדם; בנוסף, הסכום הכולל של הקנסות במסגרת גזרי הדין שנתנו על עבירות לחוק קבלני כח אדם עומד על 3,467,920 שקל.

לדברי מנהל אגף אכיפה פלילית במינהל הסדרה ואכיפה,  איל אסף: "קבלני כוח אדם וקבלני שירותים בתחומי האבטחה והניקיון הם מעסיקים של עובדים עם כוח מיקוח מוגבל ולכן קיימת חשיבות מוגברת שמעסיקים אלו יפוקחו ותתבצע אכיפה ביחס אליהם. גם למזמין השירות – על אף שאיננו המעסיק הישיר של העובד – האחריות על פי חוק לשמירת זכויות העובדים. על מזמיני השירות לוודא כי לקבלני כוח האדם איתם הם מתקשרים יש רישיונות כחוק, אחרת גם הם חשופים לכתבי אישום ולקנסות כפי שקובע החוק"

עו"ד גלי לוי, התובעת הראשית: "המדובר בעבירות שנאכפות במסלול הפלילי בלבד. הדבר מעיד על החומרה שמייחס המחוקק לעבירות אלה. המדובר בפעילות בעלת משמעות והשלכות על שוק העבודה שהסדרתה נקבעה בחוק. כפי שניתן להיווכח הליכים פליליים ננקטים גם כנגד החברות וגם כנגד נושאי משרה ואנו פועלים בנחישות למנוע ניסיונות לחמוק ממשטר הרישוי הקבוע בחוק. לכן על מי שרוצה להימנע מחשיפה להליכים פליליים, הן קבלנים והן מי שמקבל שירותים מקבלנים, לבדוק באתר משרדנו אם המדובר בקבלן מורשה. זאת, ביחס לתחומים בהם נדרש רישיון – תחום כוח האדם, תחום הניקיון, תחום השמירה והאבטחה וביחס למפעילי עגורני צריח".

התחרות בהטבות לטסים נמשכת: פליי קארד בשיתוף מסטרקאד ישתפו פעולה עם שופרסל, דור אלון וסונול

טיפים ומבצעים שווים ל-Shopping.il: קרולין לימקה, גוטקס, שופרסל ועוד