שוק ההון    

לאומי: התקנות החדשות הובילו לצמיחה מהירה של רכישת רכב ברבעון הראשון

pexels

הצמיחה החזקה ברבעון הראשון של השנה הושפעה במידה רבה מהיקף מוגבר של יבוא כלי רכב

על פי סקירה של לאומי נתוני החשבונאות הלאומית הצביעו על צמיחה בקצב מהיר של 5.2% (במונחים שנתיים, נתונים מנוכי עונתיות) ברבעון הראשון של 2019 (אומדן ראשוני), ותאמו בסך הכול להערכות המוקדמות ולנתוני הפעילות שפורסמו בעת האחרונה (מדד משולב, נתוני תעסוקה, סחר חוץ ועוד).

הצמיחה החזקה ברבעון הראשון של השנה הושפעה במידה רבה מהיקף מוגבר של יבוא כלי רכב (לצריכה ולהשקעה), דרך מנגנון המיסוי ותרומה לערך המוסף של היבואנים. זאת, בעיקר כתוצאה מהקדמה זמנית וחולפת של רכישות של כלי רכב בטרם עדכון נוסחת המיסוי הירוק בתחילת חודש אפריל השנה, אשר הוביל לעליית מחירים של דגמי רכב רבים. על רקע זה, ציינו כי אומדן הלמ"ס לתוצר ללא מיסים נטו על יבוא (כלומר בנטרול חלק מההשפעה של יבוא כלי רכב) צמח בקצב מתון יותר של 3.7% (במונחים שנתיים). למרות זאת, יש להדגיש שמדובר בנתון חזק ביחס לצמיחה הרבעונית ב-2018.

מבחינת רכיבי הצמיחה, נכתב בסקירה, הצריכה הפרטית (שכוללת גם רכישות כלי רכב) צמחה בקצב גבוה יחסית, אולם הצריכה השוטפת (ללא בני-קיימא) צמחה בקצב מתון של פחות מ-1% לנפש (במונחים שנתיים), זאת בדומה למגמת ההתמתנות בפעילות שעולה מהאינדיקטורים החודשיים בעת האחרונה. ההשקעות בענפי המשק הושפעו לחיוב גם כן מרכישות כלי רכב בסקטור העסקי, כאשר במקביל ההשקעות בבנייה למגורים המשיכו להתכווץ בהמשך למגמה מהרבעונים האחרונים. הם הוסיפו שיצוא הסחורות והשירותים (ללא יהלומים וחברות הזנק) צמח בקצב מהיר יחסית של כ-5% (במונחים שנתיים), זאת בהובלת יצוא השירותים, אם כי, גם היצוא התעשייתי הציג צמיחה בקצב נאה.

אף שהנתון הכולל הצביע על צמיחה חזקה יחסית, סיכמו, הוא הושפע רבות מגל רכישות כלי רכב. בנטרול רכיב זה, תמונת הצמיחה הכלכלית בתחילת שנת 2019 עשויה לשקף צמיחה בקצב של כ-3% (בממוצע), וייתכן שאף פחות מכך, בסיכום השנה. בשנת 2020 צפויה האצה קלה בצמיחת התוצר המקומי במקביל לתחילת הפקת הגז ממאגר "לווייתן" וחזרתה הצפויה של אינטל לפעילות בהיקפים גדולים יותר.

כלכלני לאומי: ;רוב הדירות נמכרו במחיר למשתכן, ספק אם זה יימשך;

הזמן לבטח את הרכב – מחירי הביטוחים בירידה