לאומי – מניית שטראוס תתקשה להשיג תשואה עודפת
שוק ההון    

לאומי – מניית שטראוס תתקשה להשיג תשואה עודפת

גיל דטנר, אנליסט קמעונאות וסלולר בלאומי שוקי הון, מפרסם התייחסות לדוחות שטראוס ומעלה את מחיר היעד למניה מ-78 שקל ל-81 שקל. המניה נסחרת כעת בירידה של כ-1% ושערה בבורסה בתל אביב עומד על 78 שקל. משמע, בלאומי סבורים שיש מקום לעלייה בשיעור של כ-4% בממניה – לא הכי מרשים!

שטראוס דיווחה על תוצאות חזקות ברבעון השני, עם צמיחה של 3% במכירות, 11.2% ברווח התפעולי ו-10.6% ברווח למניה. דטנר מציין  לחיוב את העובדה כי הגידול ברווחים הגיע משיפור בכל המגזרים, כאשר ברבעון הקודם מרבית השיפור נבע ממגזר הקפה.

לדברי דטנר, השיפור בפעילות הקפה היה יחסית מתון ברבעון, עם גידול של 5.9% ברווח התפעולי. דטנר מוסיף כי  השוק הברזילאי סובל מהפיחות החד בריאל שהחל באפריל, מה שהוביל לירידה של 4.4% במכירות ו-8%.6 ברווח התפעולי. נוכח אי הודאות סביב הבחירות במדינה, דטנר מעריך כי סביר שהחולשה במטבע תימשך בזמן הקרוב, ולכן יש לצפות למחצית שנייה חלשה יחסית. מנגד, מתחילת השנה מחיר הקפה בברזיל ירד בכ-7% , וזה מקזז חלק מהפסדי המטבע.

בבהתייחסו לתוצאות במזרח אירופה כותב דטנר בסקירתו כי שטראוס הציגה צמיחה נאה של 3.2% ,וזאת חרף שחיקת הרובל ותנאים תחרותיים מאתגרים. ירידת מחיר הקפה בכ-20% ברבעון מקביל חלש, הובילו לגידול של 42% ברווח התפעולי.דטנר מעריך כי הפיחות החד ברובל מאז תחילת החודש, על רקע הסנקציות האמריקאיות, צפוי להכביד על תוצאות המחצית השנייה. בשוק הישראלי נרשמה צמיחה של 3.8% במכירות במחצית הראשונה, ו-5.3% ברווח התפעולי. דטנר סבור ששטראוס גלגלה את הירידה במחירי הקפה למחירי המכירה.

ישראל. במבט חצי שנתי (על מנת לנטרל עונתיות), החברה הציגה צמיחה יפה של 5.7% במכירות, כאשר השוק גדל ב-2.9% .הרווח התפעולי גדל ב-4.5% ,ושיעור הרווח התפעולי ירד מעט, מ-11% ל- 10.9%. השחיקה ברווחיות נבעה מירידה ברווחיות הגולמית, מ-39.8% ל-39%. דטנר מניח כי מרבית השחיקה הינה תוצאה של התייקרות החלב הגולמי ב-1.8% מול המחצית המקבילה. מחיר המטרה עלה שוב ברבעון השלישי, אך מנגד, נראה כי אנחנו בפתחו של גל עליות מחירים בשוק החלב – מחיר המטרה עלה בכ-11.8% מאז תחילת 2017, ולעומת זאת המדינה לא אישרה למחלבות לעלות את מחירי המוצרים בפיקוח.

בתחום הסלטים הציגה סברה  המשך של מגמת ההתאוששות לאחר הריקול בסוף 2016. המכירות ברבעון צמחו 10% ל-178.5 מיליון שקל חלק החברה. שיעור הרווח התפעולי עמד על 11.2% מול הפסד ברבעון המקביל, ושיעור של 9% ברבעון הקודם.בלאומי מעריכים כי שיעור הרווחיות צפוי להיות יותר נמוך במחצית השנייה בשל מאמצי שיווק שקשורים לשיקום המותג.בלאומי אומרים שגם אם לא נראה שהחברה תחזור בקרוב לרמות הרווחים שראינו ב-2014/15, מוצדק לשפר את הערכת השווי של הפעילות לאור צליחת שיא המשבר. אובלה מוסיפה להפסיד כסף בקצב רבעוני של כ-5.2 מיליון שקל, ועדיין מדובר בפעילות קטנה.

שטראוס מים, אשר מדווחת כמגזר נפרד השנה, מציגה תוצאות טובות, עם גידול של 10% במכירות, ושיפור בשיעור הרווחיות מ-8.6% ל-11.3%. המכירות של מיזם המים בסין גדלו ב-14% , והרווח הנקי עלה ב-13%

בלאומי  מעלים את מחיר היעד של המניה מ-78 שקל ל-81 שקל למניה. מחיר היעד החדש קרוב למחיר השוק, ולכן ההמלצה של לאומי נותר "משקל שוק". נכון לעכשיו, נראה כי רוב הווקטורים של החברה הינם חיוביים, ועם זאת יש לקחת בחשבון כי הרבעון השלישי צפוי להיות יחסית חלש בשל עונתיות שלילית בישראל , והשפעת המטבעות, מה שלדעת כלכלני לאומי יקשה על המניה להציג תשואה עודפת בחודשים הקרובים.