תוכן ממומן    

לאחר מאבק של שנים: שוק החשמל נפתח לתחרות

FREEPIK

רשות החשמל הודיעה כי בספטמבר 2021 ייחל השלב הראשון בפתיחת שוק החשמל לתחרות. לאחר עשרות שנים בהן היה לחברת החשמל מונופול בלעדי על השוק, יתחילו חברות חדשות לספק חשמל לצרכנים בישראל. בצעד מקדים לשלב זה, חברת החשמל החלה לפני כשנתיים בתהליך התייעלות שיקל עליה להתמודד מול המתחרות העתידיות. מצבת העובדים צומצמה ב 25%, לחלק מהעובדים הוצעו תנאי פרישה משופרים על מנת שיפרשו מרצון. כיום עובדים בחברת חשמל כאחד עשר אלף עובדים, כמחציתם עובדים מנהליים והשאר עובדים בדרג מקצועי – הנדסאים ומהנדסים. רובם למדו הנדסת חשמל, אך חלקם למדו תחומי הנדסה אחרים.

המיתוס הרווח הוא שעובדי חברת החשמל נהנים מתנאים מפליגים וממשכורות גבוהות יחסית לממוצע במשק, מיתוס שחלקו מגובה בנתונים. תנאים אלה הונהגו בחברה כחלק ממורשתו של מייסדה פנחס רוטנברג – שבתקופה בה היתה הארץ שממה פעל להקמת 'חברת החשמל לפלשתינה' וחיבור תושבי הארץ לזרם החשמל. רוטנברג סיפק לעובדיו ארוחות חינם ומקום מגורים בסמוך למפעל, ומשום כך רבים ביקשו לעבוד אצלו – אפילו בחינם. למרות זאת, לא הסכים רוטנברג להעסיק עובדים ללא תשלום ונסע לחו"ל לגייס תרומות עבור משכורות לעובדים. מורשת זו השתמרה בחברת החשמל במשך עשרות שנים גם לאחר הפיכתה לחברה ממשלתית. כאמור, בעקבות פתיחת השוק לתחרות חברת החשמל הנהיגה תהליך התייעלות ובין השאר ביטלה גם את הטבת החשמל חינם לעובדיה.

בפתיחת המקטע הראשון לתחרות, זכאים להתמודד ספקים בעלי הון של חמישים מיליון שקלים לפחות, בעלי מערך שירות לקוחות וגבייה ומידע על צרכנים. בעקבות תנאים אלו מצאו את עצמן חברות התקשורת כמו סלקום והוט כמתאימות לספק חשמל. צרכנים שיתניידו לחברות אלו יקבלו מהן שירות בנושאי חשבונות וגבייה ותעריפי החשמל ייקבעו בהתאם להחלטותיהן. כדי לפתח תחרות הוגנת, חברת החשמל לא מורשית כרגע להוריד מחירים או לספק לצרכן שירותי ערך מוסף. רק כאשר יעברו ממנה ארבעים אחוז מהצרכנים, תוכל החברה להציע שירותי ערך מוסף כמו בית חכם ושירותי סייבר. לאחר מכן תוכל גם היא להתמודד באמצעות הוזלת התעריפים, כמו שאר המתחרות בשוק החופשי וכמו כל תחרות הוגנת. עם זאת, חברת החשמל נותרה בלעדית באספקה ובתשתיות – ועל כן התשלום הקבוע עבור החיבור אותו משלמים לחברת החשמל ימשיך בתעריף הרגיל. גם שירות קריאת המונה נשאר בחברת החשמל. כבר עכשיו מתרחשת התייקרות בתעריפי הגדלות החיבור והזמנות לחיבורים חדשים, תחום שנשאר בלעדי לחברת החשמל.

מי יכול להתנייד?

אם יש לכם מונה דיגיטלי חכם – אתם יכולים לבדוק את האופציה של ההתניידות. רק צרכנים בעלי מונה כזה רשאים להתנייד. כדי למנוע עיכובים, רשות החשמל מחייבת את חברת החשמל להחליף מידי שנה מאה אלף מונים למונים חכמים. חברת החשמל מבצעת זאת בפריסה הדרגתית בכל רחבי הארץ, בעדיפות לבניינים חדשים ובעלי קוד בכניסה לבנין. אם יש לכם מחשבה להתנייד, עדיף שלא תתמהמהו. רשות החשמל הגבילה את המתחרים לספק עד 400 מגה וואט בלבד, לאחר שתתמלא מכסה זו לא יתאפשרו יותר ניודים בשלב זה.

הניוד בין החברות אמור להיות קל ופשוט – מידי ראשון לחודש ניתן לעבור ספק. ברישום דירה חדשה ברירת המחדל תהיה התחברות לחברת החשמל, אלא אם כן תבקשו להתנייד.

מובילי המהלך מקבילים אותו למהפך שעבר עולם הסלולר בעשור הקודם, שהוזיל לצרכנים הישראלים את סעיף התקשורת במאות שקלים לחודש. בעשור הקרוב, כך מקווים, שוק החשמל יעבור תהליך דומה בהוזלת התעריפים ובתקווה שגם אספקת התשתיות תיכנס להליך התחרות.