הרהורי בורסה    

לאן נעלם הצבר של עשות?

לאן נעלם הצבר של עשות? איפה מתפרסם צבר ההזמנות של חברה? מה חשוב יותר – מכירות בפועל או צבר עתידי? ואיך צבר של עשות בסך 224 מיליון שקל , הפך למכירות של 86 מיליון שקל בלבד?

הדוחות הכספיים הם אוסף רב של נתונים כמותיים –  רווח, הכנסות,  הוצאות מו"פ, מזומנים, רכוש קבוע, לקוחות, הון עצמי ועוד. אבל בלי הנתונים האיכותיים – תחום עיסוק, מגמה בעסקים, לקוחות, מתחרות, הנהלה, צבר הזמנות ועוד, אין אפשרות להבין את מצבה של החברה. במקרים רבים  – המידע האיכותי עולה בחשיבותו על המידע  האיכותי.

ולכן, במקביל לדוחות הכספיים, מפרסמות החברות הנסחרות בבורסה, מדי  רבעון  את דוח הדירקטוריון (סקירת מנהלים) בה מנהלי החברה מתייחסים לאירועים שהיו במהלך הרבעון החולף, ומנתחים את התוצאות (לרוב בצורה בנאלית – וחבל). פעם בשנה – במסגרת הדוחות השנתיים, מפרסמות החברות את  תיאור עסקי התאגיד – מידע רחב ועמוק על החברה שמתאר את פעילותה על כל המגזרים השונים, מוצרים עיקריים בכל מגזר, מתחרות בכל מגזר, לקוחות, ספקים, תלות במנהלים, עובדים, צבר הזמנות, יכולת ייצור ובעצם כל מידע שיכול להיות בעל חשיבות למשקיע.

המידע הזה הוא הבסיס להכרת החברה, התחום שלה, הסיכונים והסיכויים שלה, ולצד הנתונים המספריים, המידע הופך למלא יותר (אם כי אף פעם לא מושלם).

רוב המשקיעים נוהרים לנתונים המספריים, ובמיוחד לדוח רווח והפסד, אבל האמת היא שהמאזן מספר הרבה מאוד על מצבה של הפירמה, ובמקרים מסוימים הנתונים בדוח הדירקטוריון ובתיאור עסקי התאגיד חשובים פי כמה וכמה מהנתונים בדוחות הכספיים עצמם. כך למשל נתון צבר ההזמנות שחלק מהחברות מספק אותו במסגרת תיאור עסקי התאגיד הוא נתון קריטי להבנת מצב החברה. הצבר מבטא הזמנות שהחברה קיבלה ועדיין לא סופקו, מדובר במעין הכנסות עתידיות של החברה, וזה הבסיס לכל דוח הרווח והפסד העתידי; והעתיד מבחינת המשקיעים חשוב יותר מדוחות העבר –  אם חברה תפרסם דוחות טובים לשנה מסוימת (דוחות טובים יותר מתחזית האנליסטים), אבל צבר הזמנות שלה יצביע על חולשה (ירידה לעומת התקופה הקודמת) אז סביר שהמשקיעים יתאכזבו –  דוחות כספיים טובים זה נחמד, אבל זה היסטוריה, ומה ש"ייתן את הטון" זה צבר ההזמנות החלש שהדוחות העתידיים מבוססים עליו.

וזו הסיבה שמנתחי חברות מחפשים נתונים על צבר ההזמנות (לצד מידע איכותי נוסף על הפירמה), והנה חברה שמספקת מידע על צבר ההזמנות שלה – עשות אשקלון. עשות שנשלטת על ידי התעשייה הצבאית, מפתחת ומייצרת מערכות וחלקים תעופתיים ומערכות לרכב קרבי משוריין.  שיטת העבודה בתחום היא הזמנות גדולות שאותן צריכה החברה לספק במועדים מוגדרים מראש.

בדוחות הכספיים לשנת 2015 שפורסמו בסוף מרץ, סיפקה החברה מידע על צבר ההזמנות.  צבר ההזמנות ניתן בחלוקה למגזרים כאשר צבר ההזמנות הכולל לתחום הצבאי הסתכם ב-834 מיליון שקל – מתוכו 360.2 מיליון שקל לאספקה בשנת 2016, ו-188.4 מיליון שקל לרבעון ראשון של 2016. מה זה בעצם אומר? שנכון לסוף הרבעון הראשון (פרסום הדוח בסוף חודש מרץ), לחברה יש כבר מכירות לכאורה של 188.4 מיליון שקל – לכאורה, הסכום הזה יהפוך למכירות ברבעון הראשון.

זאת ועוד –  צבר ההזמנות הכולל של התחום האזרחי הסתכם ב-165 מיליון שקל, מתוכו 125 מיליון שקל לאספקה במהלך שנת 2016, ו-36.1 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2016.  גם כאן, ה-36.1 מיליון שקל הם על פניו הכנסות בטוחות, כי ההודעה על הצבר היא רגע לפני סגירת הרבעון.

ואם מחברים את הצבר הצבאי לצבר האזרחי, מקבלים שברבעון הראשון צפויות מכירות של 224.5 מיליון שקל, וזאת כאשר בכל שנת 2015 הסתכמו ההכנסות ב-341 מיליון שקל.  במילים פשוטות, מי שבדק את תיאור עסקי התאגיד  (שמצורף לדוחות הכספיים) היה יכול להבין שהרבעון הראשון צפוי להיות עם מכירות מוגברות (מאוד).  עד כאן, זו בדיקה רגילה של מנתח דוחות/ אנליסט/ משקיע, וזה רק ממחיש עד כמה הנתונים של הצבר הזמנות קריטיות לניתוח החברה. ניתן למעשה לגזור מהם מה יהיו ההכנסות ברבעון הקרוב, בשנה הקרובה, ובמקרים רבים גם בשנים הקרובות.

ומכאן לאנקדוטה על חוסר ההתאמה בין הצבר למכירות בפועל. עשות דיווחה על תוצאות הרבעון הראשון , ואופס…התוצאות רחוקות ממה שהיה ניתן להעריך. בדוח שפורסם בסוף חודש  מאי מדווחת החברה על הכנסות בפועל מהתחום הצבאי בסך 57.2 מיליון שקל, ועל הכנסות  של 29 מיליון שקל בתחום האזרחי ובסה"כ הכנסות בסך 86.2 מיליון שקל – עמוק מתחת ל-224.5 מיליון שקל שהופיעו בצבר. הכיצד?

רק השבוע, חודש וחצי אחרי פרסום הדוח הראשון, החברה הסבירה את העניין (ניחוש – כנראה שלא מיוזמתה) –  "החברה מבקשת להבהיר כי הפער בין צבר ההזמנות, כפי שהוצגו בדוח התקופתי  לבין המכירות בפועל, כפי שהוצגו בדוח הרבעוני, נובע בעיקרו מהכללתן בצבר ההזמנות, של הזמנות שמועד אספקתן היה במועדים קודמים לרבעון 1 של שנת 2016 ואשר בפועל טרם סופקו ללקוחות באותו המועד. החברה מפעילה תכנית לצמצום הפיגור באספקה המתבססת, מחד, על הגברת קצב האספקה ומאידך, על פריסה מחדש של מועדי האספקה, כפי שיתואם עם הלקוחות הרלוונטיים".

טוב, זה עדיין לא הכי ברור, בעיקר לא ברור איך הנהלת החברה הציגה את הצבר הזה ברבעון הראשון, למרות שהיא ככל הנראה ידעה עם פרסום התוצאות השנתיות, שהצבר הזה ממש לא מבטא את המכירות ברבעון הראשון. להבהרה של ההנהלה שמדובר בצבר שהיה אמור להיות מסופק ב-2015 (לפני רבעון ראשון), אין באמת משמעות  – מה אכפת למשקיעים מתי היה אמור לספק אותו, השאלה מה הלאה? מתי הוא יסופק? והחברה מעין הצהירה על הרבעון הראשון כמועד האספקה, וזו טעות גסה.

ברבעון הקרוב, מוסרת הנהלת החברה, ימסרו פרטים מלאים ועדכונים על מצב  הפיגור באספקה.