חדשות    

"לא מדברים מספיק על עלות הריביות הנמוכות: הגדלת המינוף של הצרכן והתשואות הנמוכות של הפנסיה"

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, נאם הבוקר בוועידת ת"א להשקעה מוסדית של די.סי. פייננס ואמר: "אנו עדים למגמות שימשיכו ללחוץ את האינפלציה גם במהלך השנה-שנתיים הקרובות"

"המשק הישראלי נמצא במצב טוב יותר מאשר לפני שנה. במיוחד כאשר מסתכלים על הצרכן הפרטי" כך אמר הבוקר אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות בוועידת ת"א להשקעה מוסדית של די.סי. פייננס. לדבריו, "אנחנו עדים לתופעת הבוכים וקונים. בפועל, הצרכן מפגין עוצמה, דבר שאמור להימשך לתוך שנת 2015 ובהסתכלות לשנה הבאה".

בנוגע למצבו של המשק, גרינפלד טוען כי המצב במשק צפוי להמשיך ולהשתפר בהסתכלות לשנה הבאה. "מדד הרכש צופה קצב צמיחה של 3-3.5% במהלך 2015. זהו קצב צמיחה בהחלט סביר. שיעורי האבטלה נמוכים. אנשים נכנסים למעגל העבודה והירידה בהיקפי האבטלה תמשיך לשרת את המשק בשנה הקרובה".

אז מדוע האינפלציה בטריטוריה שלילית? לדברי גרינפלד, בניגוד ללא מעט מדינות בעולם והריבית השלילית בחלק ממדינות העולם, בישראל הדיפלציה נובעת מהסיבות הטובות של ירידת מחירים ובכלל זה מחירי הדלקים, הסחורות והמזון: "אנו עדים למגמות שימשיכו ללחוץ את האינפלציה גם במהלך השנה-שנתיים הקרובות. הצרכן הישראלי הפך ליותר חכם. הטכנולוגיה מאפשרת לו לעשות זאת באמצעות רכישות באינטנרט ורכישות מחו"ל. רפורמות של הממשלה להוזלת יוקר המחיה בתעופה, רכב ותקשורת מביאות לאט לאט להורדת מחירים ומחלחלות  למדד המחירים לצרכן.  בסה"כ מצבו של הצרכן הישראלי משתפר".

"למרות זאת הריבית במשק הגיעה לשפל היסטורי ולא בטוח שזו הרמה הנמוכה ביותר אליה נגיע. הטרנד של ריביות שליליות בעולם ממשיך ולכן נשאלת השאלה האם הריבית צריכה להגיע לרמתה הנוכחית ואפילו נמוכה יותר? הורדת הריבית, לפי ב"י, נבעה מהתחזקות השקל. אין ספק שהתחזקות זו פוגעת ביצואנים ואפשר לקבל את הטיעון הזה, אבל לא מדברים מספיק על העלות של הריביות הנמוכות.

עלות אחת היא הביקוש הגבוה בשוק הדיור. העליה במחירים אמנם לא נגרמת, בעיקרה,  בגלל הריביות אלא בגלל המחסור בהיצע אולם הריבית הנמוכה תמשיך לעודד ביקושים לדיור בשל ההלוואות לדיור האטרקטיביות והיעדר אלטרנטיבת השקעה.
מעבר לכך, הצרכן הישראלי מנצל את הריבית הנמוכה ומגדיל את היקפי האשראי שלו ואת המינוף. ככל שהריבית תישאר נמוכה, רמות המינוף של הצרכן תגדל וצריך לבחון האם אנחנו לא ממנפים את עצמנו יותר מדי.
נקודה נוספת היא הפגיעה בפנסיה העתידית: בעתיד נראה תשואות נמוכות משמעותית מאשר בעבר. כמעט 50% מהתיק הפנסיוני מושפע מהריבית הנמוכה. המשמעות היא שמי שמרוויח 10,000 ₪ לחודש, בתשואה שנתית של 2% הוא יקבל קצבה נמוכה יותר בכאלפיים ₪ מהיום. בעוד 30 שנה יהיה לנו דור שייצא לפנסיה עם הרבה פחות כסף ממה שהוא חושב.