חדשות    

לא רק וירוס מאיים על ענקיות הטכנולוגיה, גם פטנטים

צילום: Alex Kondratiev

בעולם הטכנולגויה יש שתי דרכים עיקריות להתמודד עם מתחרות, מיזוגים ותביעות. הדרך השנייה יקרה מדי וארוכה מדי. מול ענקיות הטכנולוגיה ניצבים בעלי פטנטים קטנים המנסים להרוויח מתביעות. ראש מחלקת הפטנטים של אינטל כינה אותם טרולי פטנטים והפך למייסד חברה שעושה בדיוק אותו דבר.

אם אתם חושבים שמדובר בממציא מתוסכל, אתם טועים, לרוב מדובר ברוכשי פטנטנטים שמטרתם היחידה לנצח בתביעות את החברות הגדולות, כדי שיפצו ביוקר או ירכשו את הרישיון בתנאים לא כל כך טובים.  עם הוצאות המשפט הסכומים הכוללים מגיעים ל-80 מיליארד דולר.  עלותה הממוצעת של תביעת פטנטים היא 3 מיליון דולר והפיצויים שנתבעים נאלצים לעיתים לשלם עלולים  נאמדים לא פעם במאות מיליוני דולרים.

אם תחילה רוכשי הפטנטים איימו רק על החברות הבינוניות, בשנים האחרונות הן מתמודוות מול הענקיות בתחום. אפל, אמזון ו-HP הם הקורבנות המועדפים. אפל שילמה 500 מיליון דולר לחברה שרכשה זכויות פטנטים הנוגעות לתקשורת אינטרנט. גם מיקרוסופט, חברה שהתבססה בעצמה לא מעט בזכות תביעות, מתמודדת עם חברה  הטוענת שמיקרוסופט מפרה פטנטים הנוגעים באופן רחב ליכולת גישה למקור אחסון חיצוני.

הפתרון שמצאו הענקיות הוא להקים קבוצה המונה 35 חברות, ביניהן אפל, מיקרוסופט ו-BMW. אלו עתרו בפני האיחוד האירופי, שינקוט פעולה להילחם ברוכשי הפטנטים. במכתב שנשלח למוסדות האיחוד, מאגד החברות קורא לחקיקת חוקים נוקשים יותר על מנת למנוע מטרולי הפטנטים לנצל את מערכת הפטנטים האירופית. החברות טוענות שאלו פוגעים בחדשנות ויש להקשיח את העמדה נגד תביעותיהם וכי בתי המשפט קלים על ההדק כשמדדבר בהפרת פטנט אחד בלבד המהווה פרומיל מהטכנולוגיה. בארצות הברית המאבק צנוע יותר, ואפל ואינטל משתפות פעולה בתביעה נגד חברה שדרשה במצטבר 5 מיליארד דולר על הפרת פטנטים, אחד מהם הוא ספירת צעדים הנפוצה בשעונים החכמים של אפל.

ביבמ החליטו פשוט לתרום את כל הפטנטים לקבוצת ענק ללא מטרת רווח שמאפשרת שימוש בפטנטים  בתנאי שאלו לא משמשים לתביעה. כמו כן חברות מתאגדות כדי לרכוש את הפטנטים האטרקטביים ומשלמות דמי חבר שנתיים כדי שלא יאכפו את חוקי הפטנטנים. בין החבות גוגל ואינטל.

יש לציין שגם חברות הענק בעצמן לא בחלו ברכישת פטנטים כדי להילחם במתחרות, הדוגמה הכי ידועה היא מלחמת החורמה של אפל וסמסונג, אבל לא רק, בזמנו למשל מיקרוסופט קנתה  מ-AOL  800 פטנטים.

נטען אז כי החברות הרוכשות משתמשות בפטנטים הנרכשים למלחמות פטנטים עם מתחריהן בין למטרות תקיפה ובין להתגוננות, מגמה שעלולה לשתק את התעשייה שכן במלחמת גוג ומגוג כזו מופנים משאבים רבים למלחמות ומאבקים משפטיים וכמובן לרכישת הפטנטים. בקיצור, עכשיו זה חוזר אליהן כבומרנג.

מתי מתרחשת הפרת פטנט

לכל מדינה חוקי הפרת פטנט משלה. למשל אם אם הפטנט אינו רשום בישראל,  לא תהיה הפרת פטנט אם מייצרים ומוכרים אותו בארץ. צריך לוודא שלא תהיה לממציא עילה אחרת, לדוגמה שימוש בשם שלו, הטעיית הציבור לחשוב שהוא קונה מוצר מקורי ועוד. אפשר גם להציע לממציא הסכם סחר ולהיות מפיץ בלעדי שלו תמורת אחוזים.

לקריאה נוספת:

איך רושמים פטנט, כמה עולה וכמה אפשר לקבל על הפרה – המדריך המלא

חב' בת של נקסט ג'ן קיבלה פטנט בהודו על טיפול בפסוריאזיס

סייברארק מקימה מרכז פיתוח בבאר שבע