חדשות    

לא רק מכשירי חשמל: בתים חדשים יקבלו דירוג אנרגטי

מעודכן ל-06/2020

הדירוג יאפשר לרוכשי דירות לדעת מראש אם הבית יעיל מבחינה אנרגטית ומאפשר חיסכון בחשבון החשמל

ועדת הכלכלה בכנסת אישרה את התקנות שיזם משרד האנרגיה, בנושא לדירוג אנרגטי ליחידות דיור חדשות במעמד הרכישה. מדובר צעד נוסף בדרך לדירוג אנרגטי לבתים, שמקדם המשרד, במטרה להביא לחיסכון והתייעלות באנרגיה בתחום הבנייה.

על פי התקנות החדשות, דירות חדשות שישווקו לצרכנים ידורגו לפי איכות הבנייה בפן האנרגטי, בדומה לדירוג האנרגטי של מוצרי חשמל, מ-A+ ל-F. ככל שהדירוג של יחידת הדיור יהיה גבוה יותר ויתקרב ל-+A, החיסכון באנרגיה ובכסף לדיירים – יהיה גדול יותר. בכך, מצטרפת ישראל ל-27 מדינות של האיחוד האירופי שקבעו גם הן בחוק תקנות לדירוג אנרגטי של בנייה.

הדירוג נועד לשקף לדיירים העתידיים את צריכת האנרגיה העתידית בדירה, ויסייע לרוכשים לקחת בחשבון את צריכת האנרגיה הצפויה, במסגרת מגוון השיקולים בעת רכישת הדירה. במשרד האנרגיה מציינים כי התקנות יתרמו לשקיפות בענף הבנייה בישראל, יסייעו לאזרחים להשוות את צריכת האנרגיה של מבנים בצורה פשוטה ויעילה, ויובילו בנייה שתבטיח איכות חיים טובה לצד חיסכון באנרגיה.

דירוג האנרגיה של יחידת הדיור מבטא את רמת התכנון של מרכיבי המעטפת ומרכיבים שונים במבנה, לפי האזור האקלימי שבו הוא נמצא. התקנות עוסקות, בין היתר, בתכנון מבנים בצורה מיטבית לצריכה עתידית של חשמל, כאשר הדירוג משקלל את הבידוד התרמי של הבניין, גודל החלונות ביחידה, איכות הזכוכית, מיקום המבנה ויכולת ניצול אור השמש. דירוג גבוה יכול לחסוך כ-30% מצריכת האנרגיה בדירה על חימום וקירור, כאשר תווית הדירוג עצמה תופיע במפרט של הקבלן.

לבנייה יעילה החוסכת בצריכת אנרגיה יש חשיבות רבה, שכן כ-30% מצריכת החשמל הכוללת בישראל מתבצעת בבנייני מגורים. לכן, בנייה נכונה יכולה לחסוך אנרגיה וכסף לדייר. מהלך זה הינו חלק מיעדי משק האנרגיה לשנת 2030 – צמצום צריכת החשמל בשיעור של לפחות 17%, שיובילו להקטנת הצורך בהקמת תחנות כוח פחמיות, הפחתת זיהום האוויר וקידום עצמאות משק האנרגיה, באופן שיתרום משמעותית למאבק בהתחממות הגלובלית. התקנות לדירוג אנרגטי של יחידות דיור חדשות תוקנו בהתייעצות עם המשרד להגנת הסביבה.

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, הגיב בסיפוק: "התקנות החדשות הן חלק ממהלך שיסייע לחסוך בצריכת האנרגיה. התווית תוכל לספק לרוכש מידע רב על מידת היעילות האנרגטית של הנכס שהא שוקל לרכוש. השקת התווית מצטרפת למהלכים נוספים של משרד האנרגיה לקידום ההתייעלות והחיסכון באנרגיה במשק, כגון בנייה מאופסת אנרגיה, פאנלים סולאריים על גגות מבנים של רשויות מקומיות ומענקים לפרויקטים להתייעלות באנרגיה ולהפחתת פליטות גזי חממה".

הבנייה הירוקה צפויה להפוך לתקן חובה: מה ההשלכות על השוק?