תיירות    

חיסכון בלונדון – המדריך המלא

חיסכון בלונדון – המדריך המלא

קשה למצוא אנשים שלונדון לא מחכה להם. בירת אנגליה מציעה היצע עצום של אטרקציות, שידבר לכל אחד. ארמון בקינגהאם, הביג בן, מצודת לונדון, הייד פארק, גלגל הענק London Eye, קתדרלת סנט פול, קובנט גארדן וכמובן שהרבה מאד מוזיאונים. הבעיה היא שביקור בלונדון הוא לא בהכרח זול, כאשר המחירים יקרים ביחס לרוב היעדים באירופה – גם בגלל שהם בפאונדים.

אז איך בכל זאת ניתן לגלות את לונדון בזול? הנה מספר טיפים שיכולים לספק לכם חיסכון כלכלי לא מבוטל.

טיסות ללונדון

כל טיול ללונדון מתחיל עם טיסה, הנוחתת בדרך כלל בשדה התעופה הית'רו. המחיר של טיסות ללונדון משתנה, ותלוי בשורה ארוכה של פרמטרים. זה מתחיל כמובן עם סוג הטיסה, כשלא מפתיעה העובדה שהיצע האפשרויות מהבחינה הזו הוא רחב מאד. ללונדון ניתן לטוס בחברות סדירות, כאשר בדרך כלל המחירים הזולים שלהן יהיו עבור המזמינים מראש, אפילו חודשים לפני מועד הטיסה. סוג אחר של טיסות הן טיסות צ'ארטר (שכר), שעשויות להיות זולות יותר מנקודת ההתחלה. מחירי הטיסות האלה הם במידה רבה פונקציה של ביקוש, כאשר בהזמנה ברגע האחרון כן ניתן למצוא הצעות משתלמות (פחות בעונת התיירות).

אתם יכולים לבחור מראש בטיסות Low Cost, בהן משלמים מחיר מוזל על הטיסה בעוד השירותים הנלווים (אוכל, מזוודות וכדומה) הם בתוספת תשלום. יש גם טיסות עם עצירת ביניים, שיכולות לחסוך לא מעט כספים. הבעיה היא שאתם מקריבים בהן זמן מהטיול שלכם בלונדון, זמן שעשוי להיות לא מבוטל.

ללונדון ניתן להגיע בכל ימות השנה, אבל ברור שיש מועדים בהם המחירים הבסיסיים של הטיסות עולים: חודשי הקיץ, תקופת חג המולד ועוד. מי שטס מחוץ למועדים אלה יוכל לכן לחסוך לא מעט במחיר הטיסה.

מלונות

יש בלונדון מספר פשוט אינסופי של בתי מלון, מכל הדרגות ובכל האזורים – סוג המלון והמיקום שלו משפיעים על המחיר. בעיר יקרה באופן יחסי דוגמת לונדון, הבחירה המקובלת היא במלון בסיסי יחסית, שיכול להיות בדרגה של שלושה כוכבים ומטה. הסיבה היא שאין בעיר יותר מדי מלונות מפוארים, בטח לא בתקציב שאפשר או שכדאי לעמוד בו. כמו כן המלון בדרך כלל יהיה לא יותר מאשר מקום לנוח מדי ערב, ולכן הציפיות ממנו הן די נמוכות. כך למשל לגבי ארוחת הבוקר, שבמלונות הזולים תהיה קונטיננטלית או לא מוצעת בכלל. מלון סביר ונוח, עם ביקורות טובות, יוכל לעשות את העבודה.

המיקום של המלון משפיע כאמור בצורה משמעותית על חוויית השהות בו, וגם על המחיר. ככל שמתקרבים ללב לונדון כך המחירים של המלונות עולים. המחירים לרוב גבוהים מאד, אפילו אם רמת המלונות ירודה. מי שרוצה לחסוך יוכל להתרחק מעט ממרכז העיר (נניח מלון בסביבת הייד פארק), ולהגיע לאטרקציות שהוא רוצה לראות דרך התחבורה הציבורית הבאמת מצוינת של לונדון. במקרה הזה חשוב לראות עד כמה המלון ממוקם בקרוב לאפיקי התחבורה הציבורית של לונדון, אליהם נגיע בהמשך.

אטרקציות

בלונדון יש היצע עצום של אתרים תיירותיים, שעומדים במרכז הטיול בעיר. המחיר משתנה בהתאם לאטרקציה הספציפית. בצד החיובי, יש הרבה אתרים בלונדון שהמחיר שלהם הוא זול מאד, או אפילו בחינם. המוזיאונים המרכזיים של לונדון, דוגמת מוזיאון ויקטוריה ואלברט, מוזיאון הטבע ומוזיאון המדע (ממוקמים אחד ליד השני), מציעים כניסה ללא תשלום. חלק מאתרי החובה של לונדון לא מצריכים תשלום, או לכל הפחות לא מחייבים זאת: תוכלו להסתפק בלראות את ארמון בקינגהאם מבחוץ, רצוי מאד בזמנים בהם נערך טקס החלפת המשמר המפורסם.

אתם יכולים לבקר ללא תשלום בפארקים של לונדון, בראשם פארק ריג'נטס או ההייד פארק. גם סלפי שלכם עם הביג בן לא יצריך תשלום, או תמונה פנורמית של בנייני הפרלמנט על רקע נהר התמזה. כדי ללמוד עוד על מקומות בלונדון שאפשר לבקר בהם בחינם אנחנו ממליצים לכם לנסות את האתר London for Free.

תחבורה ציבורית

בלי קשר למיקום המלון שלכם, סביר להניח שאתם תשתמשו בתחבורה הציבורית של לונדון לא מעט: העיר הזו גדולה מאד, והאתרים התיירותיים שלה לא נמצאים בהכרח במרחק הליכה זה מזה. מעבר לכך התחבורה הציבורית בעיר מרושתת מאד, עם הרבה אופציות: מטרו, אוטובוסים, רכבות, מוניות ועוד. העיר מחולקת לתשעה אזורים (המרכזיים הם אזור 1 ו-2), והמחיר תלוי באזור שנוסעים בו וגם במועד הנסיעה: בשעות השיא הכרטיסים יהיו מעט יקרים יותר.

לגבי כל אחת מהאופציות יש דרכים שונות לחיסכון, כשהחדשות הטובות הן שכרטיסי ההנחה מאפשרים לשלב בין אמצעי תחבורה ציבורית שונית. הכרטיס החופשי יומי (Day Travelcard), כשמו כן הוא, מאפשר נסיעה ללא הגבלה לפרק זמן של 24 שעות. אופציה יותר משתלמת היא כרטיס Travelcard, אותו רוכשים ליום או לשבוע. היתרון המרכזי של הכרטיס הזה הוא שבאמצעותו ניתן לקבל מבצעי 1+1 על אתרים רבים מהמיטב של לונדון. כדי להוציא את הכרטיס צריך להצטייד בתמונת פספורט, כשהמחיר תלוי במשך הזמן של הכרטיס (Day Anytime, Day off-Peak או 7 Day), האזורים שמעוניינים ליסוע בהם (אזור 1-4 מספיק ברוב המקרים) וגיל האדם המזמין. מחיר לכרטיס בסיסי הוא כ-6-12 פאונד, ואפשר לרכוש אותו בחלק מתחנות הרכבת העילית בעיר.

סוג אחר של כרטיס הוא אויסטר קארד (Oyster Card), כרטיס שמטעינים בסכום כסף מסוים ואפשר להשתמש בו באמצעי התחבורה הציבורית המרכזיים בעיר. היתרון של הכרטיס הזה הוא שהמחיר פר נסיעה יהיה קטן יותר, וגם שאין הגבלות על מועדי הנסיעות. מנגד הכרטיס לא מאפשר הנחה על אטרקציות כמו הטראוול קארד, וגם מצריך פיקדון של כחמישה פאונד שלא כולם יודעים שהם יכולים לקבל עליו החזר (או מעדיפים לא להגיע במיוחד לנקודות ההחזרה).

אפרופו תחבורה ציבורית, מומלץ להוריד מבעוד מועד את האפליקציה London – Offline Maps שמציגה מסלולים של תחבורה ציבורית בלי שיש צורך בחיבור לאינטרנט.

איך אפשר בלי שופינג?

שופינג בלונדון הוא חלק בלתי נפרד מחוויית השהות בעיר, כך שגם מי שלא חובב קניות בדרך כלל ימצא את עצמו מבזבז על כך כמה שעות (אפילו מדי יום). יש בלונדון אזורים שהם בבחינת גן עדן עבור חובבי הקניות, כשהדוגמא המובהקת היא רחוב אוקספורד המפורסם. עצם השיטוט ברחוב הזה הוא חוויה של ממש, ויהיה מהנה גם אם לא רוכשים דבר – המחירים הם די יקרים ביחס למה שאנחנו מכירים. אם אתם רוצים לרכוש בלונדון דברים בזול יחסית אתם יכולים לחפש את הסיילים המפורסמים, שמוצעים בעיקר בחודשי הקיץ (יולי ואוגוסט) וכן מיד אחרי חג המולד, החל מסוף דמבר ועד לסוף ינואר. אם נמצאים בחג המולד בלונדון מומלץ לתכנן את הקניות ל-Boxing Day, יום של הנחות ענק.

אופציה אחרת לחובבי הקניות, שגם תחבר אתכם לצדדים האותנטיים יותר של לונדון, היא ביקור בשווקים. יש בעיר מספר שווקים שהפכו לסמל אייקוני שלה, למשל קובנט גארדן או בורו מארקט. בשווקים אלה מומלץ לבקר גם אם לא מתכוונים לרכוש יותר מדי פריטים, אבל כן תוכלו למצוא בהם אוכל טעים ומזכרות הביתה. המחירים בהם זולים ביחס לרחובות ולמרכזי הקניות, אבל עדיין זכרו שאתם לא בתאילנד וגם לא בסין.

אם רכשתם פריט מסוים ביותר מ-30 פאונד, אתם יכולים לקבל עליו החזר מס. בקשו מהמוכר שימלא עבורכם את הטופס, וגשו עם ההגעה שלכם לשדה התעופה בדרך לטיסה חזרה לדלפקי רשות המיסים האנגלית.

אוכל

המטבח האנגלי לא ידוע יותר מדי באטרקטיביות שלו עבור התייר הישראלי, אבל בהחלט מומלץ להיחשף לכמה מאכלים בריטיים במהלך השהות בעיר. גם מי שרוצה להתמקד במטבחים מוכרים יותר, ייעשה זאת בקלות בעיר בה יש מסעדה בכל קרן פינה. המסעדות הם ברמות תקציב שונות, כאשר תוכלו למצוא מסעדות עממיות המגישות אוכל טעים במחירים סבירים. נסו לחפש ארוחות עסקיות, שכמיטב המסורת יכולות להציע הנחה משמעותית במחיר.

אופציה במחירים סבירים יחסית היא להתבסס מדי פעם על דוכני הרחוב, שמגישים למשל מאכלים דוגמת פיש אנד צ'יפס. אם אתם מתכוונים לאכול באחד מהשווקים של לונדון, תוכלו לעשות זאת בחלקם במחיר מוזל לקראת שעות הסגירה, כאשר המוכרים רוצים להיפטר ממה שנשאר.

חדשות טובות אחרונות לפני סיום: בעידן שלאחר הברקזיט אנחנו עדים למגמות ירידה בשער הפאונד, לפעמים עד לשפל חסר תקדים. בחלק מהמקרים לא תרגישו את השינוי הזה בכיס שלכם (החברות מעלות מחירים כדי שיבטאו את הערך של המוצר שהיה לפני ירידת המטבע), אבל לפעמים כן. ברמה הכללית אפשר לטעון שכיום ביקור בלונדון נחשב לנגיש הרבה יותר מאשר בעבר מבחינה כלכלית.