לידר: הפיחות הנמשך בשקל מגביר את הסיכוי להעלאת ריבית
חדשות    

לידר: הפיחות הנמשך בשקל מגביר את הסיכוי להעלאת ריבית

יונתן כץ. צילום: צביקה דור
מעודכן ל-06/2023

הצריכה הפרטית אומנם מתמתנת, על פי נתוני כרטיסי האשראי, וזה ימתן גם את לחצי האינפלציה, אבל האיום העיקרי על האינפלציה נותר הפיחות בשקל. המשך הפיחות מגביר את הסיכוי להעלאה נוספת של הריבית על ידי בנק ישראל בישיבתו הבאה ב-10 ביולי. כך סבורים כלכלני בית ההשקעות לידר שוקי הון בראשות יונתן כץ.

לדבריהם, נתוני המגמה של רכישות בכרטיסי אשראי מצביעים על ירידה של 1.3% בפברואר-אפריל לאחר גידול של 1.4% בשלושת החודשים הקודמים, כאשר מסתמנת ירידה גם בצריכת מוצרים וגם בצריכת שירותים. כאמור, ההתמתנות בביקושים תומכת בהתמתנות בלחצי האינפלציה לקראת המחצית השנייה של השנה. בנוסף, מציינים בלידר כי יצוא שירותי ההייטק ממשיך להתרחב, מה שתומך בפעילות הכלכלית, בחשבון השוטף ובשקל.

באשר לארה"ב, אומרים בלידר כי שיעור האבטלה עלה ל-3.7% מ-.3.4% עקב ירידה של 310 אלף עובדים, כאשר שיעור ההשתתפות נותר יציב על .62.6% סקר משקי הבית כולל עובדים עצמאיים (לא רק שכירים) ונוטה להיות יותר תנודתי מסקר מועסקים. לאחרונה, נפתח פער בין שני הסקרים. המשמעות היא עלייה חדה במספר המועסקים נוטה להגביר את הסיכוי להעלאת ריבית. יחד עם זאת, מכלול הנתונים של המשק האמריקאי עדיין מעורב, בפרט העלייה באבטלה, הירידה במספר שעות העבודה, ומדד מנהלי הרכש בתעשייה אשר ירד שוב ל-46.9 במאי מ-47.1 וממשיך להצביע על התכווצות (רכיב המחירים צנח ב-9 נקודות ל-44.2, מה שתומך בהתמתנות באינפלציה). לעומת זאת, מספר המשרות הפנויות הפתיע עם עלייה ל-10.1 מיליון איש באפריל מ-9.75 מיליון במרץ.

בלידר מעריכים כי החלטת הריבית הקרובה של הפד תושפע בעיקר ממדד מאי אשר יתפרסם בסמוך להחלטה, ב-14 ביוני.