חדשות    

לידר – הריבית תעלה עד סוף 2019 ל-0.5%; מחירי הדירות יעלו ב-2.7%; תירשם עלייה במחירי השכירות

pixabay

בלידר מעריכים כי בנק ישראל יתקשה להמשיך להעלות את הריבית כאשר סביבת האינפלציה נותרה נמוכה סביב אחוז. בנוסף, מניחים בלידר,שהפד יתקשה להמשיך להעלות את הריבית במחצית השנייה של 2019 ,מה שישפיע גם על המדיניות המוניטארית בישראל.

בלידר צופים ריבית בנק ישראל של 0.5% בסוף 2019. בלידר חוזים אינפלציה של 0.9% ב- 12 החודשים הקרובים ו-1.1% בשנת 2019. בסך הכול, במבט על 2019 בלידר חוזים אשר המשך עלייה במחירי השכירות, פיחות מתון, יציבות במחירי הסחורות ואי שינוי במיסים. בלידר מציינים כי השינוי היחיד הדרמטי של החודש האחרון הינו הירידה החדה במחירי הנפט בעולם אשר ממתנת את האינפלציה ב- 12 החודשים קדימה, אך כמעט ולא את האינפלציה ב- 2019 .

מחירי הדיור, הסעיף הראשי צפויים לעלות ב- 2.3%. מדד מחירי הדירות בבעלות הדיירים צפוי לעלות ב- 2.7% .מצד אחר ההיצע של דירות להשכרה מצטמצם ככל שהמשקיעים נעלמים מהשוק, מצד שני בקנה יש 113.5 אלף דירות בכל שלבי הבנייה. גידול בהיקפי גמר בנייה בשנה הקרובה ימנע עלייה חדה יותר במחירי השכירות.

יחד עם זאת, מעריכים לידר, עלייה בכוח הקנייה של הציבור בשיעור של כ- 3.5-4% כתוצאה מעלייה בשכר הממוצע, וגידול במספר המועסקים יתמכו בלחץ מסוים מצד הביקושים. בלידר צופים פיחות מתון בשקל בשנה הקרובה בשיעור של כ-2% מול הסל. הנחה זו מניחה שבנק ישראל לא ימהר לנרמל את הריבית ולכן פערי הריביות מול ארה"ב ימשיכו להתרחב בשנה הקרובה: הפד צפוי להעלות את הריבית עוד 3 פעמים בדצמבר 18 ופעמיים ב-2019 לעומת שתי העלאות בישראל ב- 0.4% במצטבר. בנוסף, העודף בחשבון השוטף מצטמצם.

במבט קדימה, מעריכים בלידר כי מחירי הנפט יוותרו יציבים, כמו כן גם מחירי הסחורות בכלל. צפויה הוזלה של כ*-4-5% במחירי הדלקים בישראל בתחילת דצמבר לאור הירידה החדה במהלך נובמבר.

מחירי המזון יעלו ב-1.8% בשנה הקרובה. למרות הלחץ להעלות מחירים על ידי יצרני המזון , אין אנו צופים מגמה מתמשכת של עלייה במחירי המזון.

מדיניות פיסקאלית מרחיבה לא מאפשרת הורדת מיסים, והקדמת הבחירות לא מאפשרת העלאת מיסים. יחד עם זאת, יש הסתברות גבוהה להעלאת מיסים ובינהם עלייה של כ-1% במע"מ לאחר הקמת הקואליציה הבאה. העיתוי תלוי למעשה במועד הבחירות.