לידר: תחזית האינפלציה ל-12 החודשים הבאים – 3%; שער הדולר – 3.71 שקלים
חדשות    

לידר: תחזית האינפלציה ל-12 החודשים הבאים – 3%; שער הדולר – 3.71 שקלים

יונתן כץ. צילום: צביקה דור
מעודכן ל-04/2023

האינפלציה בישראל אומנם נחלשת בהדרגה ונמצאת כעת, אחרי פרסום מדד מרץ על קצב שנתי של 5%, אבל אינפלציית הליבה (ללא אנרגיה, פירות וירקות) עלתה ב-5.1%, ונותרה דומה לקצב של השנתיים הקודמים. כך מציינים כלכלני בית ההשקעות לידר בראשות הכלכלן הראשי יונתן כץ, וצופים אינפלציה של 3% שנה קדימה. לדבריהם, בהסתכלות על שנה קדימה, מרבית גורמי המאקרו אומנם תומכים בהתמנות של האינפלציה למעט שער החליפין. בהתאם לזאת, צופים כלכלני לידר כי שער הדולר יעמוד בעוד 12 חודשים על 3.71 שקלים.

עם זאת, לדבריהם, היו גם חדשות מעודדות:

  • מחירי השכירות בחושים מתחדשים התמתנו מעט ל-6.7% שנה אחרוה (מ-6.8% לפני חודש).
  • מחירי השירותים למעט מחירי הדיור התמתנו ל-5.4% מ-5.7%.
  • מדד "הרוחביות" (% מסעיפי המדד בפירוט מלא אשר עלו ביותר מ-%3 שנה אחורה) ירד ל-73.2% מ-75.6%.
  • מדד מחירי התפוקה בתעשייה ללא דלקים התמתן ל-3% שנה אחורה מ-3.6% לפני חודש
  • סקר מחירי הדיור (מחירי רכישה, אשר לא נכללים במדד) מצביע על ירידה של 0.2% בסקר האחרון.
  • מדד תשומות הבנייה עלה ב-0.2% בלבד והתמתן ל-3.7% שנה אחורה מ-4.5%.

שיעור האבטלה בסוף 2023 – 5%

עוד אומרים בלידר כי מסתמנת התמתנות בקצב עליית השכר. למרות ששיעור האבטלה עדיין נמוך ומספר המשרות הגבוהות גבוה, הכיוון קדימה בהחלט מצביע על רפיון בשוק העבודה על רקע ההתמתנות בפעילות הכלכלית, גם גלובלית וגם מקומית. עיקר ההשפעה נובעת מירידה בפעילות בהייטק וכן מירידה בפעילות בסקטור הנדל"ן. בלידר צופים כי שיעור האבטלה יגיע ל-5% עד סוף 2023.

ארה"ב: תרחיש הסטגפלציה הפך למוחשי מאוד

באשר לארה"ב אומרים בלידר כי מדד מרץ מצביע על המשך תופעת האינפלציה "הדביקה" ותומך בהעלאת ריבית הפד של 0.25% בישיבת הבנק המרכזי ב-3 במאי. לעומת זאת, מתגברים הסימנים להתמתנות משמעותית בפעילות – עלייה במספר דורשי העבודה, ירידה במספר המשרות הפנויות, רכיבי ההזמנות במדדי מנהלי הרכש מצביעים על התכווצות וכל זאת כאשר ברקע משבר הבנקים פועל לצמצום האשראי. במרץ המסחר הקמעונאי (ליבה) ירד ב-0.3% והייצור התעשייתי (למעט אנרגיה) ירד ב-0.5% .תרחיש הסטגפלציה הופך להיות מוחשי מאוד.