לימודים    

לימודי אדריכלות – איפה לומדים, כמה זמן, למי מתאים, כמה מרוויחים?

הדמיית התוכנית בעפולה. צילום: לרמן אדריכלים
מעודכן ל-09/2019

אתם מסתכלים על בתים וחושבים שמשהו שם לא בסדר? מסתכלים על מבנים ציבוריים וחושבים שהייתם יכולים לעושת את זה אחרת? אולי אתם מתאימים למקצוע האדריכלות. במדריך זה נסביר על תנאי הקבלה, נושאי הלימודים, אפשרויות תעסוקה וכמה מרוויחים.

למי מתאים

אדריכלות היא מקצוע המשלב בין דמיון ויצירתיות לאנליטיות. לכן הוא מתאים לטיפוסים מדעיים-אמנותיים וקצת חקרניים. צריך להיות עם עין טובה, טיפוס ויזואלי. אך לא מדובר רק במראה, צריך לדעת לשלב את המראה עם הפרקטיות והנוחות היומיומית, כך שזה מתאים גם לאנשים המשלבים בין יצירתיות למעשיות.

תנאי קבלה

התואר של אדריכלות או ארכיטקורה הפך פופולרי מאוד בשנים האחרונות וכולל לפעמים גם את מקצועות העיצוב, כמו עיצוב פנים.  כדי להתקבל ללימודי אדריכלות יש לעבור סדרת מבחנים ולהציג תיק עבודות איכותי, זאת בנוסף להצגת ציוני תעודת הבגרות או פסיכומטרי. באוניברסיטאות תצרכו להציג ציון פיכומטרי ממוצע, וכן ציון תעודת בגרות גבוה. בחלק מהם תצטרכו לעמוד בציונים גבוהים במתמטיקה או באנגלית. במכללות לרוב נדרשת רק תעודת בגרות ולעבור מספר מבחני מיון.

איפה לומדים

באוניברסיטת תל אביב תוכלו לעשות תואר ראשון באדריכלות,כך גם בטכניון ובבצלאל וכן באריאל. בשנקר תוכלו ללמוד אדריכלות בשילוב עיצוב פנים.

מה לומדים

תחילה לומדים פרקים בסיסיים העוסקים בכלי העבודה הבסיסיים –כמו צורה והצבע,לומדים לימודי תיאוריה  ז'אנרים, סגנונות וטרנדים בארץ ובמדינות שונות בעולם.

לאחר מכן עוברים להתנסות מעשית, עוסקים בבחירת חומרים, עובדים בסטודיו ומכינים פרויקט גמר. במהלך שנות הלימוד התלמידים מקבלים משוב על יצירותיהם מן המרצים ומן החברים בכיתה, ולומדים להעביר ביקורת איכותית על עבודות של אחרים.

כמה זמן נמשכים הלימודים

 תואר בארכיטקטורה או אדריכלות שבו לומדים גם עיצוב פנים  נמשך כ-5 שנים. לימודי הנדסאי אדריכלות ועיצוב פנים נמשכים כשנתיים וחצי עד שלוש. מי שרוצה יכול ללמוד תעודת עיצוב פנים שנתיים בלבד. על ההבדלים ביניהם תוכל לקרוא כאן

כמה עולים הלימודים

עלות הלימודים משתנה בין מוסד לימודים אחד לשני כאשר במוסדות לימוד המציעים תואר אקדמי במוסד ממשלתי העלות נמוכה יותר מבאחרים ונעה סביב 12,000 שקל בשנה ללא תוספות נלוות.

רישיון והתמחות

בוגרי תואר ראשון בארכיטקטורה נדרשים להשלים חובת התמחות במשך 3 שנים בעבודה תחת אדריכל מורשה, ולאחר מכן לעבור מבחנים שעורך רשם האדריכלים והמהנדסים.

אפשרויות תעסוקה

לרוב בוגרים משתלבים תחילה כשכירים ואז מחליטים אם רוצים להתקדם,להשתלב בחברות גדולות או לפתוח עסק עצמאי. הם  גם משתלבים במשרדי אדריכלות ועיצוב פרטיים ובמערכת הציבורית. תחום שחל בו יותר צורך לאחרונה הוא התכנון העירוני. אפשר גם לעסוק בהוראה ובמחקר.

כמה מרוויחים

יש הבדל בין ארכיטקטים שכירים לעצמאים. השכירים מרוויחים לרוב לפי ותק והעצמאים לפי פרויקט אך כמובן שהניסיון משחק תפקיד בהצעת המחיר.

על פי אתר לימודים בישראל, אלו הרווחים של אדריכל שכיר:

 סוג המשרה
0-3 שנות ניסיון
3-10 שנות ניסיון
אדריכל מתמחה
4,500 עד 6,000 שקל (30 שקל לשעה)
לא רלוונטי
אדריכל רשום
6,000 עד 8,500 שקל
8,500 עד 12,000 שקל

 

 

 

 

 

מנתוני מדגם אולג'ובס, בו השתתפו כבר למעלה מ-270 אלף גולשים, עולה כי השכר הממוצע (ברוטו) לאדריכלים הוא 10,730 שקלים.

במרכז, תרוויחו הכי הרבה בתור אדריכלים: 11,260 שקלים בחודש, בשרון – 11,040 שקלים, בשפלה – 10,370 שקלים, בדרום – 10,170 שקלים, בצפון – 9,800 שקלים ובירושלים – 9,380 שקלים בחודש בלבד.

עצמאים יכולים להרוויח אחוזים מפרויקט:בניה רוויה-תכנון בניני מגורים, משרדים ומסחר שכר טרחה אדריכל עומד על 2% עד 3%  מעלות הפרויקט. בתכנון מבני ציבור שכ"ט גבוה יותר ועומד על 5%-3% מעלות הפרויקט.

עלות הפרויקט מחושבת לפי עלות בניה למ"ר, ישנו טווח רחב של עלויות לפי סטנדרט הבניה:

בניה קבלנית סטנדרטית פשוטה ביותר תעמוד על כ 6000-5000 שקל למ"ר, ובניה בסטנדרט גבוה ויוקרתי תגיע לפי שניים מכך ומעלה. עלות בניית מרתף חניה כ-3000שקל למ"ר וכך גם בניית מרפסות.

עשה זאת בעצמך שיפוצים: מתי אפשר לחסוך ומתי צריך איש מקצוע

אדריכל ומעצב פנים – מי בכלל צריך את זה?