לימודי שוק ההון: כל מה שחשוב לדעת לפני שנרשמים
תוכן ממומן    

לימודי שוק ההון: כל מה שחשוב לדעת לפני שנרשמים

צילום: Canva

שוק ההון הוא תחום פופולרי ומבוקש מאוד בשנים האחרונות, אך לפני שנכנסים לתחום וסוחרים במניות או במטבעות קריפטוגרפיים יש צורך בקצת ידע מקדים. יש לא מעט מוסדות ומכונים בישראל המספקים קורסים ושיעורים בלימודי שוק ההון, אבל איזה מסלול הכי מתאים לכם? האם עדיף תואר או תעודה, וכמה עולים הלימודים האלו? כל התשובות לשאלות האלו נמצאות במאמר שלפניכם.

לימודי שוק ההון – מאיפה מתחילים?

מה זה ברוקר? איך קונים מניות? מה צריך להבין כשאומרים שהבורסה נסגרה בעליות שערים? לכאורה אפשר למצוא תשובות לכל השאלות האלו ברחבי האינטרנט, אך חיפוש כזה לא יביא איתו את הידע הדרוש להתנהלות חכמה ומוצלחת בשוק ההון. השוק הזה הוא עוד אחד מהתחומים שקיימים להם מסלולי לימודים מפורטים ויסודיים שיעזרו לכל אדם להכיר את כל מה שהוא צריך לדעת בתחום, בין אם הוא צועד את צעדיו הראשונים בתחום או שהוא מעוניין בידע מתקדם ומעמיק יותר.

האם יש דרישות מקדימות ללימודי שוק ההון?

המטרה של הקורס למתחילים היא להקנות לסטודנטים את כל הידע שהם צריכים כדי להתמצא בשוק ההון, ולכן אין דרישת ידע מוקדם. הקורס מתאים לאנשים שבוערים בהם הרצון והמוטיבציה להכיר את עולם שוק ההון על בוריו, לדעת איך לנצל את הכסף שלהם בצורה המיטבית וכיצד אפשר להרוויח מהשקעות וממסחר. יש קורסים המועברים באופן פרונטלי ויש גם קורסים מקוונים, הדורשים מחשב בבית וחיבור יציב לאינטרנט.

מה בדיוק לומדים שם?

בקורס שוק ההון למתחילים נלמדים כל נושאי הבסיס החשובים להתחלה בתחום:

  • מושגי בסיס – מניות, מדדים, כלים פיננסיים, הבורסה והמבנה שלה, הכרה בסיסית של השוק בארץ, של שווקים בחול ושל חברות מובילות בתחום, ריביות ועמלות ועוד.
  • פעולות בסיסיות – במהלך הקורס לומדים כיצד קונים ומוכרים מניות, כיצד משקיעים במדדים ובחברות, כיצד פותחים תיק השקעות
  • הקניית מנטליות נכונה להתנהלות בתחום – הסטודנטים ילמדו אסטרטגיות לזיהוי הזדמנויות לצד ניתוח גרפים שיעזרו להם לזהות מגמות ולצפות את התפתחותם בעתיד, ויחדדו את הכישורים שלהם לזיהוי סיכונים ולהתנהלות פיננסית נבונה לקראת עבודה עצמאית בתחום.
  • התנסות מעשית – יש קורסים המאפשרים לסטודנטים להתנסות באופן מעשי במסחר בסיסי בשוק ההון באמצעות סימולציות ושימוש בתוכנות מיוחדות המדמות את הבורסה וזירות מסחר אחרות.

צילום: Canva

האם יש מסלולי לימודים שונים בשוק ההון?

בהחלט. מגוון המוסדות שבהם אפשר ללמוד על שוק ההון מספקים כמה קורסים ומסלולים ברמות ידע שונות, כדי שכל אחד יוכל ללמוד משהו חדש:

  • קורס למתחילים – קשה מאוד למצוא מוסד או מכללה שאינם מעבירים קורס שוק ההון למתחילים. בקורס הזה הסטודנטים עושים את צעדיהם הראשונים בעולם שוק ההון, לומדים את כל המונחים הבסיסיים החשובים שהם צריכים להכיר וגם התנסויות פרקטיות במוסדות המאפשרים זאת.
  • קורסים למתקדמים – אתם מכירים כבר את הבסיס ורוצים לצלול עמוק יותר בתחום? זהו הזמן שלכם לבחור אחד ממגוון המסלולים המתקדמים יותר – קורסי סחר בבורסה, קורסים ללמידת אסטרטגיות מתקדמות, ניהול פיננסי וקורסים שילמדו אתכם על תיקי השקעות – האפשרויות רבות ומגוונות ותלויות בנושא שאתם רוצים ללמוד ובמוסד שבו בחרתם ללמוד. כמו כן, יש מוסדות המעבירים קורסי הכשרה מקצועית למגוון תפקידים כמו שמאות, ייעוץ השקעות ומשכנתאות, סוכני ביטוח ועוד.

אחת המכללות המציעות קורס שוק ההון למתחילים היא מכללת פסגות, הפועלת זה 18 שנה להנגיש את הידע הנחוץ להתמצאות בשוק ההון. המכללה פועלת בכמה סניפים בפריסה ארצית ומספקת לכל הלומדים התנסות מעשית ופגישות עם מומחים בעלי שם בתחום שוק ההון בישראל, ואתם מוזמנים ללחוץ כאן כדי לקרוא פרטים נוספים על הקורסים שהמכללה מציעה.

מה עדיף – תואר או תעודה?

אנשים רבים פונים ללימודי תואר אקדמי במגוון האוניברסיטאות והמכללות הגדולות של ישראל, ועל אף היוקרתיות שיש בהחזקה בתעודת תואר ראשון, הלימודים במוסדות האקדמיים הם די ארוכים ולפעמים גם די יקרים. לא מעט אנשים המעוניינים בלימודי שוק ההון בוחרים דווקא בלימודי תעודה משום שהם קצרים יותר אך גם ממוקדים יותר, פרקטיים יותר וברוב המקרים גם משתלמים יותר. דווקא משום שההכשרה הזאת קצרה יותר, תוכנית הלימודים שלהם מכילה רק את הנושאים הכי חשובים שהסטודנטים צריכים, בלי קורסים תיאורטיים מיותרים ועם יכולת לצאת לעצמאות במהירות וליישם את הידע שנצבר. כמו כן, אנשים הלומדים תואר אקדמי באוניברסיטה או במכללה הם בדרך כלל אלו המעוניינים לפתח קריירה רשמית ומקצועית, ובסוף התואר הם עוברים מבחנים רשמיים כמו המבחנים הממלכתיים של הרשות לניירות ערך, ומי שאינו מעוניין באפשרות זו אלא רק להתעסק בשוק ההון באופן עצמאי בדרך כלל בוחר בלימודי תעודה.

מה אוכל לעשות עם הידע שצברתי בלימודי שוק ההון?

בסוף הקורס הבסיסי תדעו את הבסיס שיאפשר לכם לעשות את צעדיכם הראשונים בתחום, בין אם אתם מעוניינים לסחור במניות, להשקיע בבורסה או להכין תיק השקעות מניב. הידע מהקורסים המתקדמים יאפשר לכם להעמיק אפילו יותר בכל תחומי שוק ההון ולהיות ברוקרים מנוסים ובעלי ידע, ואפילו להיות אנשי מקצוע בתחום בסיום ההכשרה המקצועית המתאימה.

כמה זה עולה?

לימודי שוק ההון הם השקעה שבדרך כלל עולה כמה אלפי שקלים, אבל לכל מוסד ומכללה יש תמחור שונה. מומלץ לבצע סקר שוק ובו תבדקו מגוון קורסים ותשוו אותם מבחינת מחיר, זמן הלימודים והנושאים הנלמדים בתקופת הקורס. כל מוסד גם מספק ייעוץ למתלבטים כדי לעזור להם ולהכווין אותם לקורס המתאים להם, וכדאי לכם להיעזר בהם כדי לבחור את הקורס שייתן לכם את הידע שאתם רוצים וצריכים.

סיכום

לימודי שוק ההון הם הזדמנות נהדרת לכל איש ואישה המעוניינים להעשיר את הידע שלהם בתחום הפיננסים ואף להפוך לסוחרים בבורסה ובזירות מסחר אחרות. בארץ יש מגוון מכללות ומוסדות המציעים קורסים למתחילים, שמטרתם ללמד את כל מה שצריך לדעת כדי להתנהל באופן עצמאי בתחום, וגם קורסים למתקדמים המתעמקים בתחומים ספציפיים או מספקים הכשרה מקצועית להפיכה לאנשי מקצוע בתחום כמו יועצים פיננסיים, שמאים, סוכני ביטוח ועוד.