שוק ההון    

ללא הפרשות בגין פרשת המס הרווח של הרבעוני של הפועלים עלה ב-19%

הרווח של הפועלים הרבעון עלה ב-19%  בנטרול הפרשות בגין פרשת המס ולפני ההכנסות ממכירת ישראכרט

בנק הפועלים דיווח על תוצאותיו לרבעון הראשון 2019.  הבנק דיווי על רווח של 821 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2019, לעומת 628 מיליון שקל ברבעון המקביל, זינוק של 31%. התשואה להון עמדה על 9%, לעומת 7% ברבעון המקביל.

אם לא מתחשבים בהפרשות הנוגעות לפרשת המס בארה"ב שבוצעו ברבעון המקביל, שיעור העלייה ברווח הוא 19% (התשואה להון ברבעון המקביל בנטרול ההפרשה עמדה על 7.9%).

ברבעון הבא יתווספו לבנק 210 מיליון שקל לרווח הנקי מהנפקת ישראכרט לפי שווי של כ-3  מיליארד שקל, במסגרתה מכר הבנק 65% מהחזקותיו בחברת כרטיסי האשראי.

הכנסות המימון מפעילות שוטפת הסתכמו ברבעון ב-2.4 מיליארד שקל, עליה של 8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. יחס היעילות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד השתפר מעט ועמד על 59.% לעומת 60%.

להבדיל מהמתחרה הגדול לאומי, בנק הפועלים מזנק עם האשראי למשכנתאות עם עלייה של 2.1% בתיק זה מתחילת השנה ל-83.1 מיליארד שקל. במקביל צומח הבנק באשראי מסחרי ב-1.9% ל-38.2 מיליארד שקל, תוך חזרה איטית ושקולה בכלל המערכת לאשראי ללווים גדולים, לאחר ועדת החקירה של הכנסת בנושא.

האשראי הצרכני נטו הסתכם ב-283 מיליארד שקל – עלייה מזערית של 0.2% לעומת סוף 2018, שכן לצד הצמיחה באשראי מסחרי ומשכנתאות הבנק מצמצם חשיפה ללקוחות פרטיים ולעסקים קטנים, פה גם כמו מתחרו לאומי.

בדומה ליתר המערכת הבנקאית, ההכנסות מעמלות ירדו ברבעון – במקרה של פועלים ב-3.7% ל-817 מיליון שקל – בין היתר בעקבות צמצום תיק ניירות הערך של הציבור בסוף 2018, על רקע הירידות בשווקים ממנו נגזרות עמלות ההפצה שגובה הבנק.

למרות העלייה בתיק האשראי, נרשמה ירידה בהוצאות בגין הפסדי אשראי שעמדו על 0.45% לעומת 0.69% ברבעון המקביל אשתקד. ההוצאות בגין הפסדי אשראי, נטו הסתכמו ברבעון הראשון של שנת 2019 ב-121 מיליון שקל, המהווה 0.17% מסך האשראי הממוצע לציבור, בהשוואה ל-216 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, המהווה 0.32% מסך האשראי הממוצע לציבור. זאת אחרי גביית חובות פרטנית שבוצעה.

בעקבות פרשת חקירת המס הבנק נמנע מחלוקת דיבידנדים בלחץ הפיקוח על הבנקים, ועקב מכירת ישראכרט נוצרו לבנק עודפי הון של 1.3 מיליארד שקל. בתיאום עם הפיקוח על הבנקים סיכם הבנק על תכנית רכישה עצמית של מניות הבנק כנגד עודפי הון אלה – חלף דיבידנד – וזאת על פני תקופה שעדיין לא ידועה והיקפיה ותנאיה עוד כפופים להחלטה ואישור דירקטוריון הבנק.

ערבות דיגיטלית של הפועלים – למי זה טוב?

דוחות הפועלים: למרות הפרשת ענק בגין החקירה האמריקאית – הבנק מסכם את השנה עם רווח של 2.6 מיליארד שקל