מדריכי דירה ומשכנתא    משפט    

למי פונים עם בעיות בארנונה

 

מעודכן ל-06/2019

ערעור על חוב ארנונה. למי פונים? למנהל הארנונה או לבית המשפט?

קיבלתם חוב ארנונה, ומשהו לא מסתדר לכם? אולי לא גרתם במקום, אולי כבר שילמתם, אולי הסכום גבוה מדי ממה שצריך לשלם. עם מי מדברים?  הגוף המוסמך יכול להיות מנהל הארנונה, ואחריו ועדת הערר לענייני ארנונה – וכן בית המשפט לעניינים מנהליים. מה הסמכות בכל גוף?

מנהל הארנונה וועדת הערר לענייני ארנונה

עלפי חוק מנהל הארנונה וועדת הערר לענייני ארנונה מוסמכים לדון רק בטענות מסוימות הקשורות לחיובי ארנונה של תושבים, ובהן הנכס שבשלו נדרש תשלום הארנונה אינו באזור הנקוב בהודעת התשלום; בהודעת תשלום הארנונה שמשיגים עליה נפלה טעות בציון סוג הנכס, גודלו או השימוש בו; החייב אינו "מחזיק" בנכס כהגדרתו בפקודת העיריות; הנכס הוא "עסק" והחייב אינו בעל שליטה בו או שחוב הארנונה הכללית בשל אותו הנכס נפרע בידי המחזיק בנכס.

בית המשפט

רטרואקטיביות החיוב, לעומת זאת, נשארה בסמכות בית המשפט לעניינים מנהליים, ואם תושב מבקש לערער על חיובי הארנונה שלו הוא צריך לנהל הליכים מקבילים:  בפני מנהל הארנונה בטענות המצויות בסמכותו ובפני בית משפט לעניינים מנהליים בשאלת רטרואקטיביות החיוב ואחרות

מהי רטרואקטיביות החיוב

חיובי ארנונה רטרואקטיביים הם כל חיוב שחל אחורה על תקופה שכבר יצא לה חיוב שונה. אם יצאה לשנה מסוימת שומת ארנונה בסכום מסויים, כל שומה עם תיקון חיוב ארנונה שתצא לאחר מכן ותשנה את החיוב לאותה השנה ("שומה מתקנת") היא למעשה חיוב רטרואקטיבי

הנחת היסוד היא שחיוב רטרואקטיבי אינו תקף. כי להצדיק את החיוב צריכה הרשות להציג נימוקים משכנעים מדוע יש לה את הזכות לעשות כן, ותישאל השאלה האם החלטת הרשות היא סבירה, והאם הנישום צריך לשאת בחיוב כזה כי הוא גרם לו, ובאיזה מידה. או במילים פשוטות- האם היה לנישום "אשם תורם" להיווצרות החיוב המתוקן.

קודם תמצו הליכים

בשאר המקרים בתי המשפט לעניינים מנהליים כבר מחקו עתירות שהוגשו לבית המשפט,  כי היה על החייב למצות את מסלול ההשגה והערר – ורק לאחר מיצוי הליכים אלה אפשר להגיש עתירה על חיוב רטרואקטיבי. התוצאה היא שהאזרחים לא יודעים כיצד לנהוג, וחוששים שאם לא תוגש עתירה מנהלית, תטען הרשות המקומית לשיהוי שיביא לדחיית הדיון.

אז אם החוק לא ברור, כדאי שהחוק יתוקן ואם יש עומס על בתי המשפט, צריך שסמכותם של מנהל הארנונה ושל ועדת הערר תורחב ותכלול גם אפשרות לדון בטענות של רטרואקטיביות.

נכס לא ראוי לשימוש: העירייה חייבה בארנונה, בית המשפט ביטל את החיוב

תושבי פתח תקווה יקבלו החזרי ארנונה; העירייה השתמשה בשיטת הצמדה לא חוקית

חשבון ארנונה – למה צריך לשים לב