חדשות    

"מדד תשומות הבנייה איננו מייצג את ההתייקרות בענף הבנייה"

מעודכן ל-08/2018

יו"ר ארגון קבלני חיפה חיים פייגלין מבעלי המניות בחברת צמח, אמר באמצע 2018 כי  "מדד תשומות הבנייה מזמן איננו מייצג בפועל את ההתייקרות בענף הבנייה. הלמ"ס מגבש יחד עם התאחדות בוני הארץ מדד יוקר בנייה חדש שיהיה רלוונטי לשוק של היום.

למחשבון מדד תשומות הבנייה

"יש מאבק פסיכולוגי על נתוני שוק הדיור. הערפל בנתונים מכוון על ידי האוצר כדי לייצר בציבור ציפייה מלאכותית לירידת מחירים". כך אמר פייגלין . לדבריו "כולנו שומעים על הפעילות של ההגרלות ומכרזי מחיר למשתכן אך ישנה אי בהירות בכל נתוני שוק הדיור. חלקם חסרים וחלקם לא אמינים. לדוגמא, מדד הדיור של למ"ס כולל ערבוב של דירות בשוק החופשי ודירות במחיר למשתכן שהמחיר שלהן מסובסד במאות אלפי שקלים לדירה. לכן קשה לדעת באמת מה המצב של שוק הדיור". פייגלין אמר עוד כי "אומנם הנתון לגבי מלאי הדירות שעומד למכירה לא פורסם למעלה משנה אבל המספרים האמתיים רחוקים מ- 50 אלף דירות בהן נקב שר האוצר. מבדיקה שנערכה במחלקת המחקר בהתאחדות בוני הארץ, עולה כי בפועל יש בין אלף לאלפיים דירות מוכנות בלבד עם אישורי אכלוס המוצעות למכירה".

פייגלין הוסיף ואמר כי התאחדות בוני הארץ עובדת עם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כדי לייצר מדד עלויות בנייה חדש. לדבריו "מדד תשומות הבנייה מזמן איננו מייצג בפועל את ההתייקרות בענף הבנייה. מדובר במדד שמשפיע על התקשרויות בהיקף של כ- 100 מיליארד שקל בשנה. המבנה של המדד בעייתי וכאשר השוק לא מאמין במדד הוא מתקן במחירי הדירות. עם זאת, אני שמח לומר שהלמ"ס מגבש יחד איתנו מדד יוקר בנייה חדש שיהיה רלוונטי לשוק של היום".

למדד תשומות הבנייה

למדריך מדד תשומות הבנייה


באותו כנס של קבלנים אמר רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ  כי "בחודשים האחרונים אנחנו רואים שהממשלה מתחילה להפנים את הביקורת שלנו על התנהלותה בשוק הדיור בשנתיים האחרונות. השר כחלון לא מודה בזה, אבל המספרים מדברים בעד עצמם. אמרנו ואנחנו ממשיכים לומר, ש'מחיר למשתכן' היא תוכנית טובה אבל הממשלה מוכרחה לבצע בה התאמות לשוק. אמרנו שוב ושוב שהחלטת הממשלה לשווק כמעט את כל קרקע שלה למחיר למשתכן מפקירה מעל 80% מרוכשי הדירות – משפרי הדיור והמשקיעים. "ברבעון הקודם, כבר ראינו שינוי. חלקה של תכנית מחיר למשתכן ירד מכ-75% מכלל השיווקים לכ-50% מהם. הממשלה צריכה להגדיל את מספר השיווקים – וזה לא קורה. כבר מעל שנה אנחנו רואים עמידה במקום ואפילו ירידה בשיווק הקרקע. ב-2017 נמכרה קרקע ל-69 אלף יחידות דיור לעומת כ-71 אלף ב-2016. התוצאה של ההחלטה, שלא לשווק יותר קרקע, היא ירידה בהתחלות הבנייה מ-14 אלף יחידות דיור  ברבעון הראשון של 2017  ל-11 אלף בשני הרבעונים האחרונים. אסור שזה ימשך ואנחנו פועלים בכל הכלים שיש לנו שהשווקים יורחבו".

סגנית נשיא התאחדות בוני הארץ, ורד צרפתי אמרה כי "הממשלה גורמת לקיפאון בשוק כדי ללחוץ על הקבלנים להוריד מחירים. הירידה בביקוש לדירות היא מלאכותית צריך לזכור כי בכל שנה נוצרים עוד 50 אלף משקי בית. בפועל יש ביקושים כבושים שיתפרצו ויביאו לעליית מחירים של 5%-6% כפי שראינו אחרי המחאה החברתית".

ראש עיריית חיפה, יונה יהב הציג בכנס את הגידול באוכלוסיית חיפה בשנה האחרונה. לדבריו, "הקמנו בשלוש השנים האחרונות 93 גני ילדים ואנחנו בונים חמש שכונות חדשות. חיפה מעולם לא הייתה כה גדולה מבחינת האוכלוסייה שלה. חיפה תמשיך להתפתח גם בשנים הקרובות. בשנת 2020 ייפתח הנמל הימי החדש של העיר. אני קורא לכם הקבלנים תבנו מרלוג"ים כדי שישרתו את הנמל החדש".

הכנס הסתיים בדבריו של אורי יוניסי, סגן מנהל החטיבה הקמעונאית במזרחי טפחות שנתן סקירה על שוק המשכנתאות ואמר "הממשלה דיברה על ירידת מחירים ב-2017 ולעומת זאת התאחדות בוני הארץ חזתה שהמחירים יעלו בארבעה אחוז בשנת 2017 ואנחנו איתה, והיא היחידה שצדקה. המחירים אכן עלו בשנה החולפת".