מיסים    

מהן חשבוניות פיקטיביות ואיך נלחמים בהן

מעודכן ל-02/2019

יוזמה של רשות המסים: כל חברה שתבצע עסקה של מעל 50 אלף שקל תצטרך לפנות באופן יזום למשרדי מע"מ, ולבקש אישור להנפיק את החשבונית

לפי חוק מע"מ עסק מורשה מקבל רישיון להדפיס חשבוניות מע"מ שניתן להתקזז עליהן. כלומר, כל עסק רוכש חומר גלם (משלם מע"מ) ומוכר מוצר סופי (מקבל מע"מ) ובסוף החודש רשאי להעביר לרשות המסים את ההפרש של המע"מ. אלא שזה יותר משלושה עשורים שהמשק הישראלי מתמודד עם תופעה של חשבוניות פיקטיביות שמונפקות בשלל דרכים.

אחת הדרכים היא הדפסת חשבוניות גוף שלא קיים ומכירת חשבוניות כדי שהעסק הרוכש יוכל להתקזז בעזרתן. דרך שנייה היא הקמת חברה אמיתית ומכירת חשבונית על עסקה שאיננה קיימת, כדי להזדכות במע"מ.

רשות המיסים מכריזה על מלחמה בחשבוניות הפיקטיביות. והציעה מספור חשבוניות של מס ערך מוסף (מע"מ) – ששיעורו 17.5% – כדי להילחם בבהן.

לפי היוזמה, כל חברה שתבצע עסקה של מעל 50 אלף שקל תצטרך לפנות באופן יזום למשרדי מע"מ, ולבקש אישור להנפיק את החשבונית. מע"מ יבדוק, ישיב לעסק כי העסקה מאושרת ויעניק לחשבונית מספר מיוחד לאישור. רק לאחרי קבלת מספר האישור ניתן יהיה לבצע את העסקה ולהנפיק את החשבונית. אלא שמהלך צפוי ליצור עומסים כבדים ביותר על משרדי מע"מ.

אלא שבענף  ראיית החשבון אומרים שזה לא יביא קץ לתופעה ולא יסגור את הגירעון הממשלתי. הדבר יביא לפיצול חשבוניות ככל הנראה ועימס על המערכת.

לפני כעשור חייבה רשות המסים לבצע דווח מע"מ מקוון לעסקים עם מחזור של מעל חצי מיליון שקל. הדבר הכביד מאוד על העסקים הקטנים. בעקבות תלונות רבות של הארגונים הכלכליים, ועדת הכספים העלתה את הרף לעסקים עם מחזור של 2.5 מיליון שקל. השיטה הזו מאפשרת כבר עתה לבצע הצלבות מחשוביות של חשבוניות.

מרשות המסים נמסר בתגובה כי "במסגרת התהליך האסטרטגי שמקדם מנהל רשות המסים ערן יעקב להרחבת המאבק בהון השחור ובתופעת החשבוניות הפיקטיביות, אחד המהלכים אותם בוחנת הרשות, הוא הקצאת מספור לחשבוניות. במסגרת הבחינה, עורך צוות מיוחד שמונה לצורך העניין על ידי מנהל רשות המסים, התייעצויות עם בתי תוכנה ועם נציגי ארגוני המייצגים. עם סיום עבודתו יגיש הצוות את המלצותיו למנהל הרשות".

סוגי חשבוניות פיקטיביות

  • חשבונית פיקטיבית – החשבונית הפיקטיבית הקלאסית היא חשבונית שאינה משקפת עסקה או שירות. מדובר בחשבונית שלא עומד מאחוריה דבר, ומטרתה הגדיל את ההוצאות ואת מס התשומות של מקבל החשבונית.
  • חשבונית מנופחת – חשבונית אשר משקפת עסקה אמיתית בין הצדדים לעסקה, אך הסכום הנקוב בחשבונית גבוה מהסכום האמיתי של העסקה.
  • חשבונית זרה – חשבונית אשר משקפת עסקה אמיתית לחלוטין, אך אינה מונפקת על ידי מבצע העבודהאו מספק השירות. במקרה כזה העבודה מתבצעת אך החשבונית הניתנת למקבל השירות היא חשבונית זרה, משום שמבצע העבודה או מספק השירות אינם עומדים מאחורי החשבונית שנוכתה. החשבונית הזרה למעשה מאפשרת למקבל אותה לנכות את מס התשומות הכלול בה, וזאת מבלי שמנפיק החשבונית ישלם גם את מס העסקאות העולה ממנה, גם אם מנכה החשבונית שילם למוכר את כל המס, והדבר נעשה ללא ידיעתו של מנכה החשבונית.

מה הענישה על חשבונית פיקטיבית

העונש הוא  עונש מאסר בפועל, בצירוף מאסר על תנאי וקנס גבוה. כדי להימנע מהרשעה פלילית, אפשר להיעזר בהליך כופר, הממיר את ההליך הפלילי בתשלום כופר כספי על ידי הנאשם. זאת, על פי קביעה של סגן מנהל חקירות ברשות המסים, לפי שיקולים שונים כגון חומרת העבירה, נסיבות ביצוע העבירה, נסיבות חייו של הנאשם, הסרת המחדלים וכדומה.

תושב חולון חשוד בקיזוז חשבוניות פיקטיביות בסכום של 38 מיליון שקלים

תושב רחובות נעצר בחשד להפצת חשבוניות פיקטיביות בהיקף של 17 מיליון שקל