מה האופציות בשוק לניהול תיקי השקעות
תוכן ממומן    

מה האופציות בשוק לניהול תיקי השקעות

שוק ההון מהווה זירת מסחר ומקום מפגש בין משקיעים לחברות המגייסות הון, במרחב מפוקח ומאובטח על ידי המחוקק. בעוד שבעבר כניסה לשוק ההון הייתה מיועדת למשקיעים אילי הון מן העשירון העליון, כיום סף הכניסה אליו נמוך יותר, ולמעשה כל אחד יכול להשקיע במניות, אופציות וניירות ערך, בתהליך רישום פשוט. לצד האפשרות הזמינה יותר, עומדים בתי ההשקעות המובילים ומציעים שירותים מקצועיים בראשם ניהול תיקי השקעות . בשונה מהשקעה עצמאית אשר נגישה לכל בעל הון, גם אם זניח, ניהול תיק השקעות מצריך עמידה בתנאי סף של בית ההשקעות, לרוב הון לא מבוטל הנע בין 250000-1000000 ₪.

מהן האפשרויות כיום למשקיע המבקש להשתלב בשוק ההון?

שוק ההון מציע מגוון רחב של אפיקי ומוצרי השקעה, חלקם מניבים תשואות מרשימות שמושכות גם את בעלי ההון המסורתיים והסולידיים שהאמינו לאורך שנים בבנקים כבית לכספם. הרצון לקחת חלק ולמצות את הפוטנציאל הפיננסי, מביא משקיעים בתחילת דרכם לחפש אחר הדרך הנכונה להשקעה.

בין האפשרויות העומדות בפני המשקיע המתחיל:

1. ניהול תיק השקעות באופן עצמאי- אין כל חובה החלה על המשקיע להיעזר בשירותים מקצועיים בתחום השקעות הון, וכל משקיע יוכל למעשה לפתוח חשבון בבורסה לניירות ערך באופן עצמאי, להפקיד אליו את כספי ההשקעה ולנייד אותם כרצונו. למעט יחידי סגולה בעלי הידע הנרחב וההבנה הנדרשת בניהול סיכונים ובהשפעות השונות על שוק ההון, אין מדובר בפתרון מומלץ כלל, ובכל הנוגע לשימור והגדלת ההון האישי מומלץ להסתייע בגורמי מקצוע. מי שבכל זאת יבחר להתנהל באופן עצמאי, מומלץ לקרוא וללמוד באתרים כלכליים, לשמור על עדכנות מקצועית ואף למצוא אפליקציות ואתרים המאפשרים התנסויות הדמיה בהשקעות, תוך קבלת תוצאות אמת ביחס לתנודות ולאירועים בשוק, ללא נטילת סיכון כלכלי בתור התחלה.

2. יועץ השקעות בנקאי- הבנקים בישראל כיום נוהגים להעמיד לטובת לקוחותיהם שירותי ייעוץ פיננסי במגוון תחומים, לרבות יועצי השקעות, אשר מעמידים לטובת לקוחות הבנק ידע בשוק ההון, היכרות עם מוצרים וסיכונים וליווי אישי. היתרונות הבולטים בניהול תיק השקעות באמצעות ייעוץ בנקאי: שימוש בחשבון הבנק הפרטי ללא צורך בפתיחת חשבון ייעודי, אפשרויות השקעה גם בסכומים נמוכים ונזילות מוחלטת של הכסף. יחד עם זאת, מדובר בייעוץ מוגבל המתמקד בניירות ערך ומוצרים סחירים, שמרני במיוחד ואינו מביא בחשבון אפיקי השקעה חדשניים יותר, המטיל את ההחלטה והאחריות על הלקוח בסופו של יום, שכן מדובר בייעוץ בלבד ללא סמכויות ניהול. יועץ השקעות בנקאי יספק לרוב פיזור נמוך של ההון ללא מיצוי פוטנציאל התשואה האופטימלי, ועלותו באה לידי ביטוי בעמלות לא מבוטלות.

3. מנהל תיק השקעות- מנהל תיק השקעות הוא מומחה פיננסיים בדגש על שוק ההון, שעבר הכשרה מתאימה, תקופת התמחות ומבחנים בטרם קבלת רישיון מן הרשות לניירות ערך. מנהל תיק השקעות יפעל לטובת לקוחותיו בכל מאת האחוזים, ללא מחויבות לכל גורם נוסף. ניתן לבחור בין מנהלי תיקי השקעות או ניהול תיקי השקעות ובתי השקעות תוך בחינת השקפת העולם. מנהל תיק ההשקעות מוסמך לקבל החלטות ולנתב את כספי ההשקעה על פי שיקול דעתו, וזאת בכפוף לתהליך בירור מעמיק והיכרות עם הלקוח- לזיהוי מדויק של הצרכים, המטרות והיכולות הפיננסיות שלו. שכר הניהול היא נגזרת באחוזים מתיק ההשקעות וניתנת להשוואה ולמיקוח.

חשוב לזכור כי שוק ההון מציע פוטנציאל תשואה לצד סיכונים, כאשר ניהול נכון יבטיח צמצום של הסיכונים, שליטה במידע וחתירה לתשואות גבוהות יותר.