תוכן ממומן    

מה הם הפרמטרים שמרכיבים את מחיר ביטוח הרכב

צילום: Pexels

שוב הגיע הרגע הזה בשנה שבו אתם צריכים לחדש את פוליסת ביטוח חובה ומקיף לרכב שלכם. אתם יושבים מול הצעת ביטוח רכב כזו או אחרת שקיבלתם, אולי שומעים אותה מנציג הטלפוני – ומחכים לגלות את הפרט החשוב ביותר בעיני רבים: המחיר הסופי. אבל האמת היא שכדי לקבל החלטה מושכלת בעת רכישה או חידוש של ביטוח חובה ומקיף, לא מספיק רק לשמוע את העלות הסופית שלו – כדאי ומומלץ גם להבין ממה המחיר הזה מורכב ואיזה כיסויים למעשה מכיל אותו ביטוח חובה ומקיף לרכב שאתם שוקלים לרכוש. בדיוק לשם כך, הכנו עבורכם מדריך מפורט הסוקר מה הם הגורמיים המרכזיים שמרכיבים את מחירו של ביטוח חובה לרכב.

·      גיל וניסיון – הוותק על הכביש עושה את ההבדל

לגיל הנהג ולניסיון שלו בנהיגה יש תפקיד מכריע בקביעת מחירי ביטוח הרכב. מבחינה סטטיסטית, נמצא שנהגים צעירים וחסרי ניסיון נוטים יותר בצורה משמעותית להיות מעורבים בתאונות, מה שמוביל באופן טבעי את חברות הביטוח להעלות את מחירי הפרמיות עבור פלח אוכלוסיית הנהגים הזה. הזו. מצד שני, נהגים מבוגרים ומנוסים יותר נהנים בדרך כלל מתעריפי ביטוח נמוכים יותר ומהתחשבות מצד חברות הביטוח, בעיקר כשיש להם רקורד מוכח של נהיגה בטוחה ושקולה.

·      עבר ביטוחי – עניין של אמון

לא כולנו מבינים מדוע בעת חידוש ביטוח הרכב, רבות מהחברות מבקשות מאיתנו להצהיר על עבר ביטוחי נקי ואף להציג מסמכים שמוכיחים זו. אבל יש להבין כי מבחינת חברות הביטוח מדובר בעניין משמעותי, שבבסיסו מושתת על באמון הדדי. נהג בעל עבר "נקי" שממלא כנדרש מסמך "היעדר תביעות" – הוא נהג שחברות הביטוח מרגישה שהיא יכולה לתת בו יותר אמון. לכן הוא גם עשוי לזכות בהטבות שונות בביטוח הרכב כמו מסלולים מותאמים והנחות במחיר הפרמיה, הן עבור ביטוח חובה והן עבור המקיף.

·      סוג וערך הרכב – כשנתוני הדגם נכנסים לתמונה

סוג הרכב שבו אתם נוהגים והערך שלו משפיעים גם הם על העלות של ביטוח חובה. כך למשל, בדרך כלל מכוניות חדשות ויקרות יותר יעלה יותר לבטח מאשר רכבים ישנים ופחות יקרים. הסיבה לכך היא שעלול להיות יקר יותר לתקן או להחליף רכב יוקרתי או בעל ביצועים גבוהים במקרה של תאונה. בנוסף חברות ביטוח רבות מבצעות אומדן סטטיסטי, המעריך את סיכוייו של כל דגם רכב הקיים על הכביש להיות מעורב בתאונות – ומתאימות את טווחי המחיר של פוליסת הביטוח שהן מציעות לכל לקוח לאומדן זה. כמו כן גם נלקח בחשבון פוטנציאל "הגניבות" של הרכב – כלומר עד כמה הדגם המיועד לביטוח מועד לפריצה, וככל שפוטנציאל זה עולה, כך סביר שפרמיית הביטוח תהיה יקרה יותר.

·      מין – פחות תאונות, יותר הטבות בביטוח לנשים נוהגות

זה אולי נשמע לא ממש מתאים בזמנים השוויויניים שבהם אנחנו חיים – אבל אל תשכחו שחברות הביטוח מתבססות כאמור על נתונים סטטיסטיים, ומהבחינה הזו גם כאן הסטטיסטיקה לא משקרת. למרות שנשים מהוות פחות מחצי מאוכלוסייות הנוהגים בארץ (כ-44% מכלל בעלי רישיון הנהיגה בישראל), הנתונים מראים שכשהן על ההגה הן נוטות להיות מעורבות הרבה פחות מגברים בתאונות דרכים, כפועל יוצא מכך שנמצא כי הן נוהגות פחות בהיסח דעת או תחת שכרות.

·      אמצעי בטיחות ברכב – משתלם להיות בטוח

כאן צפויה פחות הפתעה למי שקצת מעודכן בנהלי חברות ביטוח – כי ברור שמי שהתקין כמה שיותר מערכות בטיחות אקטיביות ברכב מסייע להן, בכך שהוא מוריד את הסיכון של המכונית שלו להיות מעורבת בתאונת דרכים ואת הסיכוי שהן יתבעו. חברות הביטוח לוקחות את זה בחשבון ומעדכנות את טווחי המחירים עבור ביטוח חובה ומקיף לאותו רכב נתון שהתמגן מראש בהתאם.

·      שלילת רישיון – זה כן משנה על מה ולמה, ומתי

שלילת רישיון אמנם מובילה לעליית מחירי הפרמיה בחברות הביטוח כברירת מחדל, אך זאת רק אם רישיונכם נשלל במהלך 3 השנים האחרונות. בנוסף, יש גם חשיבות לסיבה שבגללה שללו את רישיונכם. לעבירות כמו עלייה על ההגה תחת השפעת סמים או פגיעה בהולך רגל, שבגינן נשלל רישיונו של נהג נתון, יתייחסו ביתר חומרה בחברות הביטוח – ולפיכך מחיר הפרמיה עבורו יעלה משמעותית. זאת בעוד שלעבירות קלות יותר שבגללן עשוי להישלל רישיון – כמו אי עצירה מול פסי רכבת – יתייחסו בחברות הביטוח בפחות חומרה, ופרמיית הביטוח אמנם תתייקר אך בשיעור מצומצם יחסית מהמקרים הקודמים שהוזכרו.

אז אחרי שצללנו קצת לעניין והבנתם מה הם הפרמטרים שמרכיבים את המחיר הסופי של ביטוח החובה שלכם, כדאי שתבינו גם איך אתם יכולים הן להוזיל את המחיר שתשלמו והן לרכוש את פוליסת הביטוח לרכב שבאמת הכי מתאימה לכם. התשובה היא פשוטה: השוואת הצעת ביטוח רכב – ואת זה ניתן לעשות באתר השוואות הביטוח המתקדם בישראל: Bestie.

ב-Bestie אתם מזינים את הפרטים שלכם, ומנוע החיפוש החכם של האתר כבר יציג בפניכם מגוון הצעות שמתאימות אישית לכם, מחברות הביטוח המובילות בארץ. Bestie הוא שירות עצמאי, ולא עומדת מאחוריו שום סוכנות או חברת ביטוח – כך שהתוצאות שאתם מקבלים אובייקטיביות לחלוטין, ללא הטיות ואינטרסים. אתם יכולים להשוות בין התוצאות, לבדוק אילו פרמטרים וכיסויים מכילה כל הצעה, וכמובן – לברור בין המחירים השונים ולשים לב להבדלים ביניהם. ככה כל עניין הצעת ביטוח רכב ובחירתו הופכת לקלה ומשתלמת הרבה יותר, ואתם יכולים לקבל החלטה מושכלת שלוקחת בחשבון את הפרמטרים הנכונים. מקווים שעזרנו!