חדשות    

מחירי הדירות בארץ האמירו – אך הסיוע לעולים נשאר קבוע

פרויקט דירות

לדברי יו"ר ועדת העלייה והקליטה אברהם נגוסה, מצב זה משאיר עולים רבים, בעיקר בני העדה האתיופית, במרכזי הקליטה. מנכ"ל משרד הקליטה תומך בהגדלת המשכנתא לעולים

"מחירי הדירות בארץ האמירו – אך סכום הסיוע לעולים נשאר קבוע", כך לדברי יו"ר ועדת העלייה והקליטה אברהם נגוסה, שמוסיף כי מצב זה משאיר עולים רבים, בעיקר בני העדה האתיופית, במרכזי הקליטה. מנכ"ל משרד הקליטה תומך בהגדלת המשכנתא לעולים.

עולים הנותרים בצפיפות במרכזי הקליטה כמעט 14 שנה, זו אחת התוצאות של הסיוע הנמוך ברכישת דירה המוענק לעולים. יו"ר וועדת העלייה והקליטה, ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד) ציין כי קיימים חסמים בירוקרטיים ותקציביים המונעים את יציאת כל העולים לדיור עצמאי וקבוע. "גובהה הנמוך של המשכנתא לה הם זכאים, אינה מאפשרת לרכוש דירה סבירה, כשבמקביל הוגדל שכר הדירה במרכזי הקליטה, וכך גם חשבונות החשמל והמים". נגוסה קרא לעדכן את גובה המשכנתא לעולים וכן להפוך את מענק הסיוע בשכר דירה, כ1,500 שקל לחודש, למענק חד-פעמי בסך 90 אלף שקל.
ח"כ סופה לנדבר (ישראל ביתנו) הוסיפה כי "ההשתלבות בחברה איננה תהליך פשוט לעולים, אך כל אדם חייב לקחת את גורלו בידיו. פיתוח תלות במסגרת, לאחר שהות ממושכת במרכז הקליטה, גוררת חשש ופחד מיציאה לחיים עצמאיים".

יפת אלמו, סגן יו"ר נציגות הארגונים של עולי אתיופיה טען כי עולה השוכר דירה, מאבד זכאותו לקבלת משכנתא לרכישת דירה, והאשים כי "מרכז קליטה הפך למדכא ומנוון, במקום לאתגר ולדחוף להישגיות". זיוה מקונן-דגו, הלינה על הנוהל הקיים עדיין במשרד הקליטה, והמגביל באלו שכונות ורחובות ניתן לעולי אתיופיה לרכוש דירה.

חביב קצב, מנכ"ל משרד הקליטה השיב לטענות והדגיש את משבר הדיור הכללי בארץ, הגורם מצוקה גם לעולים. "אנו רוצים למנוע ריכוזי עולים ולגרום להשתלבותם בחברה. עולה שעובד לפרנסתו, יכול לצאת ממרכז הקליטה לכל מקום,  והישארותו במקום מונעת הבאת עולים נוספים. לכן הרשויות פועלות לעודד עולים אלו ליציאה מהמרכז. אני בעד הגדלת הסיוע לשכר דירה,  אך מתנגד להפיכת כולו למענק".

בנימין דהרי, עולה חדש מתימן מזה שנתיים ואב לשישה, התלונן כי איש במרכז הקליטה איננו מייעץ לו ברכישת דירה והענקת משכנתא, ובקבלת זכויות בביטוח הלאומי. לדבריו, מציאות זו מונע מיהודים נוספים לעלות מתימן. בתגובה, הציגו נציגי משרד הקליטה, את אישור הזכאות למשכנתא  מוגדלת, שהוענק למשפחה עם עלייתה.

יהודה שרף, מנהל היחידה לעליה וקליטה בסוכנות היהודית הוסיף כי יש מי שמתסיס את העולים וגורם להטחת האשמות לא-נכונות. לדבריו, חשבונות חשמל ומים גבוהים לעולים במרכזי הקליטה, נובעים לא-פעם מגרירת חובות ישנים.