חדשות    

מחירי הדירות עלו ב-1.9% ברבעון השני של 2012

כל המודדים מקבלים תשובה זהה – מחירי הדירות עולים. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה טענה זאת בחודשים האחרונים, והנה גם השמאי הממשלתי, טל אלדורטי,  קובע כי על פי סקירת מחירי הדירות  ברבעון השני של 2012, נרשמו עליות מחירים של כ-1.9% במחירי הדירות, בהשוואה לרבעון קודם; בהשוואה לרבעון המקביל מדובר בעלייה של 1% במחירי הדירות.

הבדיקה של השמאי הממשלתי מבוססת על סקירה הבוחנת את מחירי דירות  4 חדרים (המוצר המבוקש בשוק הנדל"ן, לפי השמאי הממשלתי). לטענת השמאי הממשלתי – נרשמה ברבעון השני עלייה משמעותית במחירים לעומת תקופות קודמות כשבמקביל גם נרשם גידול במספר העסקאות. " גל המחאה החברתית שהתרחש בקיץ האחרון, לצד אי יציבות וחוסר ודאות בכלכלה העולמית ובעיקר באירופה, בד בבד עם הצעדים וההצהרות שננקטו על ידי הממשלה ובנק ישראל, מלווים את ענף הנדל"ן בכלל והדיור למגורים בפרט, ומשפיעים על התנהלתו במשך השנה האחרונה", כותצב אלדורטי בסקירה המצורפת לנתונים, "ביקושים כבושים שנצטברו במהלך השנה החולפת החלו להשתחרר במהלך הרבעון הנסקר. בין היתר, בשל החלטות הממשלה בעניין פרק הדיור בדוח טרכטנברג בשלהי הרבעון הקודם, שהביאו לצמצום מימד אי הוודאות".

אלדורטי מפנה את תשומת הלב לכך שהביקוש לדירות עולה, אבל…צד ההיצע אינו גדל בהתאם –  "מסתמן כי אין שינוי במלאי של דירות חדשות בלתי מכורות, שעומד, נכון לסוף אפריל 2012 על כ-20,665 יח"ד". ובמילים פשוטות – הכתובת על הקיר, אם המצב הזה יימשך מחירי הדירות ימשיכו לעלות. אלדורטי פשוט מצביע על אחת הבעיות הקשות של השוק – אין מספיק דירות.