מחירי הסחורות לבנייה ירדו משמעותית. האם זה מה שיזיז את מחירי הדירות?
חדשות    

מחירי הסחורות לבנייה ירדו משמעותית. האם זה מה שיזיז את מחירי הדירות?

מעודכן ל-07/2022

מחירי הדירות החדשות עולים בהתמדה כבר כמה שנים ובחודשים האחרונים זינקו בחדות, בין היתר בשל התייקרות תשומות הבנייה. הניסיון של הממשלה להגביל את השפעת תשומות הבנייה על מחירי הדירות נתקל בהתנגדות של הקבלנים שעתרו בעניין לבג"ץ. אלא שכעת מתברר כי לאחר זינוק של עשרות אחוזים, נרשמה ירידה משמעותית במחירי הסחורות המשמשות לבנייה. כך עולה מסקירה של חברת  ARK TRADE שפיתחה פלטפורמה דיגיטלית, מבוססת בינה מלאכותית, לביצוע מסחר בינ"ל בכל סוגי הסחורות והמוצרים. (מחשבון מדד תשומות הבנייה)

על פי נתוני החברה, מחירי הברזל, האלומיניום והנחושת אפילו נמוכים כיום ממחירם בתחילת השנה, ואלה המספרים:

  • מוטות הברזל נסחרים כיום במחיר של  כ-581 דולר לטון – נמוך בכ-25% ממחירי השיא ובכ-16% מהמחיר בתחילת השנה.

 

  • אלומיניום – נסחר כיום בכ-2,451 דולר לטון – ירידה תלולה של כ-36% מהשיא השנתי וירידה של כ-14% ממחירו בתחילת השנה.

 

  • נחושת – נסחרת כיום במחיר של 3.35 דולר לפאונד – ירידה של 32% ממחיר השיא וכ-24% פחות מהמחיר בתחילת השנה.

 

  • לוח עץ (1,000 פיט) – רשם ירידה חדה של כ- 60% ממחיר השיא וכיום הוא נסחר ברמה של 585 דולר.

יחד עם זאת, על פי הערכת הבינה המלאכותית עליה מבוססת פלטפורמת המסחר הדיגיטלית של החברה, בטווח הקרוב מחירו של הברזל, המהווה חומר גלם מרכזי בענף הבנייה, ימשיך להיות רגיש לשינויים כתוצאה מההשלכות של המשברים העולמיים, דוגמת התפרצות האינפלציה בעולם, העלאות הריבית, חשש ממיתון והאטה עולמית בביקוש לנדל"ן.

האלומיניום, המשמש בישראל לבנייה, תשתיות ולעבודות גמר, רשם גם הוא תנודתיות חדה במחיר. ב-ARK TRADE מסבירים כי סין הינה היצרנית והצרכנית הגדולה בעולם של אלומיניום. עם יציאת המדינה מסגרי הקורונה, מפעלי ייצור האלומיניום בסין חזרו לתפוקה מלאה. אולם, הביקוש החלש בסין לאלומיניום המשמש לתשתיות חשמל, לנדל"ן ולתעשיית הרכב במדינה גרם להצפה של השוק באלומיניום ולירידות החדות במחירו.

ב-ARK TRADE מעריכים כי העולם החל להכיל את המשברים הללו, ובכל הקשור למחירי הסחורות שנבדקו, פרמטר "מחיר המוצר" הוא הפרמטר המרכזי שישפיע על הביקושים. מניתוח מערכת הבינה המלאכותית של החברה עולה כי מבין עשרות הפרמטרים אותם היא מדרגת כבעלי השפעה על השינויים בטווח הקרוב על מחירי הסחורות שנבדקו,  המערכת מעריכה כי משקלו של פרמטר "מחיר המוצר" ינוע בין 68% בברזל לבין 55% באלומיניום וכ-40% בנחושת.

יחד עם זאת, מחירו העתידי של הברזל עדיין חשוף להשפעות של "משברים עולמיים". כאמור, בטווח הקרוב הערכת השפעת "המשברים העולמיים" על מחיר הברזל עומדת על כ-32%, לעומת הערכת ההשפעה של כ-22% בשאר המתכות שנבדקו וכ-28% על מחיר העץ".

מחשבון מדד תשומות הבנייה 

השקעה בסחורות – איך עושים זאת והאם כדאי