חדשות    

מחיר הבנזין יוזל הלילה לאחר חודשים של עליות

קידוח גז ימי

מחיר הבנזין יירד ל-6.37 שקלים, 5.45 שקלים באילת, עמלת שירות ללא שינוי

מינהל הדלק שבמשרד האנרגיה פרסם את מחיר הבנזין לחודש הבא, לשמחתם של בעלי כלי רב פרטיים בדמות ויירד ב-14 אג' לליטר. לפיכך, בלילה שבין שבת (1.6) לראשון (2.6) ליטר בנזין (אוקטן 95, שירות עצמי) יעמוד על 6.37 שקלים, במקום 6.51 שקלים לליטר כיום. עם זאת, עמלת השירות לתדלוק על ידי עובדי תחנות הדלק תישאר ללא שינוי: 21 אג' לליטר. המחיר באילת גם יירד וממוצאי שבת הוא יהיה 5.45 שקלים לליטר. עמלת השירות באילת תישאר אף היא ללא שינוי וברמה של 18 אג' לליטר.

לפי נתוני משרד האנרגיה, שההוזלה במחיר הבנזין נובעת מירידה של כ-5.5% במחיר הבנזין באגן הים התיכון, שמושפע בעצמו ממחיר חבית הנפט. סיבה  אחרת היא שער הדולר, שרשם אף הוא ירידה החודש ובשיעור של כשליש האחוז. ההוזלה במחיר מגיעה לאחר רצף התייקרויות מתחילת 2019 וברמה של 12%. למרות ההוזלות, שיעור המיסוי של הבנזין ממשיך להיות גבוה ומתחילת יוני 63% ממחיר הליטר מיוחסים למיסים ישירים ועקיפים שמוטלים על בעלי המכוניות

למחיר הדלק השפעות נוספות. מחיר הדלק הגבוה בישראל בעקבות מסים המצטרפים למסי הקנייה הוא מהגבוהים בעולם ולכן אך הצטרף לאחת הסיבות שישראל ירדה במדד התחרותיות שפורסם לאחרונה.

מחיר הבנזין המחושב מדי חודש, נגזר משלושה מרכיבים עיקריים. הראשון מחיר הנפט. רכיב זה מהווה כיום כ-25% בלבד ממחיר הבנזין עליו אנו משלמים. שני הרכיבים האחרים הינם מס הבלו ומרווח השיווק. אלו הם רכיבים קבועים, אשר יחד מהווים כ-75% ממחיר הבנזין הסופי לפני מע”מ.

כמו כן מחירי הדלק בישראל נקבעים לפי ממוצע שער החוזים על טון בנזין באירופה ב-5 ימי המסחר לפני שני ימי המסחר האחרונים בחודש. החוזים הללו מתומחרים בדולר, אך מיועדים לאירופה ולכן יש שני שערי מטבע אשר יש לקחת בחשבון, האירו מול הדולר והדולר מול השקל. כך שגם אם מחיר החוזים ירד, התחזקות הדולר מול השקל או האירו תקזז ירידה.

מחיר הדלק עולה ב-2% – הנה הסיבות