הלוואות    מדריכי בנקאות    

מחצית מהציבור במינוס! איך מתגברים על המינוס?

קרדיט: pixabay
מעודכן ל-02/2021

מחצית בתי האב בישראל במינוס בחשבון הבנק שלהם – כן, זה לא מפתיע. אבל האם כך זה צריך להיות? מדוע אנחנו לא יודעים להתנהל בצורה מאוזנת? או שפשוט אנחנו לא יכולים – ההוצאות שלנו עולים משמעותית על ההכנסות שלנו?  

מעמד הביניים הוא רוב נושא הנטל, בעיקר לוקחי המשכנתאות שחייבים לבנקים בממוצע 650-670 אלף שקל, ובנוסף למשכנתא, למחצית מהציבור יש מינוס קבוע, כשלרוב הגדול של הציבור יש מינוס – קבוע או מזדמן.  

 על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס)  על פי סקר רחב שנים – האוברדרפט גדל משנה לשנה. ל-46% מכלל משקי הבית בישראל יש קשיים לסגור את החודש והם פשוט לא מצליחים לסגור לפחות חודש אחד בשנה. שליש מתוכם נמצאים במינוס תמידי.  מדובר 1.14 מיליון משקי בית.

רוב הנושאים בנטל הם מעמד הביניים, שמכניס בין  15 אלף שקל ל-20 אלף שקל בחודש לכל משפחה.  הסקר של הלמ"ס החל ב-2012 ונמשך עד לאחרונה. הסקר בחן 5,000 משקי בית המהווים מדגם מייצג.  לפי הלמ"ס, ל-4% מהמשפחות נחסם החשבון לפחות פעם אחת.

המשפחות שהכי צפויות לסבול ממשיכת יתר הם משפחות של הורה יחיד או זוג עם ילדים שהקטן שבהם טרם הגיע לגיל 18. 58% מהם היו במשיכת יתר.

אצל האוכלוסייה הערבית יש יותר משפחות במשיכת יתר –  55% ממשקי הבית הערבים, אך אצלם גם משפחות רבות נטולות חשבון בנק כלל.

המשפחות שבסיכון הגבוה ביותר להיכנס למינוס הן משפחות שלקחו הלוואה למשכנתה, 62% מהלווים נכנסו למינוס. הממוצע של יתרת התשלום של לווים אלו היא 460 אלף שקל.

לא רק משכנתא היא סיבה למינוס. גם הלוואות אחרות, למשל הלוואה לעסק, למכונית או ללימודים. מדובר ב-2.8 מיליון נפשות שצריכות להחזיר לבנק בממוצע 86,7000 שקל.

בין הפתרונות שהוצעו לבעיה הגבלת הבנקים באוברדרפט שייגבו מהחמישונים התחתונים או ממשפחות חד הוריות.

פתרון למינוס – אולי הלוואה?

אחת הדרכים להילחם במינוס היא פשוט לנסות להוציא פחות. זה לא פשוט, לא תמיד זה אפשרי – כאן תוכלו לבחון את כלי התקציב שלנו – הוא יכול לעזור. אבל מעבר לניהול תקציב רזה, יש אפשרות נוספות. במקרים רבים כדאי להמיר את המינוס להלוואה  בבנק ואם לא אז אפילו במקומות אחרים (חברות כרטיסי אשראי, הלואות חברתיות ועוד). מינוס יכול לגרור ריבית גבוהה, במיוחד אם מדובר בחריגה ממסגרת קיימת. לכן, דבר ראשון שכדאי לעשות, זה לפנות לבנק ולוודא שאתם משלמים על המינוס ריבית סבירה, ואם לא – אז להתמקח (כאן תמצאו את הריבית הממוצעת של הבנקים – מעודכן באופן שוטף).

ואם אחרי שהתמקחתם עדיין יש כדאיות לעבור להלוואה (וזה יכול להיות בבנק עצמו) – אז לעבור להלוואה. חשוב רק להבין שבהלוואה מעבר לריבית יש הוצאות נוספות – פתיחת תיק, עמלות שונות וכו'. הבנק מחוייב לספק לכם מידע על הריבית האפקטיבית שלוקחת בחשבון את כל ההוצאות מסביב – את הריבית הזו תשוו לריבית שאתם משלמים על המינוס ותבחרו את הנמוכה יותר.

החדשות הטובות הן שיש לכם היום הרבה אפשרויות ללקיחת הלוואה, כאשר חברות כרטיסי האשראי הפכו להיות דומיננטיות מאוד במתן אשראי. תהליך לקיחת ההלוואה אצלם מהיר ונוח, וזו הסיבה שהיקף ההלוואות שלהם בשנים האחרונות גדל בשיעור דו ספרתי.

אחת החברות הדומיננטיות במתן הלוואות שיש לה גם אפשרות לבקש ולקבל הלוואה אונליין היא מקס מבית לאומי קארד.

במקס ניתן לקבל הלוואה מהירה, אונליין עם קבלת תשובה מיידית לזכאות. ההלוואה היא  עד 100 אלף שקל בפריסה של עד 60 תשלומים עבור מגוון סיבות כמו – אירוע משפחתי, טיפול רפואי, רכב חדש, חופשה ועוד. לא נדרשים בטחונות, ערבים ולא להציג מסמכים. מרגע שיתקבל האישור יקבלו את הכסף לחשבון תוך 3 ימי עסקים.

מקס מבית לאומי קארד היא גם חברת האשראי החוץ בנקאי עם תקופת הגרייס הארוכה ביותר. אפשר להתחיל להחזיר את ההלוואה עד חצי שנה ללא תשלום ריבית ועד שנה בתשלום ריבית גישור בלבד. כלומר, אם תרצו תוכלו לקבל דחייה של כמה חודשים כדי לאזן את התקציב החודשי שלכם.

אי עמידה בפירעון ההלוואה עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל | המלווה: מקס | כפוף לאישור ותנאי החברה

מסגרת אשראי – כל מה שצריך לדעת

הלוואה חוץ בנקאית – איך לוקחים? ממי לוקחים? כל מה שצריך לדעת