חדשות    

מיזוג הוט ופרטנר – הצרכנים ייצאו קירחים מכאן ומכאן

ההישג הכי גדול של משה כחלון היה הורדת מחירי הסלולר, הוא הכניס יותר מתחרים  וכך קטנו המחירים על חשבון הסלולר  לעשרות שקלים בחודש במקום למאות. בינתיים החברות הגדולות והוותיקות התחילו להפסיד ולנסות להיכנס לתחומים אחרים כמו טלוויזיה ואינטרנט עם סיבים אופטיים. אבל עדיין  הן מתקשות. שמונה שנים חלפו מאז הרפורמה בסלולר ועכשיו מדברים על מיזוגים, ומי שעלולים להיפגע הם אנחנו, הצרכנים.

המיזוג המדובר עכשיו הוא של פרטנר והוט.   הוט, בניהולה של טל גרנות גולדשטיין, הציעה השבוע לרכוש את החברה המתחרה פרטנר בתמורה לכשלושה מיליארד שקלים  לפני שנים אחדות היה ניסיון דומה של סלקום לרכוש את גולן טלקום, אך הניסיון נכשל מהיבטים של פגיעה בתחרות. המיזוג המדובר הוא בין שתי חברות גדולות והוא יקטין את מספר הענקיות בתחום לשלוש בלבד. הוויכוח הקיים כעת הוא אם המיזוג שיפגע בתחרות ייצור יותר או פחות נזק לעומת המשך הסטטוס קוו.

טלוויזה ענקית

בתחום הטלוויזיה, תהפוך החברה המאוחדת לגוף הגדול ביותר, כשפרטנר תביא איתה לעסקה כ-140 אלף מנויים לשירות Partner TV, שיצטרפו ל-750 אלף מנויי הטלוויזיה של הוט. מולן יתייצבו Yes שמחזיקה כ-550 אלף מנויים וסלקום עם כ-250 אלף צופים בסלקום tv. בתחום הסלולר, המיזוג ייצור ענקית תקשורת עם כארבעה מיליון מנויים, שהם כמעט פי שניים מכמות המנויים של כל המתחרים. בתחום האינטרנט בזק עדיין מובילה.
הוט לא מתעניינת רק בחיזוק הסלולר אלא גם  ובעיקר ברשת הסיבים האופטיים שהקימה פרטנר, המחוברת ליותר מ-450 אלף משקי בית בישראל. אף שהוט היא מדואופול התשתיות בזק והוט, אין לה סיבים אפטיים הקיימים אצל בזק, פרטנר וסלקום. כך שגם אם הוט תישאר מחוץ לתמונת הסיבים, היא לא תהיה רלוונטית לצרכנים ושוב תיפגע התחרות.

הקמת רשת סיבים עצמאית תעלה מיליוני שקלים ותיקח זמן, לכן זו לא אופציה טובה. וגם אין צורך בתשתית רביעית  לאחר שפרטנר מחויבת להציב את תשתית הסיבים בכל הארץ. גם אפשרות חכירה לא על הפרק, גם כן בשל ההוצאות הכרוכות בכך.

מה שקורה שהצרכנים ניצבים קירחים מכאן ומכאן, אם המחירים נמוכים גם הרווחיות נמוכה עד לא קיימת, מה שפוגע הן בהשקעות הפנסיוניות שלנו והן בצמיחה ובחדשנות של שוק התקשורת ויוביל בסופו של דבר להכרח של מיזוגים והקטנת התחרות.

עם המצב בגין ממשלת המעבר ומעורבותו של משרד התקשורת בפרשיות השחיתות של ראש הממשלה נוצר קיפאון רגולטורי במשרד. אין רגולציה, הצרכנים משלמים.

מי שאמורה להכריע היא רשות התחרות, הוט תשתדל להציג לה מצג שבתחומים מסוימים, למשל טלוויזיה, נשמרת התחרות ושהיא תשקיע רבות בפיתוח תשתיות הסיבים הפוליטיים לאחר העיכובים של בזק בהפעלת הרשת בשל התחרות הקטנה.. גם אם רשות התחרות לא תאשר את המיזוג, לאחר תקדים מזרחי ואגוד בית המשפט יוכל להפוך את ההחלטה.