חדשות    

מיטב דש: גדל הסיכוי לתרחישים קיצוניים יחסית של האינפלציה בישראל

יו"ר הפד, ג'רום פאואל

גדל הסיכוי לתרחישים יחסית קיצוניים של האינפלציה בישראל בשנה הקרובה. כך מעריכים כלכלני בית ההשקעות מיטב דש בראשות הכלכלן הראשי אלכס זבז'ינסקי. לדבריהם, ציפיות האינפלציה לשנתיים עומדות ברמה של כ-3.4%, דומות לתחזית שלהם לשנה הקרובה (3.2%) שעדיין לא כוללת התייקרות כמעט ודאית של הדלק באפריל. אך להערכתם, צריכים לקחת בחשבון שאי הוודאות לגבי האינפלציה גבוהה במיוחד.

כנקודת חוזק מציינים במיטב דש כי הגירעון התקציבי של הממשלה ירד ל-2.2%, הנמוך ביותר מאז 2018. גביית המסים ממשיכה להיות חזקה מאוד. ממרץ 2020 נגבו כ-65 מיליארד שקל יותר ממה שהיה צפוי אלמלא המגפה. במיטב דש מציינים כי סך הוצאות הממשלה בפועל בגין תוכנית הסיוע במגפה הסתכמו בכ-150 מיליארד שקל, כך שעל העודף במסים "שולם" מחיר כבד. לדבריהם, יתרות המזומנים בקופת משרד האוצר שוב עלו קרוב לכ-90 מיליארד שקל, כ-50-60 מיליארד יותר מהממוצע לפני המשבר. העודפים מאפשרים לשמור על קצב הנפקות נמוך ולהיערך להוצאות לא צפויות הקשורות לקליטת העלייה מרוסיה ואוקראינה.

עוד לחיוב מציינים במיטב דש כי שיעור האבטלה הרחב נותר יציב במחצית הראשונה של חודש פברואר, אך זאת תוך עלייה בשיעור של 0.6% בשיעור התעסוקה לרמה הגבוהה מתחילת המגפה. לדבריהם, פי סקר הערכות עסקים, המחסור בעובדים עדיין משמעותי, בפרט בענף המסחר ובענף השירותים.

עם זאת לדבריהם, סקר הערכות עסקים לחודש פברואר אומנם משקף שאין בעיה של הזמנות במגזר התעשייה, אך בענף מידע ותקשורת, שמרכז את חברות הטכנולוגיה, חלה בחודשיים האחרונים עלייה די חדה במגבלה של מחסור בהזמנות ליצוא.

כלכלת ארה"ב ערוכה טוב יחסית להאטה

באשר לעולם מציינים במיטב דש כי הכלכלה ערוכה יחסית טוב להאטה ולעליית מחירים. לדבריהם, שוק העבודה בארה"ב עדיין חזק מאוד. מספר המשרות הפנויות בחודש פברואר שוב הכה את התחזית, למרות שבחודשיים מתחילת השנה כבר התווספו למשק האמריקאי כ-1.2 מיליון משרות.

היחס בין סך החוב של משקי בית לסך העושר ירד בסוף 2021 לרמה הנמוכה מאז שנות ה-70. היחס בין סך החוב לסך ההכנסה עומד ברמות של שנות ה-90 אחרי הירידה בעשור האחרון. כמות הכספים המוחזקים בחשבונות עו"ש של משקי בית עלתה תוך שנתיים ב-250% לעומת גידול של כ-150% בין השנים 2009 ל-2019. מחיר הדלק אומנם עלה לשיא של כל הזמנים, אך משקל ההוצאה על הדלק מסך ההוצאה הצרכנית בארה"ב הפך להרבה פחות רגיש  למחיר הדלק כנראה בגלל גידול בהכנסה הצרכנית, מכוניות חסכוניות יותר וכו'. גם החברות האמריקאיות יושבות על כמויות מזומנים גדולות. היחס בין סך החוב של החברות האמריקאיות לכמות הנכסים הנזילים במאזניהן כמעט הנמוך ביותר היסטורית. היחס בין סך החוב של המגזר העסקי לתמ"ג אומנם גבוה יותר מאשר לפני המגפה, אך בסך הכל ההתפתחות ביחס זה אינה חורגת מהמגמה של 70 השנים האחרונות.

באשר להעלאת הריבית הצפויה השבוע בארה"ב, אומרים במיטב דש כי ה-FED היה מעלה ריבית כבר השבוע ב-0.5%, ורק בגלל המלחמה הוא עשוי להסתפק ב-0.25%, וזה רק דוחה עלייה בחצי אחוז לפעם הבאה. החוזים מעריכים שה-FED יעלה ריבית  עד לרמה של 1.7% בסוף 2022 ול-2.25% בסוף 2023. להערכת מיטב דש, הריבית צפויה לעלות מעבר לרמות אלה. לדבריהם, הניסיון של שנות ה-70 עם שני גלי האינפלציה בעקבות עלייה במחיר הנפט מלמד שריבית ריאלית שלילית יותר (פער בין הריבית לקצב האינפלציה בפועל) מספקת תוצאות גרועות גם בחזית האינפלציה וגם בצמיחה. בגל הראשון של האינפלציה שהגיע לשיא ב-1974 הבנקים המרכזיים ניסו לא לפגוע בצמיחה והחזיקו ריבית בכ-3% בממוצע מתחת לאינפלציה. כתוצאה ממדיניות זו, הצמיחה בשנים אלו הייתה בממוצע 1.8% והאינפלציה כ-11%. לעומת זאת, בגל השני בשנים 1979-1981 הריבית הריאלית הייתה חיובית של כ-1%, מה שהוביל לצמיחה ממוצעת של כ-2.4%  ואינפלציה של כ-5%.

הבנק האירופי המרכזי יהיה "נצי" יותר ממה שהוא משדר

באשר לאירופה אומרים במיטב דש כי ה-ECB צפוי להיות "נצי" יותר ממה שהוא משדר. השווקים הופתעו מנימה מעט יותר נצית של ה-ECB שמתכנן לסיים רכישות כבר ברבעון השלישי. הם לא היו צריכים להיות כל כך מופתעים על רקע זינוק באינפלציה עוד לפני השפעת המלחמה באוקראינה ועלייה חדה בציפיות האינפלציה הגלומות. בנסיבות הנוכחיות, לא כדאי לייחס משקל גבוה לתחזיות והערכות של בנקים מרכזיים בכלל וה-ECB בפרט לגבי האינפלציה העתידית והצעדים בהם ינקוט בחודשים הקרובים. לדברי מיטב דש, ההנחיות קדימה היחידות שיכול וצריך לספק בנק מרכזי כעת הן שהוא יילחם בכל האמצעים כדי לבלום את האינפלציה. כל עוד הוא לא אומר את זה ולא פועל כך, המשקיעים צריכים לחשוש שהאינפלציה תמשיך להתפרץ. לראיה, בצ'כיה, פולין והונגריה, שהתחילו להעלות ריבית כבר לפני חצי שנה, בינתיים לא הצליחו לבלום עלייה באינפלציה, מה שגרם לאחרונה להאצה בקצב עליית ריבית ועלייה חדה בתשואות הארוכות. להערכת מיטב דש, עד סוף השנה ה-ECB יעלה ריבית יותר מפעם אחת.