חדשות קרנות נאמנות    

מיטב דש: "הקרנות המסורתיות רושמות את החודש הטוב ביותר מאז אוקטובר 2014"; פדיונות בקרנות הכספיות

מיקי סבטליץ בסיכום חודשי: "גיוסי שיא של כ-1.46 מיליארד ₪ בקרנות המחקות ו כ-1.26 מיליארד ₪ נותבו לקרנות המנוהלות"

בית ההשקעות מיטב דש מפרסם סיכום חודשי של נכסי תעשיית קרנות הנאמנות  לחודש פברואר 2015.

מיקי סבטליץ, מנהל קשרי יועצים,  מציין כי  הקרנות המסורתיות רושמות את החודש הטוב ביותר מאז אוקטובר 2014 לאחר גיוסים של כ-2.7 מיליארד שקל, מתוכם, גיוסי שיא של כ-1.46 מיליארד שקל בקרנות המחקות ו כ-1.26 מיליארד שקל נותבו לקרנות המנוהלות. שוב, זה ממחיש את חשיבות הקרנות המחקות לתעשיית הקרנות כולה כאחד הכלים המרכזיים במלחמה מול תעודות הסל. הקרנות המחקות כבר מנהלות כ-27 מיליארד שקל!

עוד מצייני במיטב כי לאחר עליות נאות במדדי המניות המקומיים בסיכום חודש פברואר, קרנות מניות בישראל חזרו לגיוסים חיוביים של כ-110 מיליון שקל, לראשונה מאז ספטמבר 2014. הקרנות המחקות רשמו החודש זינוק של כ-20% בקצב הגיוסים לעומת החודש הקודם, בהובלת קרנות מחקות על מדדי אגרות החוב הממשלתיות (450 מיליון שקל) וקרנות מחקות על מדדי אג"ח חברות (320 מיליון שקל). זה חודש שיא של כל הזמנים לקרנות המחקות. הקרנות הכספיות נפגעו קשה מהפחתת הריבית לקראת סוף החודש ופדו כ-3.1 מיליארד שקל. אבל כתבנו כאן, מדוע כנראה זו רק ההתחלה וצפוי כי הפדיונות יגברו!

בסקירת מיטב דש נכתב כי חודש פברואר הסתכם בעליות שערים חדות במדדי המניות בארץ ובעולם, עם שיאים חדשים במדד המעו"ף ובמדד הדאקס הגרמני. מדדי אגרות החוב הקונצרניות והממשלתיות המשיכו את המגמה החיובית גם החודש ורשמו עליות שערים שהתחזקו עם הורדת ריבית בנק ישראל לשפל היסטורי חדש העומד על 0.1%, מה שתדלק את הגיוסים בקרנות המסורתיות שהסתכמו בכ-2.7 מיליארד שקל. אלה התרכזו בעיקר בקרנות אג"ח מדינה, קרנות אג"ח ומניות בחו"ל ובקרנות אג"ח כללי. כאשר הפדיונות התרכזו בעיקר בקרנות הכספיות ובקרנות אג"ח קונצרני. כך, עפ"י אומדנים והערכות שבוצעו ע"י כלכלני מיטב דש.

קרנות אג"ח כללי, בדגש על קרנות מעורבות עם חשיפה מנייתית1, קרנות 10/90 וכו', גייסו החודש כ-1.2 מיליארד שקל- פי 10 לעומת החודש הקודם. מתחילת השנה הגיוסים בקרנות אג"ח כללי מסתכמים ביותר מ-1.3 מיליארד שקל.

אגרות החוב הקונצרניות המשיכו במגמה החיובית מהחודש הקודם – מדדי התל-בונד 20,40,60 רשמו עלייה של עד כ-2.5%. התשואות החיוביות באגרות החוב הקונצרניות לא מנעו פדיונות, אבל הביאו לירידה חדה של כ-30% בקצב הפדיונות של קרנות אג"ח חברות לעומת החודש הקודם, הנאמדים בכ-610 מיליון שקל וכ-1.45 מיליארד שקל מתחילת שנה.

עליות שערים במדדי המניות: מדד ת"א 25 ות"א 100 רשמו החודש תשואה של עד כ-5.8%. בהמשך לכך,  מדד ת"א 75 שבר את המגמה השלילית מראשית 2014, זאת לאחר שזינק החודש ביותר מ-10%. הקרנות המנייתיות1 סיכמו את חודש פברואר עם גיוסים של כ-470 מיליון שקל – החודש החזק ביותר מאז ספטמבר 2014. קרנות מניות חו"ל גייסו החודש כ-360 מיליון שקל, 200 מיליון שקל מתוכם נותבו לקרנות המחקות. קרנות מניות בישראל רשמו החודש גיוסים של כ-110 מיליון שקל, אם כי מתחילת השנה הן פודות כ-70 מיליון שקל.

אגרות החוב הממשלתיות ממשיכות את המגמה החיובית על רקע הורדת הריבית לשפל חדש של 0.1%: מדד ממשלתי כללי עלה החודש ב-1.5% בהובלת מדד ממשלתי צמוד שזינק החודש ב-2.4%. קרנות אג"ח מדינה גייסו החודש כ-1.2 מיליארד ₪ – זינוק של פי 2 לעומת החודש הקודם. מתחילת השנה, קרנות אג"ח מדינה גייסו כ-1.9 מיליארד שקל – האפיק המגייס ביותר.

פדיונות באפיק השקלי – העליות במדדי המניות בארץ ובעולם עוררו את תאבונם של המשקיעים לסיכון, מה שהתבטא ביציאת כספים מהאפיקים הסולידיים כגון הקרנות הכספיות שאיבדו החודש כ-6% מנכסיהן המנוהלים. הקרנות השקליות (בעיקר קרנות מק"מ פלוס) רשמו החודש פדיונות של כ-60 מיליון שקל, זאת לאחר שאת החודש הקודם סיימו באיזון.

ירידות באגרות החוב של ממשלת ארה"ב ותנודתיות חדה בשער החליפין הביאו לירידה של כ-40% בקצב הגיוסים בקרנות אג"ח חו"ל. זאת, לאחר שגייסו השבוע כ-40 מיליון שקל בלבד  וכ-550 מיליון שקל בסיכום חודשי.

תעשיית הקרנות מנהלת נכון ל-26.02.15 כ-267.1 מיליארד שקל, הקרנות המסורתיות (בנטרול הקרנות הכספיות) מנהלות כ-216.6 מיליארד שקל והקרנות הכספיות מנהלות כ-50.5 מיליארד שקל.

לאחרונה מאיצה הרשות את הטיפול בתעודות הסל והקרנות המחקות (שניהם מכשירים פסיביים). הכוונה להפוך אותם למעין תעשייה מאוחדת של קרנות סל שייסחרו באופן שוטף בבורסה

למדריך קרנות נאמנות

למדריך תעודות סל

מה עדיף – קרנות מחקות או תעודות סל?