חדשות    

מיטב דש: הריבית בישראל תתחיל לעלות ותגיע ל-0.75% בעוד שנה

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון. צילום: בנק ישראל

נתוני הצמיחה שהתפרסמו בשבוע שעבר היו הרבה יותר חזקים מהתחזית, והם משנים באופן מהותי את ההערכה לגבי מצבו של המשק הישראלי. כך אומרים כלכלני מיטב דש בראשות הכלכלן הראשי אלכס זבז'ינסקי. לדבריהם, הצמיחה במחצית השנייה של השנה (בגלל תנודתיות, הנתונים והעדכונים החדים עדיף להסתכל על נתוני המחצית ולא על הרבעון) הייתה אפילו חזקה יותר מאשר במחצית השנייה של 2020 (11.3% לעומת 9.3%), שבה המשק התאושש מהמכה של הסגר הגדול, והיא נשענה על כלל המרכיבים – הצריכה הפרטית, ההשקעות והיצוא.

לפיכך, אומרים במיטב דש, הפער בין התמ"ג בפועל לבין מגמת ארוכת הטווח נסגר כבר ב-2021, בניגוד להערכות של בנק ישראל שזה יקרה רק ב-2023. לדבריהם, הצמיחה החזקה במיוחד ברבעון הרביעי אמורה להעלות אוטומטית את התחזיות לצמיחה בשנת 2022 (אפקט הזנב), ועל כן הם מעלים את התחזית לצמיחה בשנת 2022 ל-7% לעומת 5.5% בתחזית הקודמת.

הריבית בישראל תגיע ל-0.75% בעוד שנה

לדבריהם, נתוני הצמיחה מצטרפים לנתונים נוספים שמצדיקים עליית ריבית, כמו סגירת פערים גם בשוק העבודה, נתוני אינפלציה שחרגו מהגבול העליון של היעד לראשונה מאז 2011, וקצב עליית מחירי הבתים שעלה מעל 11%, שיא מאז 2011. המסקנה שעולה מהנתונים היא שהריבית האפסית אינה מתאימה יותר למשק וספק שהתרומה החיובית שלה מפצה על הסיכונים להם היא גורמת, מה שצפוי להוביל את בנק ישראל להתחיל לתכנן יציאה מהמדיניות המרחיבה.

להערכת כלכלני מיטב דש, הריבית תתחיל לעלות עד אמצע השנה ותגיע לכ-0.75% בעוד שנה.

באשר לעולם, אומרים במיטב דש כי ניכרים סימנים להתאוששות אחרי ירידה בתחלואה. המשק האמריקאי מתאושש מגל האומיקרון. ניכרת עלייה במספר הנוסעים בטיסות, גידול בהזמנות במסעדות ושיפור במדד הניידות של גוגל. היציאה מהמגפה באה לידי ביטוי בביצועים עודפים של מניות חברות התעופה וסקטור הבילוי, המסעדות, הפנאי והתיירות בארה"ב ובאירופה. גם הנתונים הכלכליים שהתפרסמו בשבוע שעבר הפתיעו ברובם לטובה. המכירות הקמעונאיות והייצור התעשייתי עלו מעל התחזיות. יחד עם זאת, בתנאי אינפלציה גבוהה קשה להבין מהנתונים הנומינאליים האם שינוי הוא תוצאה של עלייה במחיר או שינוי ריאלי.

לדבריהם, נתוני האינפלציה בארה"ב ברובם המשיכו להיות גבוהים מהתחזיות, כפי שעלה ממדד המחירים ליצרן ומדד מחירי היבוא. ציפיות האינפלציה של הצרכנים בסקר שלוחת ה-FED בניו יורק ירדו מ-6% ל-5.8%, אך ציפיות העסקים בסקר אחר של ה-FED עלו מ-3.4% ל-3.6%, והציפיות הגלומות בשוק האג"ח לשנתיים עלו בשבועיים האחרונים מ-3.2% ל-3.65%.

אף על פי כן, ניתן לזהות הקלה בבעיות בשרשרת ההספקה. ניתן להעריך שבחודשים הקרובים הקלה בשרשרות ההספקה תבוא לידי ביטוי בשיפור בפעילות החברות ובנתוני האינפלציה. קצב האינפלציה השנתי צפוי גם לרדת מסיבות טכניות, אחרי יציאה מהספירה של מדד המחירים לחודשים אפריל-יוני 2021, שכללו סעיפים בודדים שהתייקרו בחדות ביציאה מהמגבלות בתחילת 2021, במיוחד מחירי המכוניות שתרמו כ-0.3% לכל אחד מהמדדים בחודשים אלה.

אולם, הקלה זו לא תסמן סוף לאינפלציה, אלא רק הקלה ברכיבים הזמניים שלה. במיטב דש מעריכים כי האינפלציה המבנית תישאר גבוהה ברמה של כ-4%-5% בסוף השנה, מה שיגרום ל-FED להמשיך עם עליות ריבית.

ספק אם הימנעות ממלחמה תוביל לעלייה משמעותית בשוק המניות

באשר לשוקי המניות אומרים כלכלני מיטב דש כי למרות שלכאורה הירידות במניות בשבועיים האחרונים היו קשורות לסיכוני המלחמה ולמרות שתשואות אג"ח דווקא ירדו, הבורסות האמריקאיות ממשיכות להציג ביצועים נחותים, בפרט מדד הנאסד"ק. בנוסף, הירידה בסיכוני המלחמה תוביל לעליית תשואות שתכביד על המניות. לפיכך, לא בטוח שהימנעות מהמלחמה באוקראינה תוביל לעליות משמעותיות בשוק המניות.