חדשות    

מיטב דש: "נתון הצמיחה אינו מייצג"; אפסילון: "נתוני הצמיחה הבאים ישקפו את המציאות כפי שהשתקפה במדד ינואר"

תעודות סל

אלכס זבז'נסקי ממיטב דש מציין כי על אף הנתון הגבוה - ההשקעות במשק, כולל בבנייה למגורים, ממשיכות להתכווץ ולהצביע על זהירות של המגזר העסקי; בבית ההשקעות אפסילון כותבים: "יתכן והנתון הזה ירחיק מעט את הפחתת הריבית - אולם לא לאורך זמן"

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מתייחס היום לנתוני צמיחה החזקים שנרשמו ברבעון הרביעי, וסבור כי "הצמיחה המפתיעה במשק ברבעון הרביעי אינה מייצגת זינוק בפעילות המשק, אלא מיוחסת למספר גורמים שהשפעתם לעיתים חולפת".

זבז'ינסקי מציין כי ראשית, סיום המבצע צוק איתן גרם לפעילות מואצת כפיצוי על הקיפאון בתקופת המלחמה. תופעה דומה הייתה גם בעבר, לדוגמה, אחרי מלחמת הלבנון השנייה. שנית, מציין זבז'ינסקי את שינוי משטר המס אשר גרם לגידול ניכר ברכישות כלי רכב גם ע"י העסקים וגם ע"י הצרכנים הפרטיים. גם הריבית הזולה של בנק ישראל הוסיפה לדרבן ביקושים למכוניות ולמוצרי בני קיימא אחרים. שלישית, הצריכה המוגברת של הממשלה במחצית השנייה של השנה, גם היא ככל הנראה קשורה לפחות חלקית להצטיידות אחרי המלחמה.

בסיכומו של עניין, סבור זבז'ינסקי כי צמיחה של 7.2% ברבעון הרביעי אינה מייצגת את המצב במשק. יחד עם זאת, לדבריו "המשק גם לא נמצא בוודאי בהאטה או במיתון, אלא צומח בקצב די גבוה של כ-3.0%, קצב שיכול לעורר קנאה אצל הרבה מדינות בעולם. עיקר השיפור נראה בתחום היצוא והצריכה הפרטית. לעומת זאת, ההשקעות במשק, כולל בבנייה למגורים, ממשיכות להתכווץ ולהצביע על זהירות של המגזר העסקי."

בבית ההשקעות אפסילון מגיבים גם כן לנתון הצמיחה החזק. עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי, מדגיש כי חשוב לזכור שמדובר באומדן הראשון לצמיחת התוצר, כך שייתכנו שינויים בעדכונים הבאים.  שנית, אזולאי מציין כי הקפיצה בצמיחה היא תיקון לירידה שברבעון השלישי שנגרמה בגלל צוק איתן ולדעתי לא ניתן להסיק מכך שהמשק נמצא בתוואי של צמיחה מואצת.

אזולאי מעריך שנתוני הצמיחה הבאים ישקפו באופן נאמן יותר את הצמיחה המתונה במשק כפי שהיא השתקפה במדד ינואר שהתפרסם אתמול, וכותב בסקירתו כי "יתכן והנתון הזה ירחיק מעט את הפחתת הריבית אולם להערכתי לא לאורך זמן".