חדשות    

מיטב: הירידה בהכנסות ממסים תימשך, הגירעון בסוף 2023 – 2%-2.5%

אלכס זבזי'נסקי, כלכלן ראשי מיטב. צילום: רמי זרנגר
מעודכן ל-08/2023

הגירעון התקציבי בסוף 2023 יעמוד על 2%-2.5%. כך מעריכים כלכלני בית ההשקעות מיטב בראשות הכלכלן הראשי אלכס זבז'ינסקי. לדבריהם, ההכנסות ממסים ממשיכות לקטון, במיוחד במסי הנדל"ן, ובמקביל הוצאות הממשלה גדלות מהר מהמתוכנן. גם לפי ההערכה הנוכחית מדובר על שיעור גירעון גדול משמעותית מתחזית הממשלה בתחילת 2023 שדיברה על גירעון של 1.1%. לדברי כלכלני מיטב, כדי לעמוד במסגרת התקציב, הממשלה צריכה למתן משמעותית את הגידול בהוצאות בחודשים שנותרו, ואם לא תעשה זאת, הגירעון יהיה אף גבוה יותר מהתחזית שלהם.

לצד זאת מציינים במיטב כי סקר הערכת המגמות בעסקים מצביע על המשך התרחבות בכל הענפים, ועל סימנים מעודדים בשני הענפים בעלי ההשקעה המהותית ביותר על מצב המשק – ענף הבינוי וענף ההייטק.

לדברי כלכלני מיטב, בענף הבינוי שנמצא בסיכון בגלל ההאטה בתחום והמינוף הגבוה, ציון המצב הכלכלי לפי הסקר נמצא ברמות נמוכות יחסית, אך ללא הידרדרות נוספת בחודשים האחרונים. בנוסף, לדבריהם, החברות לא מדווחות בינתיים על עלייה מהותית בקושי להשיג אשראי מהבנקים.

באשר לענף ההייטק, אומרים במיטב כי ניכרת הקלה במחזור בהזמנות ליצוא. מגמה זו תואמת את הנתונים לגבי התאוששות בפעילות ההייטק בעולם, אם כי המחזור בהזמנות לשוק המקומי ממשיך להיות גבוה יחסית.

ארה"ב: החלה הספירה לאחור לקראת הורדת ריבית

באשר למצב בארה"ב, במיטב סבורים כי הגיעה העת להתחיל בספירה לאחור לקראת שינוי כיוון בפד לעבר הורדת ריבית. לדבריהם, למרות נתון האינפלציה הנמוך בארה"ב, חלק מנגידי ה-FED המשיכו לשדר מסר "נצי". להערכת מיטב, הריבית לא תעלה יותר והמטרה של הרוח הנצית מפי ה-FED היא לספק סיבות לאי הורדת ריבית לאורך זמן.

במיטב מוסיפים כי מתחילת שנות ה-80 ריבית ה-FED עמדה בשיא בין חודשיים (1984) ועד 15 חודשים ב-2007. ברוב המקרים העצירה של הריבית בשיא נמשכה בין 4-8 חודשים.

לפי הירידה בקצב האינפלציה שהואץ בחודשים האחרונים, אינפלציית הליבה עשויה להתקרב אל היעד של 2% בשליש הראשון של 2024. בנסיבות אלה, ריבית ה-FED תוכל לרדת פעם או פעמיים כבר במחצית הראשונה של 2024, גם ללא תרחיש של האטה משמעותית בצמיחה.