מיטב: למרות מדד אוגוסט, סיכוי גבוה יחסית לעליית ריבית של 0.75% באוקטובר
חדשות    

מיטב: למרות מדד אוגוסט, סיכוי גבוה יחסית לעליית ריבית של 0.75% באוקטובר

נגיד בנק ישראל אמיר ירון
מעודכן ל-09/2022

מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט ירד ב-0.3% לעומת התחזית שלנו לירידה של 0.1%. אף על פי כן הפספוס כלפי מטה אינו מסמן ירידה בסביבת האינפלציה, וקיים עדיין סיכוי יחסית גבוה לעליית ריבית בנק ישראל ב-0.75% בהחלטתו הקרובה. כך מעריכים כלכלני בית ההשקעות מיטב בראשות הכלכלן הראשי אלכס זבז'ינסקי.

לדבריהם, בניכוי השפעת הוזלת הדלק מחד והתייקרות החשמל מאידך, המדד עלה ב-0.15%. עיקר ההפתעה כלפי מטה נרשמה בסעיף המזון והפירות והירקות. בסה"כ, ליבת האינפלציה נותרה גבוהה. בנק ישראל שם לב במיוחד לסעיפים הלא סחירים שעלו מקצב שנתי של 4.1% ביולי ל-4.4%, השיעור הגבוה מאז 2011. בפרט מדד מחירי השירותים עלה בשנה האחרונה ב-5.1%, העלייה הגבוהה מאז 2002. גם קצב העלייה של סעיף הדיור הגיע ל-5.3%, הגבוה מאז 2011. במיטב מציינים כי קצב העלייה של שכר דירה בחידוש חוזה שכירות עלה מ-1% בחודש מאי, כשבנק ישראל דיווח לראשונה, ל-3.7% באוגוסט. קצב התייקרות בדירות שכורות בהן התחלפו הדיירים נותר יחסית יציב בין 5%-7%.

באשר למדדים הבאים מעריכים במיטב כי מדד חודש ספטמבר יישאר ללא שינוי. הוא יושפע מהוזלת הדלק. פיחות השקל עשוי למחוק את ההוזלה הצפויה במחירי הנסיעות לחו"ל. גם סעיף התרבות צפוי לרדת. מנגד, מחירי החינוך, הדיור והירקות צפויים לעלות. מדד חודש אוקטובר צפוי לעלות ב-0.5% בעיקר בגלל ההשפעות העונתיות של ההלבשה, עלייה במחירי המזון אחרי החגים והמשך עלייה במחירי הדיור. עוד להערכתם, האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים צפויה להסתכם ב-2.8%.

 בכמה תעלה ריבית בנק ישראל?

במיטב מסבירים את הסיכוי הגבוה שהם נותנים לעליית ריבית של 0.75% בגורמים הבאים:

  • בנק ישראל מתמקד במיוחד במדד המחירים של הסעיפים הלא סחירים שממשיכים לעלות בקצב מתגבר.
  • המשנה לנגיד אמר אחרי עליית הריבית הקודמת שההחלטה להעלות ריבית בשיעור כה גבוה היא פונקציה של רמת ריבית נמוכה כעת ושהם עושים Front Loading כדי להחזיר את האינפלציה אל תחום היעד ולמנוע דינאמיקה של גלגול האינפלציה לתחומים נוספים. טיעון זה ממשיך לתמוך בעליית ריבית בשיעור גבוה גם כעת.
  • צריכים לקחת בחשבון שבמחזורי עליית ריבית בעבר (עד 2017) ההחלטות התקבלו מדי חודש, לעומת פעם בחודש וחצי היום. יש לזה שתי השפעות:
    • עליית ריבית בשיעור של 0.75% היא לא ממש חסרת תקדים. כשהיא מתקבלת בתדירות של פעם בחודש וחצי היא למעשה שוות ערך לעלייה של 0.5% כאשר בנק ישראל היה מקבל החלטות ריבית מדי חודש. בדומה, עלייה של 0.5% היום שוות ערך ל-0.33% אז, שיעור מאוד קרוב לעלייה שגרתית ביותר של 0.25%. היו העלאות רבות כאלה במחזורי עליית ריבית הקודמים כאשר סביבת האינפלציה הייתה נמוכה בהרבה.
    • רידוד תדירות הפגישות גורם לכך שבנק ישראל לא תמיד יכול להגיב במהירות להתפתחות האינפלציה. בין ההחלטה הקודמת (22/8) לקרובה (3/10) התפרסם רק מדד מחירים אחד של חודש אוגוסט. לעומת זאת, בין הפגישה הקרובה ב-3/10 להבאה אחריה ב-21/11 יתפרסמו שני מדדי מחירים. אם בנק ישראל מעלה ריבית רק ב-0.5% בתחילת אוקטובר ומקבל מדד ספטמבר גבוה הוא לא יכול להגיב אליו במהירות. עובדה זו תומכת בעליית ריבית גבוהה יותר בפגישה הקרובה.
  • השפעת עליית ריבית על האינפלציה נמוכה היום יותר מבעבר בגלל שני גורמים:
    • ערוץ שער החליפין דרכו פועלת המדיניות המוניטארית למעשה מנוטרל. השקל מושפע בעיקר משוק המניות. לראיה, מאז עליית הריבית הקודמת ב-0.75% השקל נחלש בחדות.
    • בינתיים עליית ריבית מגולגולת באופן מתון הרבה יותר מבעבר על הריבית בהלוואות. לדוגמה, הריבית הממוצעת על משכנתא שקלית בריבית קבועה לא עלתה כלל בחודש אוגוסט. עלייה כוללת של ריבית בנק ישראל מ-0.1% ל-2% שהייתה עת עתה תורגמה לעליית ריבית של 1.25% בלבד בהלוואות שלא לדיור. כתוצאה מזה, הפער בין הריביות בהלוואות לריבית בנק ישראל עומד על אחת הרמות הנמוכות היסטוריות.
  • עוד גורם שעשוי לתמוך בעליית ריבית משמעותית למרות הפספוס במדד המחירים זה הסכם השכר שנחתם לאחרונה עם ארגון המורים שעשוי להיות הסנונית הראשונה של גל דרישות לעליית שכר ממנה חושש מאוד בנק ישראל.
  • למרות שבאופן פומבי בנק ישראל לא לוקח אחריות על מחירי הדירות, הוא בוודאי ייקח בחשבון את ההמשך של העלייה החדה שלהם.
  • האשראי המסחרי בבנקים ממשיך לצמוח בקצב שנתי מאוד גבוה של מעל 20% כאשר העלייה בקצב הגידול של האשראי הצרכני נבלמה. המשך גידול מהיר באשראי המסחרי, שלפי נתוני בנק ישראל מנותב ברובו לתחום הנדל"ן שלא למגורים, מטריד את בנק ישראל ואמור לתמוך בעלייה אגרסיבית יותר של הריבית.
  • מספר משרות פנויות נשאר ברמות מאוד גבוהות גם בחודש אוגוסט ומהווה עוד נתון שתומך בעליית ריבית בקצב מהיר.  

 ארה"ב: הריבית תעלה ב-0.75%

באשר לעולם אומרים במיטב כי הפד צפוי להעלות את הריבית ב-0.75% ולחזות הגעה של הריבית ל-5%. לדבריהם, למרות ההפתעה במדד המחירים לחודש אוגוסט בארה"ב, כל הסימנים מראים שהאינפלציה במגמת התמתנות. כך עולה ממספר רב של אינדיקאטורים, בפרט אלה שהתפרסמו בשבועיים האחרון –  מדדי המחירים ליצרן, מדדי מחירי היבוא, סקרי שלוחות ה-FED, רכיבי המחירים במדדי מנהלי הרכש ISM, סקר העסקים הקטנים.

גם ציפיות האינפלציה ירדו. סקרי הסנטימנט הצרכני האחרונים של שלוחת ה-FED ב-NY ושל אוניברסיטת מישיגן מצביעים על ירידה בציפיות האינפלציה של משקי הבית.  גם ציפיות העסקים לעלייה במחיר יחידת התפוקה שלהם בשנה הקרובה בירידה. כמו כן, נציין שבסיכום שבועי ציפיות האינפלציה הגלומות בשוק האג"ח האמריקאי כלל לא עלו, למרות ההפתעה באינפלציה.

יחד עם זאת, מרבית האינדיקאטורים הללו לא מצביעים על ירידה במחירים, אלא על עלייה בקצב איטי יותר. בנוסף, חלק גדול מהאינדיקאטורים מתייחס למחירי המוצרים ופחות לשירותים. אכן, קצב עליית מדד מחירי המוצרים ללא מוצרי האנרגיה ירד ל-7.1%, לעומת 12.3% בפברואר.

הבעיה היא שקצב העלייה של מחירי השירותים ממשיך לעלות והגיע ל-6.1%,  הגבוה מאז 1991. מחירי השירותים משקפים את החלק המבני והיציב ביותר של האינפלציה שמבוסס הרבה יותר על ההתפתחויות בשוק העבודה. עלייתם מראה שה-FED יידרש להמשיך במאמצים משמעותיים כדי לבלום את האינפלציה במשק.