חדשות    

מי מגן על סוכני הביטוח?

הראל שרעבי

סוכני הביטוח במלחמה ארוכה מול הממונה על רשות שוק ההון החיסכון והביטוח – דורית סלינגר. לטענתם סלינגר עושה מהפכות מבלי לערב אותם, תוך כדי פגיעה אנושה בתחום ותוך כדי חוסר הבנת הצרכים של השוק. מנגד סלינגר טוענת שברגע שהיא שומרת על ציבור המבוטחים והחוסכים מפני סוכני ביטוח לא אובייקטיבים, הסוכנים מתקוממים עליה.

והנה מקרה מייצג – סלינגר דרשה שלא לאפשר לסוכני ביטוח ליהנות מעמלות כאשר הם מצרפים למוצר פנסיוני (במסגרת צירוף ברבים). הסוכנים מתנגדים, ומשה גפני יו"ר וועדת הכספים נמנע מלתמוך באיפוס של העמלה, תוך כדי ביקורת על רשות שוק ההון והביטוח.

במסגרת דיון של ועדת הכספים בעניין 'הבהרת רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון לגבי הסדר צירוף ברבים על-ידי סוכני הביטוח' עלו כמה פערים גדולים בין סוכני הביטוח לבין רשות שוק ההון. הדיון עסק באיסור תשלום עמלות לסוכני ביטוח בעת צירוף ברבים למוצר פנסיוני לאור הבהרה לחוק שהתקבלה על ידי המפקחת על הביטוח דורית סלינגר בתחילת השנה וצפויה להיכנס לתוקף ב-30 בספטמבר. על פי ההבהרה על פי החוק ניתן לשלם עמלה רק במקרה בו ביצע סוכן ביטוח "עסקה" כחלק מהליך שיווק פנסיוני במסגרתו מעניקים הסוכנים ייעוץ מנומק ומתמשך ולא מבצעים רק הליך מכירה כפי שקורה פעמים רבות בשיווק הסדרי צירוף ברבים, במסגרתם מסוכם עם מעסיקים של מקומות עבודה גדולים על מסלולים מוזלים לעובדיהם, והעובדים מצטרפים אליהם אוטומטית במידה והם מעוניינים בכך. רשות שוק ההון ונציגי סוכני הביטוח הציגו במהלך הדיון כי לא הושגו הסכמות במהלך המגעים בין הצדדים עליהם הורה יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני בתום הדיון הקודם בנושא, כאשר כל צד האשים כי הצד השני מתבצר בעמדתו. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני וח"כ מיכל בירן מתחו ביקורת נוקבת על הרשות והביעו חשש כי ללא הסכמות יוותרו מאות אלפי מבוטחים ללא ליווי פנסיוני וללא דאגה לצרכיהם. יו"ר הוועדה קרא בתום הדיון לצדדים לשוב ולדון בסוגיה וציין כי ללא הסכמות תשקול הוועדה חקיקה בנושא.

הראל שרעבי, סגן הממונה על שוק ההון ציין בפתח הדיון כי: "כפי שביקש היו"ר בדיון הקודם נפגשו נציגי הרשות עם נציגי סוכנות הביטוח, לדעתנו לפי ההצעה של הסוכנות, זה היה דיון מיותר. הם הפליגו בדרישות שלהם יותר מהדיונים הקודמים ויותר מהבקשה שלהם בבג"ץ. חשנו שהדיון לא רציני, הנושא נמצא בעתירה לבג"ץ".

ליאור רוזנפלד, נשיא לשכת סוכני הביטוח: "הגענו לפגישה בכוונות טהורות לפתור את הבעיה, גם כעת מחוץ לאולם ניסינו להגיע למעין פשרה. רשות שוק ההון מדברת על איך אנחנו הגענו אבל הם בעצמם לא הציעו שום הצעת פשרה אחרת בפגישה. הם התבצרו בעמדותיהם ודיברו על אותה תקופה שלא נוכל להחיל אותה. בספטמבר 2018 יפלטו מאות אלפי מבוטחים לשוק ללא שירות, ללא פתרון, אף אחד לא יטפל בהם. הדרישה שלנו ידועה, אין לאוצר שום כוונה ללכת לקראת ולפטור את המצוקה של מאות אלפי מבוטחים".

ח"כ משה גפני: "אנחנו מדשדשים סביב עצמנו, אני לא אוהב את זה. אי אפשר להשאיר את המצב כפי שהוא, אי אפשר לשבת בלי לנסות להתפשר. האנשים האלה לא יסכימו לפעול בלי להתפרנס, גם עובדים ילכו הביתה ורבים לא יקבלו את השירות שלהם. אפשר לחשוב על פשרה שיקבלו פחות עמלה בביטוח ברבים, אבל אי אפשר ללכת בכיוון כזה של לא כלום ולפגוע במבוטחים".

ח"כ מיכל רוזין: "אני רואה את ההתנהלות השיטתית שלכם ברשות שוק ההון. המטרה היא אכן שחוסכים לא יבזבזו כסף אבל לפתרונות אלגנטיים אתם מתנגדים ומוצאים כל מיני פתרונות עם נזק משני. אנשים רבים רוצים שיהיה אדם בעת הצורך לפנות אליו לטיפול בתיק שלהם, אם אתם רוצים להעלים את זה תגידו. אני אמרתי לסוכני הביטוח שזה צריך להיות מידתי והגיוני כלפי החוסכים, אם זו המטרה גם שלכם אז למה אתם לא מתפשרים איתם?".

ח"כ גפני: "אנחנו לא סומכים על חברות הביטוח לכן אנחנו צריכים את הסוכנים. זה שאצלי בשכונה, זה שלידי, שאני מתייעץ אתו. אתם לא יכולים להתעלם מהעניין הזה, אתם באים עם רעיונות נכונים אבל הם צריכים להיות בדרך שמסתדרת עם המציאות".

שרעבי: "אין לנו שום כוונה להוציא את ה סוכנים מהשוק, יש לנו מטרה אחת – לוודא שהסוכן בצד שלך ולא בצד של סוכנות הביטוח. זה לא המצב בשוק כפי שאנחנו רואים אותו בהמון המון מקומות ואנחנו מעוניינים בטובת החוסכים. הדיון על מי שהפר את החוק בעבר ורוצה לקבל תגמול הוא דיון אבל אנחנו רוצים שהם יהיו בצד של הלקוח. הנתונים הם שהם לא נותנים ללקוחות שירות ולא פוגשים אותם מעולם בהרבה מקרים. אנחנו רוצים ללכת למצב שייתן מענה לסוכנים אבל צריך שניים לטנגו".

מיכאל נוימן, לשכת סוכני הביטוח: " הצענו ללכת לחקיקה מהירה והם לא היו מוכנים, התנו זאת בעוד דברים. ההסכמים האלה נעשו במשך שנים באישור רשות שוק ההון ובעידודם".

שרעבי: "אם חוזרים על חוסר אמת זה לא הופך לאמת".

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "יש 2 נושאים – האם ניתן בכלל לאפשר תשלום בגין צירוף ברבים והשני לגבי הגבייה שנעשתה לאחור, כמה שנים. אני מציע שתשבו שוב בשבוע הקרוב, בתום הישיבה שלכם אני מבקש לקבל בכתב מה היה בסיכומה, היה ותגיעו לסיכום אבקש לדעת רק מה הוא היה ואבקש מסוכני הביטוח שיורידו את הבג"ץ אם יגיעו לסיכום, אם אין סיכום אני מבקש לדעת מה היה מהלך הדברים. אם לא יגיעו להסכמות נבקש מהייעוץ המשפטי לבדוק חקיקה בעניין, לא ניתן למצב לקרוס כי יש כוונות טובות, עם כוונות טובות של הרשות זה עלול להגיע מצב שלא אתם ולא אנחנו רוצים, לכן תפקידנו לפקח על עבודת הממשלה בעניין הזה".

 

סוכן ביטוח – את מי הוא משרת?

ביטוחי מנהלים – כל מה שצריך לדעת