הרהורי בורסה    

מלם תים – הלקוחות לא משלמים בזמן; תקלות בגבייה? או משהו חמור יותר?

 

איך יודעים אם לקוחות לא משלמים לחברה? כמה חובות בפיגור יש במלם-תים? ואיך יודעים אם זה הרבה או מעט?

הדוחות הכספיים מלמדים כי בעולם העסקי יש כמות לא קטנה של גופים שלא משלמים בזמן. זה אולי נשמע מפתיע, כי האזרח הקטן משלם בזמן את חובותיו (חשבונות, ריביות וכו') אחרת הוא ייקנס (החוב יגדל), אבל מהדוחות של החברות הציבוריות עולה כי במקרים רבים החברות לא מקבלות את כל החובות שלהם בזמן.

הנתון המעיד על כך הוא סעיף הלקוחות במאזן. בפועל, ניתן לגזור מסעיף הלקוחות ומסעיף המכירות את ימי הלקוחות הממוצעים שהחברה נותנת ללקוחות שלה (הנוסחה – לקוחות חלקי מכירות בתקופה כפול מס' הימים בתקופה) ואם התוצאה עולה על מה שדווח בתקופות קודמות או עולה על מה שמקובל בחברות אחרות בתעשייה, ייתכן שיש לקוחות של משלמים בזמן, או/ ו חובות במחלוקות (וצרות אחרות). אבל, בעוד שהחישוב הזה (חשוב ככל שיהיה) מביא להערכה ולא בהכרח למסקנה מוצקה, הרי שבדוחות השנתיים אנחנו מקבלים מידע מהחברה  עצמה לגבי איכות חוב הלקוחות וגיול הלקוחות (מעיל גיל הלקוחות, ובעיקר הפיגור ביחס למועד התשלום).

ומהמידע הזה ניתן להבין שמוסר התשלומים הוא לא מי יודע מה. נתחיל בחברת מלם-תים, אחת החברות הגדולות במשק בתחום המחשוב, שירותי מערכות מידע, חומרה ותוכנה. החברה דיווחה במסגרת הדוחות הכספיים לשנת 2016 כי תקופת האשראי הממוצעת במכירת סחורות/הספקת שירותים הינה כ- 120 ימים – כלומר, החברה מקבלת את הכסף 4 חודשים אחרי שהיא מבצעת את הפרויקט/ עבודה. זה הרבה זמן; החברה בעצם מממנת באופן שוטף קרוב לארבעה חודשי פעילות. זה אמנם לא מדויק, כי מול אשראי הלקוחות, החברה גם מקבלת אשראי ספקים, אבל חלק גדול מהתשלומים השוטפים שלה הוא לעובדים שמקבלים את השכר בחודש העוקב, כך שגם אם האשראי ללקוחות הוא לא ארבעה חודשים הוא לא רחוק מזה.

הנהלת החברה מסבירה כי – "בתקופת האשראי, לא מחויבים לקוחות הקבוצה בתשלומי ריבית על פיגור בתשלום אלא במקרים חריגים. טרם קבלת לקוח חדש, הקבוצה אומדת את איכות האשראי המוענק ללקוח, ומגדירה מגבלות אשראי. המגבלות המיוחסות ללקוחות הקבוצה נבחנות אחת לשנה, או לעיתים קרובות יותר, בהתבסס על מידע חדש שנתקבל, ועל עמידתו בתשלומי חובות קודמים".

ועכשיו לנתונים – יתרת הלקוחות נכון לסוף השנה שעברה –  611.7 מיליון שקל, כשבתוך היתרה הזו יש חובות בפיגור. בביאור לסעיף הלקוחות מסבירה הנהלת החברה כי יתרת הלקוחות כוללת 109 מיליון שקל של חובות לקוחות שמועד פירעונם עבר. כלומר, כ-18% מחוב הלקוחות (109 מתוך 611 מיליון שקל) הם חובות בפיגור. חובות כאלו צריכים להיבחן ובמידת הצורך יש לעשות עליהם הפרשה. אבל החברה מסבירה שלגביה חובות אלו – "בהתבסס על ניסיון העבר של החברה ועל איכות האשראי של החייבים, לא ביצעה החברה הפרשה לחובות מסופקים בגין חובות אלו, מאחר ולהערכתה הם ניתנים לגבייה. הקבוצה אינה מחזיקה בביטחונות בגין חובות אלה". בשנה קודמת, אגב, החובות בפיגור שלא נרשמה בגינם הפרשה הסתכמה ב-95.8 מיליון שקל.

החברה כן הפרישה על חובות אחרים, אך כל יתרת ההפרשה עומדת נכון לסוף 2016 על 8.1 מיליון שקל (לעומת 7.7 מיליון שקל בשנה קודמת). להערכת החברה זה מספיק, אבל האם אין מקום להפריש אפילו באופן אוטומטי כאשר יש חובות בפיגור בהיקף גדול יחסית – 109 מיליון שקל, וחלקם בפיגור גדול?

מתוך 109 מיליון שקל של חובות בפיגור, 20.9 מיליון שקל הם בפיגור של מעל 90 יום ועד שנה. 8.4 מיליון שקל הם בפיגור של 61 יום עד 90 יום; 26.7 מיליון שקל הם בפיגור של 31 עד 60 יום; 53 מיליון שקל בפיגור של עד 30 ימים. ככל שהפיגור גדול יותר כך אמורות להיות יותר ספקות לגבי מימוש החוב.

פיגור בתשלומים כאמור זה לא רק אצל מלם תים, אם כי הפיגורים אצלה בולטים. חברות אחרות באותו הסקטור מדווחות גם על פיגורים, אך בקנה מידה משמעותית נמוך יותר, אולי בגלל שאופי הפעילות שונה בין החברות – מלם תים היא חברה שמספקת שירותים לצד חומרה, מערכות נוכחות ועוד, ואילו החברה הבאה שנתעמק ביתרת הלקוחות שלה – וואן תוכנה מרוכזת באספקת שירותים (IT ).

הנה נתונים מהדוחות של וואן טכנולוגיות – נכון לסוף 2016 יתרת הלקוחות של וואן עומדת על 392 מיליון שקל, כאשר הנהלת החברה מעדכנת כי תקופת האשראי הממוצעת במכירת סחורות/ הספקת שירותים היא שוטף + 75 יום (שוטף משמעו תחילת ספירה מהחודש העוקב, כך שבממוצע מדובר על אשראי של 90 יום). כמו כן, מסבירה הנהלת החברה כי בתקופה זו לא מחויבים לקוחות החברה בתשלומי ריבית, וכן מפורטות בדיקת לקוחות חדשים – "טרם קבלת לקוח חדש, הקבוצה אומדת את איכות האשראי המוענק ללקוח, ומגדירה מגבלות אשראי בהתחשב גם בסוג השירות הניתן ללקוח. המגבלות והדירוג המיוחסים ללקוחות הקבוצה נבחנים אחת לשנה, או לעיתים קרובות יותר, בהתבסס על מידע חדש שנתקבל, ועל עמידתו בתשלומי חובות קודמים. כ-96% מיתרת הלקוחות של הקבוצה עמדו בתקופת האשראי שנקבעה להם".

כלומר, רק 4% מהלקוחות לא משלמים בזמן (בהתבסס על יתרת הלקוחות), שזה מעט יחסית למצב במלם תים שמהדוחות נראה ש-18% מיתרת הלקוחות לא משלמים בזמן. הנתון הזה עלול להטעות כי אולי 18% מיתרת הלקוחות בסוף השנה הם רק חלק קטן מהלקוחות של הקבוצה, כך ששיעור קטן יותר מהלקוחות לא משלם בזמן, אבל במבחן השוואתי בין החברות, של החלק היחסי מהיתרה בסוף השנה, אלו הנתונים.

והנה הפיגורים בוואן – בסה"כ מדובר בפיגורים בסך של 14.3 מיליון שקל, 10.4 מיליון שקל מתוכם הם פיגורים של 90 עד 180 יום; 2.3 מיליון שקל הם פיגורים של 180 עד 270 יום;1.7 מיליון שקל הם פיגורים מעל 270 יום. מדובר בהיקף כאמור קטן9 משמעותית (אבסולוטית ויחסית) לעומת מלם תים, כאשר בסה"כ עומדת ההפרשה לחובות מסופקים על 3.3 מיליון שקל.