חדשות    

מנהל התכנון אישר 140 אלף דירות ב-2019

 במינהל התכנון אושרו כ-140,600 יחידות דיור (כ-65,500 אושרו בותמ"ל) – בעוד היעד הממשלתי עמד על 105,000 יחידות דיור. כ-30,100 יחידות דיור אושרו במסגרת התחדשות עירונית, כ-53,500 יחידות דיור אושרו באזורי הביקוש וכ-42,000 יחידות דיור אושרו בחברה הערבית. כך עולה מהדוח שפרסם היום המינהל לסיכום השנה

במחוז מרכז אושרו כ-46,800 יחידות דיור; במחוז דרום אושרו כ-43,200 יחידות דיור; במחוז ירושלים אושרו כ-5,600 יחידות דיור; במחוז תל אביב אושרו כ-6,700 יחידות דיור; במחוז חיפה אושרו כ-25,400 יחידות דיור; במחוז צפון אושרו כ-12,700 יחידות דיור.

לצד תכניות ליחידות דיור, מינהל התכנון התמקד השנה בקידום ואישור תכניות משמעויות בתחום התחבורה והתשתיות. מינהל התכנון החל בקידום התכנון של תכנית התשתית הגדולה ביותר במדינת ישראל – המטרו. לשם כך, הוקם בשנת 2019 אגף ייעודי במינהל התכנון שתפקידו לקדם את התכניות למערכת המטרו וכן את המדיניות ביחס לפיתוח הנלווה למערכת זו. תכניות המטרו מקודמות במסגרת הוועדה לתשתיות לאומיות וכוללות תכנון של שלושה קווי מטרו באורך כולל של 140 ק"מ וכ- 105 תחנות המשרתות 23 רשויות מקומיות. התכניות לשלושת הקווים הוגשו, וצפויות  לעלות לדיון ברבעון הראשון של שנת 2020 לצורך העברתן להערות והשגות הציבור.

בנוסף, אושרו השנה כ-42 ק"מ של מסילת רכבת קלה במחוזות מרכז-ת"א ואושר מקטע עמק רפאים בקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים, ובכך הושלם תכנון הקו כולו. בנוסף, כ-110 ק"מ של מסילת רק"ל (בתל אביב, ובחיפה- נצרת) מצויים בהליכי תכנון מפורט לפני ביצוע, ליווי ביצוע והיתרי בנייה.

כמו כן, אושרו שני מיזמי תשתית חשובים ברמה הלאומית – מתקן ההתפלה בגליל המערבי ומתקן פוטו וולטאי בחבל התענך. בשנת 2019 נרשם שיא בהכרזות על שמורות וגנים לאומיים, כאשר הכריז שר האוצר, בהמלצת מנכ"לית מינהל התכנון, על 20 אתרים כשמורות טבע וכגנים לאומיים חדשים, בהיקף של כ-240,000 דונם.

הישג משמעותי נוסף הוא מסמך המדיניות למרחב הימי של מדינת ישראל שאושר השנה ע"י הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (הולחוף). מדובר במסמך מדיניות כולל הרואה את הים כחלק בלתי נפרד משטחה של מדינת ישראל. המסמך עוסק במכלול רחב של נושאים, כולל קווי מדיניות וכן מדיניות מרחבית והשלמתו מצרפת את ישראל לרשימה מכובדת של מדינות מפותחות שהשלימו בשנים האחרונות מהלך תכנוני דומה למרחב הימי שלהן. מי שינהל את המרחב הימי של ישראל תהיה ועדה בינן-שרדית בראשות מינהל התכנון ויהיו שותפים בה משרד רה"מ, משרד הביטחון, משרד האנרגיה, המשרד להגנת הסביבה, משרד התחבורה, משרד החקלאות, רשות הטבע והגנים, משרד הבינוי והשיכון, נציגי השלטון המקומי וארגון הגג של ארגוני הסביבה בישראל.

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר: "מינהל התכנון ממשיך במגמה החיובית של אישור יחידות דיור ובעמידה ביעדי התכנון ואף מעבר לכך, זאת בזכות העבודה המאומצת של המחוזות והותמ"ל. משבר התחבורה שבו אנו מצויים כבר היום, ימשיך ללוות אותנו גם לשנה הבאה ועל כלל גורמי הממשלה להירתם בטיפול בו. המשימה המרכזית היא המשך קידום התכנית האסטרטגית ותכנון מדינת ישראל לקראת שנת 2040 בדגש על התחדשות עירונית, תשתיות תוך מתן דגש על איכות התכנון והאדם במרכז".

במינהל התכנון מודאגים יותר מתחבורה מאשר מדיור