מנכ"ל האוצר: " ההוצאות על תשתיות יעלו השנה"
חדשות    

מנכ"ל האוצר: " ההוצאות על תשתיות יעלו השנה"

"תקציב הממשלה להשקעה בתשתיות יגדל השנה בכ- 23% ויסתכם בכ-32 מיליארד שקל"

התייחסות מפורטת ראשונה של מנכ"ל משרד האוצר לתקציב השנה, למרות ממשלת המעבר והגירעון התופח. ההשקעה בתשתיות תגדל ב-23.

"השנה הממשלה תעבוד עם תקציב המשכי, מצב הגורם לפער של מיליארדי שקלים בין צורכי המשק לבין יכולת הממשלה לתקצב את הצרכים. אך בניגוד לשאר תקציבי הממשלה, תקציב ההשקעה בתשתיות יגדל ב- 2020 בכ- 23%", כך הכריז היום (ד') שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר, בוועידת התשתיות והרכבות של Aon ישראל והפניקס.

באב"ד הסביר כי "הסיבה להבדל בין ההשקעה בתשתיות לבין שאר ההוצאות על שירותי הממשלה היא  שהשקעה בתשתיות באופייה היא התחייבויות ארוכות טווח, ועל הפרויקטים של שנת 2020 הממשלה התחייבה כבר בשנים עברו. כך שבכל הקשור להשקעה בתשתיות, הממשלה תשקיע בשנת 2020  כ-32 מיליארד שקלים, גידול של כ-23% ביחס להוצאת הממשלה ב-2019 שסך ההשקעה בתשתיות בה עמד על כ-26 מיליארד שקלים".

במסגרת הוועידה, הגיעו לישראל כ- 20 מנהלים בכירים מתחום התשתיות והפיננסים מ- Aon ארה"ב ואירופה, לצד נציגי מבטחים זרים מובילים, בם Swiss Re, Berkshire, Allianz ו- HDI.

תחומי התשתיות והרכבות הם מהתחומים החמים והצומחים בארץ ובעולם והגידול המואץ בהם דורש פתרונות ביטוח חדשניים, המותאמים למורכבות התחום ודרישות הפרויקטים. מדינת ישראל נמצאת בעיצומה של מהפכה אשר בסופה נעבור כולנו לשימוש על בסיס יומי במערכות הסעת המונים כמו בכל מדינה מתוקנת אחרת בעולם המערבי.

על פי התוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לשנת 2040 יושקעו  מעל 120 מיליארד שקלים  בתשתיות הרכבת ברחבי ישראל.

השקעה בתשתיות של רכבת ישראל היא בנוסף להשקעה  של הגופים הממשלתיים הצפויה בקווי הרכבת הקלה בגוש דן אשר נמצאת כיום בעיצומה, בהרחבת קווי הרכבת הקלה בירושלים, הקמת קו הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת וכמובן הקמת רשת קווי המטרו במרכז הארץ.

אלו  גם מעלים אתגרים מאוד לא פשוטים לנוכח היקף הכיסוי הביטוחי הנדרש לצורך מתן מענה לחשיפות לאורך כל חיי הפרויקט. האתגר כיום הופך לעוד יותר גדול ומורכב לאור תנאי השוק הקשים  בכל ענפי הביטוח ובעיקר בענפים הרלוונטיים להקמה ותפעול של פרויקטי תשתית.

ג׳יימס מקניל, מנהל תחום התשתיות ב-Aon EMEA , אמר כי "השינוי שאנו חווים כיום בשוק הביטוח העולמי הוא דרמטי. העובדה שחלק מהמבטחים בסינדיקטים של לוידס (Lloyds) יצאו מענפי ביטוח מסוימים, צמצמה מאוד את הקיבולת של השווקים. לכן היום מאוד קשה להשלים כיסוי ביטוח, במיוחד כאשר מדובר בפרויקטים גדולים של תשתיות המחייבים שימוש אופטימלי בכל השווקים האפשריים. המבטחים הפכו למאוד בררנים ושמרניים והם לא מוכנים לרשום יותר סיכונים אשר אינם עולים בקנה אחד עם התיאבון המוגבל שלהם. האתגר אפילו גדול יותר כאשר מדובר בטריטוריות מחוץ לארה"ב ולאירופה כמו המזרח התיכון וישראל לגביהן התיאבון של המבטחים הגלובאליים אף נמוך יותר".

מקניל הוסיף כי "התפקיד שלנו באיאון כברוקר בינלאומי מוביל, במיוחד בתנאי שוק קשה, הוא להפעיל את כל כובד המשקל שלנו בשוק כדי לייצר פתרונות יצירתיים עבור הלקוחות שלנו בכל רחבי העולם כולל בישראל. בהיכרותי רבת השנים עם השוק בישראל, מדובר בשוק מאוד מפותח ומתוחכם אשר מעלה דרישות ביטוחיות מאוד רחבות אשר בתקופה של שוק קשה כמו היום הן כמעט אינן ניתנות להשגה. לכן לדעתי גם השוק הישראלי יצטרך לחשב מסלול מחדש ולנסות לא להעלות דרישות לא ריאליות אשר מרחיקות את המבטחים הזרים מלרשום סיכונים בישראל".

אילן בק, יו"ר ומנכ"ל איאון (Aon) ישראל, ציין בכנס כי "תנאי השוק הקשים יצרו משבר גלובלי בתחום שלא פסח על השוק הישראלי אשר נתמך ברובו ע"י מבטחי המשנה ולכן גם המבטחים הישראלים מקשיחים את התנאים בכל ענפי הביטוח העסקי. לכן כיום קשה לקבל כיסוי ביטוחי לפרויקטים גדולים של תשתיות על פי דרישות המדינה. אם עד לאחרונה תקצוב הביטוח במכרזי המדינה היה יחסית פשוט ליישום, הרי שכיום הוא הפך להיות מורכב במיוחד ומרכזי בשיקולי תקציב ההגשה למכרז של כל זכיין. היום תקציב הביטוח של פרויקטים גדולים עומד על עשרות ואף מאות מיליוני ש"ח לכל אורך חיי הפרויקט, והפרמיות ממשיכות להתייקר בעשרות אחוזים בהשוואה לפרויקטים קודמים".

ישראל נחשבת במובנים רבים למדינה מהמתקדמות בעולם, אך בכל הנוגע להתשתיות הבסיסיות (כמו מערך ההסעה להמונים), המדינה רחוקה מאוד ממעמד של מדינה מתקדמת. לכן מדובר בצעד מבורך המאפשר יותר צמיחה בתקווה שהנגישות בין המרכז לפריפריה תגדל.

איאון (Aon) ישראל הינה ברוקר הביטוח הבינלאומי הגדול בישראל והשלוחה המקומית של Aon העולמית, ברוקר הביטוח הבינלאומי הגדול בעולם בתחומי ניהול הסיכונים, ביטוח, ביטוחי משנה ופתרונות משאבי אנוש.

 

 

רגולציה חדשה בתשתיות בזק: מתחרותיה יוכלו לגשת אליהן במחשב ולהזמין מקום