מדריכי השקעות    

חוזים עתידיים – מה זה בדיוק ואיך הם הפכו לכלי השקעה פופולרי

קרדיט: shutterstock

מעודכן ל-07/2020

חוזים עתידיים הם אחד המכשירים הפיננסיים שמושכים אליהם עניין רב. חוזה עתידי הוא למעשה התחייבות הדדית בין מוכר לבין קונה שהמוכר יספק לקונה סחורה, מטבע, נייר ערך וכו' במועד שיחול בעתיד, בעוד שהמחיר כבר נקבע מראש בחוזה, אך התשלום יתבצע רק כשיימסר הנכס. מטרת החוזה העתידי היא להפחית את הסיכון שבמסחר.

המסחר בחוזים עתידיים מאפשר חשיפה לנכסים מגוונים מלבד ניירות ערך, ובהם סחורות, מטבעות ואפילו בקר. המסחר בחוזים עתידיים אפשרי בחו"ל ובכל שעות היממה ונעשה בקלות  דרך חשבון ההשקעות.

סוגי חוזים עתידיים

יש שני סוגי חוזים עתידיים עיקריים:

Future – חוזה קונבציונלי המורכב מתנאים קבועים ובסיסיים לגבי סוג הנכס, מחיר, משך החוזה עוד, ונסחר בבורסות השונות. נכסי הבסיס במקרים אלו יכולים להיות ניירות ערך, סחורות, מטבעות וכו'. המוכר והקונה מפקידים ביטחונות הנקבעים בבורסה, כערבון למימוש החוזה. במקרה שרמת הביטחונות לעמידה בחוזה יורדת מתחת לסף הנדרש, על הצדדים להפקיד כספים מיד כדי להשלים את הביטחונות או לבצע פעולת מסחר לסגירת ההתחייבות ולספוג את ההפסד.

Forward – חוזה לא קונבנציונלי, שמותאם אישית לסוג הנכס, למחיר, למשך החוזה ועוד. החוזה נסחר בחדרי עסקאות בבנקים. נכס הבסיס שלו הוא מט"ח, והביטחונות הם כ- 10% מגובה העסקה. תנאי החוזה מוסכמים בין הצדדים.

צורת המסירה בשני סוגי החוזים יכולה להיות כספית או פיזית.

מי משקיע בחוזים עתידיים

סוג אחד של משקיעים בחוזים עתידיים הוא ספקולנטים. הספקולנטים, שיכולים להיות משקיעים פרטיים או מוסדיים בשוק ההון, צופים שינוי מחיר בנכס הבסיס ושואפים לגרוף מכך רווח. אם משקיע חושב שמחיר נכס צפוי לרדת, אותו משקיע ימכור חוזה עתידי על אותו נכס. ולהפך, קונה חוזה עתידי צופה עלייה במחיר של נכס.

סוג אחר של משקיעים הוא המגדרים, כמו בקרנות הגידור. אלו רוצים להגן על השקעותיהם מפני הסיכונים הכרוכים בשוק ובכך בעצם לנסות למזער הפסדים. משקיע שמעוניין להגן על עצמו מעליית ערך נכס יקנה חוזה עתידי על הנכס. כך אם מחיר הנכס יעלה, הוא מגובה באמצעות החוזה העתידי. רוב המשקיעים בחוזים עתידיים הם מוסדיים שרוצים להגן על לקוחותיהם.

סוג דומה הוא משקיעי ארביטראז' – אלו  משקיעים בחוזים עתידיים כדי לנצל פערי מחיר בנכסים בשווקים במדינות השונות לעשיית רווח.

יתרונות החוזים העתידיים

חוזים עתידיים נעשים במינוף קטן, סכום ההשקעה קטן ביחס לסכום העסקה, והסיבה היא שהמשקיעים נדרשים להשקיע רק את הביטחונות עד מימוש החוזה, כך שאפשר לגרוף רווח בזמן קצר.

עד כמה חוזים עתידיים אמינים

יתרון נוסף של חוזים עתידיים הוא שהמוכרים והקונים אינם מוכרים זה לזה והתחייבויותיהם הן כלפי הבורסה. כמו כן, מחירי החוזים העתידיים משקפים את העסקאות האחרונות שנעשו בהם והם אינם מושפעים משינויים חדים בשוק וממתווכים.

למה משמשים החוזים?

כיום רוב הסחר בחוזים עתידיים נעשה כהשקעה לגריפת רווח, ורוב הסוחרים אינם מחכים למימוש החוזה ולקניית הסחורה בפועל.

מה הצפי לערכו של חוזה עתידי?

כמו בכל השקעה, אין ודאות מוחלטת והרבה מהתוצאות נודעות רק בטווח הארוך. אבל יש כמה כלי מסחר וכלים טכנולוגיים שמעריכים את התוצאות, בעיקר בבתי ההשקעות השונים.

מה העמלות

חוזים עתידיים נסחרים בבורסות, ללא המתווכים בין הסוחרים. כך, במסחר בחוזים המרכזיים אשר לא סובלים מחוסר נזילות, המרווח בין שער הקנייה לשער המכירה נקבע כמרווח המינימלי האפשרי. למשל, כרבע נקודה בחוזה על מדד הנאסד"ק 100. מספרים אלו הופכים את החוזים העתידיים לחסכוניים ביותר ביחס לעמלות.

הבורסה מעודדת מסחר באופציות – איך? למה וכמה?

CFD/ חוזה הפרשים – המדריך המלא!

אופציות – המדריך המלא

מהן מניות דואליות?