חדשות    

מס רכישה כאשר לאחד מבני הזוג יש דירה מלפני הנישואים

מס רכישה כאשר לאחד מבני הזוג יש דירה מלפני הנישואים – האם זו נחשבת דירה ראשונה או דירה שנייה, או לא זה ולא זה?

לאחרונה עלתה שאלה חשובה לדיון משפטי – מה קורה כאשר לאחד מבני הזוג יש דירה מלפני הנישואים – האם כשהזוג קונה דירה מדובר על דירה ראשונה או שנייה? ובכן, השופט קבע שלא מדובר בדירה ראשונה לצורך מס רכישה.

העניין עלה לדיון כאשר בין בני הזוג לבין מנהל מיסוי המקרקעין בחדרה התעוררה מחלוקת בקשר לגובה מס הרכישה. בני הזוג טענו בערעור שהגישו לבית המשפט העליון  כי בהתאם להלכה שקבע בית המשפט ב-2004, כאשר לאחד מבני הזוג יש דירה נוספת מלפני הנישואים ולשני לא – אין לשלול מהשני את הזכאות להטבת מס לרוכש דירה יחידה ולכן במקרה כזה לא רואים את בני הזוג כיחידה משפחתית אחת.

במס הכנסה טענו מנגד כי על פי תקנות משרד האוצר, כשמדובר בשותפים יש לחשב את אחוז המס שיוטל על כל אחד מהם מתוך שווי הבית כולו. לטענת רשות המס, החישוב שמציעים בני הזוג מביא לכך שהבעל משלם מס מופחת על דירה שנייה ומקבל למעשה הטבת מס שלא מגיעה לו.

השופט חנן מלצר הודיע כבר בתחילת דבריו כי עמדת בני הזוג המערערים אינה מקובלת עליו. לדבריו, פרשנותם אינה תואמת את החוק וההלכה ואף אינה הגיונית ברמה הכלכלית. השופט הסכים כי יש ביקורת מצד גורמים שונים על כך שתקנות משרד האוצר אינן צודקות אך הבהיר כי התקנות עדיין תקפות ומנהל מיסוי המקרקעין לא טעה בפרשנותן. המסקנה, גישת מס הכנסה היא המקובלת ולפיה יש לבדוק על שם מי רשומה הדירה ואם (כך זהנ לרוב) על שם שני בני הזוג, אזי יש לקחת מחצית ממס הרכישה החל על הבעל (בהתאם למצבו – בעל דירה או לא), ומהאישה בהתאם למצבה (בעלת דירות או לא).

למחשבון מס רכישה

למדריך מס רכישה