חדשות    

מעכשיו תשלום על גנים ציבוריים?

יוזמה חדשה של משרד הפנים מעודדת תשלום לגנים ציבוריים גדולים שעלותם יקרה 

משרד הפנים יזם תכנית שלפיה אזרחים ייאלצו לשלם בכניסה לגנים הציבוריים, זאת למרות שגם כך הקמת הגנים הציבוריים נובעת מהתשלום בארנונה. על פי התכנית של משרד הפנים, העיריות ינסו לגבות תשלום מהאזרחים על גנים שהתחזוקה שלהם יקרה. לטענת גורמים במשרד הפנים ,היוזמה הזו נובעת מפנייה של הרשויות המקומיות.

הגנים שעליהם מדובר בשלב ראשון הם גנים ציבוריים שמתפרסים על שטח שגדול מ-100 דונם, וההחלטה אם לגבות עליהם כסף או לא תתקבל לפי העלויות והתחזוקה של הגנים, אם כי נכון לעכשיו הרשויות לא חושפות את המספרים. במשרד הפנים הדגישו שמדובר בטיוטה ראשונית ושהרשויות הן אלה שתומכות ביוזמה.

תנאים נוספים הם קרבת הגן הציבורי לגנים ציבוריים אחרים שהכניסה אליהם אינה כרוכה בתשלום, ניתן לבצע את הפעולות הנדרשות לשם גביית דמי הכניסה ביעילות, וגביית דמי הכניסה לא תפגע בזכות המעבר של הציבור במרחב הציבורי שאינו חלק מהגן הציבורי. התקנות מאפשרות מתן הזדמנות לכל המעוניין להעיר הערות לכוונת הרשות המקומית לבקש היתר לגביית דמי כניסה.

לפי התקנות יוכל שר הפנים לקבוע גובה דמי כניסה שונים למי שהוא תושב הרשות המקומית ולמי שאינו תושב הרשות המקומית או לאשר גביית דמי כניסה רק למי שאינו תושב הרשות המקומית.

באגודה לזכויות האזרח אמרו בתגובה: כי הם מנסים לעצור את המהלך הזה. "זה יכול לייצר כאן אפליה די גדולה – גנים לעשירים וגנים לעניים", טענו באגודה לזכויות האזרח. השלב הזה זה שלב בו הציבור יכול לערער ולהתלונן – אז אם אתם גרים סמוך לגן ציבורי גדול – זה הזמן לערער.
התקנות המוצעות טעונות אישור של ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת.
העיריות אומנם לא חושפות את העלויות עבור הקמת החזקת הגינה, אבל מהנתונים על גינות פרטיות עולה כי בערך 40,000 עולה הקמת גינה  של 200 מ"ר בלבד רק על צמחייה ודישון והתחזוקה של הצמחייה יכולה להגיע לאלף שקל בחודש.