חדשות    

מצטופפים: המועצה הארצית אישרה תוכנית לצפיפות הבנייה

תמונה: PIXABAY

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה לערוך בחינה לעדכון הוראות צפיפות המגורים בתוכנית המתאר הארצית, תמ"א 35.נציין כי המרחב העירוני מאוד לא צפוף ביחס למערב.

הבחינה תוצג לוועדת המשנה של המועצה הארצית (הולנת"ע) ואם היא תאשר את עקרונות העדכון שיוצגו, יובא העדכון לאישורה של המועצה הארצית. על פי הסבר הוועדה, אף על פי שצפיפות המגורים בישראל היא מהגבוהות בעולם, ועומדת על כ-400 נפש לקמ"ר, צפיפות המגורים בערים נמוכה יחסית לערים באירופה ובארה"ב ועומדת על 8,565 נפש לקמ"ר בתל אביב, 7,186 בירושלים ו-4,346 בחיפה. זו צפיפות הנמוכה פי 3 ופי 4 ביחס לערים אירופיות, למשל פריז או ברצלונה.

"הדיון בצפיפות העירונית מהווה חלק משמעותי מהדיון בשאלת התכנון הראוי כמחולל של איכות החיים העירונית ומהווה חלק בלתי נפרד ממנו", כתבה הוועדה, "צפיפות גבוהה יותר מהווה תנאי סף לכניסת שירותים עירוניים רבים יותר בקרבת הבית, בהם מוסדות שונים ותחבורה ציבורית איכותית, המעודדת הליכה ברגל ורכיבה על אופניים. כך למשל צפיפות של 30,000 – 20,000 נפש לק"מ" מהווה הצדקה להקמת מערכות תחבורה מסילתיות, ומאפשרת צמצום של השימוש ברכב מוטורי והקטנת דרגת זיהום האוויר בעיר.

עוד צוין כי "סביבות עירוניות צפופות קומפקטיות ואינטנסיביות מאפשרות שימוש מיטבי בקרקע ובתשתיות העירוניות ואיכות חיים עירונית גבוהה בפרמטרים של נוחות, הזדמנויות אנושיות, כלכליות ותרבותיות, בריאוּת, איכות סביבה, תמהיל בשימושים עירוניים וצורות מגורים ובפרמטרים של תשתיות פיזיות, בעיקרן תשתית התחבורה הציבורית".

על פי התוכנית יופסק חישוב מספר דירות לדונם, ויחשבו מספר נפשות לדונם. "מדידת הצפיפות ביח"ד לדונם נטו אינה משקפת סוגיות אקוטיות הנוגעות לצפיפות המגורים, בהן השוני בגודלי משקי הבית בין אוכלוסיות שונות, הכולל מצד אחד משפחות בעלות מספר נפשות גבוה מאד ומצד שני מספר גדל והולך של משקי בית קטנים בני אדם אחד או שנים", נכתב בדוח

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר: "השינוי בהוראות תמ"א 35 יוביל מהפכה בארגון מחדש של המרחב העירוני, באופן שיביא לשיפור איכות חיי התושב. אנחנו רוצים מרחב עירוני פעיל לאורך כל שעות היום, שיהיו בו מגוון הזדמנויות של לימודים, תעסוקה, מסחר, מגורים ופנאי. זאת, תוך נגישות מרבית לתחבורה ציבורית".

יוזמה חדשה: צפיפות בנייה כמו בחו"ל

נהגי משאיות, לא תיסעו בנתיבי איילון ותקבלו כסף

האם בנייה ירוקה משתלמת לטווח הארוך?