חדשות    

משרד הבינוי: "הצלחה גדולה לפיילוט התכנית לסיוע במימון פרויקטי תמ"א 38"

משרד הבינוי מודיע כי כבר במועד הראשון של התכנית יאפשר התקצוב של משרד הבינוי חיזוק 24 מבנים בשכונות השיקום ב-6 ערים בהיקף של כ-930 יח"ד, מתוכן כ-400 יחידות דיור חדשות ברחבי הארץ

משרד הבינוי מודיע היום על הצלחה גדולה לתכנית הקול הקורא לחיזוק מבנים בשכונות. סבב הדיונים והבדיקות של מועד ההגשה הראשון עבר בהצלחה שעלתה על כל הציפיות והוועדה שבדקה את הבקשות לקבלת סיוע לדיירים הגרים במבנים הנמצאים בתחומי שיקום שכונות פיזי, אישרה סיוע לחיזוק מפני רעידות אדמה של 24 מבנים ב-6 ערים הכוללים כ-930 יח"ד, מתוכן 530 יח"ד קיימות שיחוזקו, ישופצו ויורחבו וכ-400 יחידות דיור חדשות ונוספות בסיוע אגף שיקום שכונות במשרד הבינוי.

חיזוק מבנים אלה והרחבת הדירות החדשות, שדרוגן, הוספת מעלית, מרפסת שמש וממ"ד שייספק הגנה מפני איום הרקטות, התאפשר בזכות המענקים שנותן משרד הבינוי בשיתוף עם משרד האוצר במטרה לחדש את מרכזי הערים הוותיקות, לשפר את איכות החיים של התושבים וליצור מאגר של מאות ואלפי דירות חדשות, ללא פגיעה בשטחים פתוחים, באמצעות בנייה המתבצעת בתוך שכונות קיימות ומתבססת על תשתיות ומוסדות ציבור מתפקדים.

שר הבינוי אורי אריאל אמר: "התחלנו לחולל מהפכה לטובת שיקום השכונות ואנו נותנים פתרון אמיתי ובשורה של ממש עבורם. לראשונה, המדינה מסייעת במימון פרויקטים של תמ"א 38 במקומות בהם ללא התמיכה הממשלתית, לא הייתה כדאיות כלכלית. נמשיך לייצר פתרונות כלכליים-חברתיים שיחדשו וישנו את פני השכונות הוותיקות, ירחיבו את שטח הדירות לדיירים הנוכחיים, יחזקו וישדרגו את המבנים, לצד מענה לזוגות הצעירים במרכזי הערים, בדמות דירות חדשות שיתווספו והמתאימות להם. ההצלחה וההיענות של דיירים ויזמים עלו על כל הציפיות ובכוונתנו להמשיך במהלך זה גם בשנה הבאה. אני שמח שמצאנו מודל המאפשר לראשונה תמ"א 38 בפריפריה".

הוועדה במשרד הבינוי אישרה את המענקים לפרויקטים הראשונים היוצאים לדרך בהיקף כספי של 29 מיליון שקל. באזורי הביקוש, הביא המענק לחיזוק מבנים במספר ערים. היזם בן דוד הרצל קבלן בניין בע"מ יקבל סיוע מהמדינה בחיזוק 12 מבנים הכוללים כיום 128 יח"ד בשכונת קרית נורדאו בנתניה (ברחובות ש"י עגנון, שלונסקי וקרן היסוד). יוסי בריגה חברה לבנייה בע"מ תחזק מבנה אחד ברחוב דב גור באשדוד הכולל כיום 18 דירות. בירושלים תקבל "האלונים ירושלים" מענק לחיזוק מבנה בן 72 דירות בדרך בית לחם. ברחובות, יחוזקו 4 מבנים עם 128 דירות ברחוב לדיז'נסקי על ידי חברת עמיגור ניהול נכסים. בפריפריה, חברת י.א הנדסה בע"מ תחזק 5 מבנים ברחוב שאול המלך בדימונה הכוללים כיום 160 יח"ד. בקרית מלאכי יחוזק מבנה בשדרות בן גוריון הכולל 24 דירות על ידי הקבלן ניג'ם גריס.

מדובר בפרויקטים משמעותיים לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, בהרחבת ושדרוג הדירות ומתקני הבניין והוספת דירות חדשות, שהתאפשר בזכות המענק שהפך את כל הפרויקטים הללו לבעלי כדאיות כלכלית. גובה המענק שנקבע לפי הכללים שפורסמו נע בין 20 אלף שקל לדירה (בירושלים) ו-30 אלף שקל לדירה באשדוד לבין 50 אלף שקל לדירה ברחובות. 60 אלף שקל מענק לדירה יינתנו בנתניה, 70 אלף שקל לדירה בדימונה ובקרית מלאכי תעניק המדינה 90 אלף שקל לדירה קיימת. הסכומים נקבעו בהתאם לרגישות הסייסמית בכל עיר ולמחיר ממוצע של דירה באזור.

בנוסף למענקים אלו, המשרד ישתתף במימון תשלום שכר טרחת עורך דין שייצג את בעלי הדירות בבניין בו מתוכנן הפרויקט. גובה ההשתתפות יהיה עד 5,000 שקל בגין כל יחידת דיור קיימת. יובהר כי השתתפות כספית זו מותנית בכך שעורך הדין מייצג את הדיירים בלבד בקשר לפרויקט חיזוק המבנה, ולא את היזם, הקבלן או כל גורם אחר הקשור לפרויקט. לצורך כך, סוכם בין משרד הבינוי ומשרד האוצר כי תקציב שיקום שכונות לשנת 2014 יוגדל פי 6, ויעמוד על כ-90 מיליון שקל לשנה.

הקול הקורא שפורסם לדיירים לפני מספר חודשים זכה להיענות גדולה. הפרסום הזמין וועדי בתים, יזמים, קבלנים, חברות מאכלסות, חברות עירוניות ורשויות מקומיות להגיש הצעות לקבלת הסיוע במימון לצורך ביצוע העבודות. הקול הקורא קבע 3 מועדים להגשת הצעות מטעם דיירים וועדי בתים לאישור הוועדה כאשר לאחר אישור ודיונים של מועד ההגשה הראשון, בסוף אוקטובר נסגר מועד הגשה נוסף שההצעות בו נידונות בימים אלה ובאמצע דצמבר יהיה מועד ההגשה האחרון לשנת 2014. ההצעה מתייחסת לפרויקטים אשר נמצאים בתחומי שכונות שיקום פיזי, שהושגה בהם 80% הסכמה לפחות ואשר עומדים בקריטריונים של תמ"א 38 וע"פ חוות דעת ראשונית של מהנדס מוסמך ודו"ח כלכלי ניתן לבצע בהם פרויקט של תמ"א 38.

לצורך ביצוע חיזוק המבנה ושדרוגו במסגרת תמ"א 38 הדיירים יתקשרו עם יזם וימכרו לו את זכויות הבנייה בבניין. תוספת המימון לביצוע החיזוק, ההרחבה והשיפוצים יהיה בהתאם למפורט בקול הקורא שפורסם. התכנית מיועדת לפרויקטים אשר קיימת הצדקה כלכלית לביצועם, לרבות על בסיס שווי זכויות הבניה הנוספות מול מימון החיזוק והבניה מצד היזם, בתוספת מענקים שיינתנו ע"י המשרד בכפוף לעמידה בתנאי סף, בקריטריונים שנקבעו ובכפוף לתקציב.

למדריך פינוי בינוי

מדריך מס רכישה

מדריכי דירה ומשכנתא