חדשות    

משרד הבריאות חושד בקרטל בענף הקנאביס הרפואי, דורש פיקוח

במכתב של משרד הבריאות לוועדת המחירים במשרד האוצר נטען כי "קיים חשש מפני מניפולציות שנועדו להפעיל לחץ על הרגולטור לשנות החלטות, כגון הערמת קשיים באספקת מוצרים לבתי מרקחת, אספקת מוצרים במחיר מופקע כדי לייצר לחץ מהמטופלים על המשרד לאפשר המשך אספקה ישירה בין מגדלים למטופלים או אגירת מלאים בציפייה ליצוא ומכירה בחו"ל במחירים גבוהים יותר". ובמילים פשוטת, "יש חשד לקרטליזציה ותיאום מחירים בשוק הקנאביס הרפואי".

המכתב הגיע מאגף תכנון, תקצוב ותמחור של משרד הבריאות. בכותרת "השלמות לקראת הדיון בוועדת מחירים ‑ קנאביס רפואי" ובו משרד הבריאות דורש להטיל פיקוח מחירים על מוצרי קנאביס רפואי, בדומה לשאר התרופות בישראל. בתחילת השבוע יוחלט אם שוק הקנאביס הרפואי יעבור לפיקוח ממשלתי.

אחת הסיבות לפיקוח היא החשד לקרטליזציה ותיאום מחירים בשוק הקנאביס הרפואי שכבר מעלה את מחירי המוצרים. "בהקשרים מסוימים, ההתנהלות היא  בתיאום מלא כאשר בעבר כל העוסקים התארגנו יחד כדי לתקוף החלטת ממשלה קודמת. בהקשרים אחרים נראה שיש יריבות בין העוסקים אך יריבות זו לא מיתרגמת לתחרות במחירים אלא במישורים אחרים".

 מטופלים המחזיקים רישיון ישן (לפני הרפורמה), עדיין רוכשים במחיר קבוע בגובה 370 שקל (בתוספת 100 שקל משלוח). בסך הכל הם משלמים 470 שקל לכל כמות צריכה הנעה בין 10 ל־50 גרם בחודש, ללא קשר לכמות.  במשרד הבריאות אומרים שהמודל "יצר בעבר תמריץ לבקש ולקבל מינונים שהם מעבר לנדרש רפואית ולו כדי לצבור מלאים ליום סגריר". מטופלים חדשים ואלו שנכנסים לרפורמה רוכשים מ־60 בתי מרקחת ברחבי הארץ, שם המחירים נעים בין 120 ל־270 שקל ל־10 גרם, תלוי במוצר וברמת ה־THC וה־CBD (החומרים הפעילים). כלומר, ככל שעולים במינונים, המעבר לרפורמה נעשית פחות כדאי. "המצב בו המחיר בבתי מרקחת גבוה יותר יוצר לחץ ורצון להישאר באספקה ישירה", כתבו במשרד הבריאות.

מוצע כי אלו שצורכים 10 ו־20 גרם ‑ ישלמו 180 ו־322 שקל בהתאמה, כאשר אלו שצורכים 30 גרם ישלמו 434 שקל ‑ סכומים נמוכים בהשוואה לעולם. חולים אונקולוגיים וילדים ישלמו אף פחות. אגב, בכל המדינות שנלקחו בהשוואה, המדינה היא זו שמווסתת את או מפקחת על המחירים.

משרד הבריאות: אין מחסור אמתי

על המחסור בחומר אומר משרד הבריאות: "יש מספיק היצע בטווח הקצר ואין מדובר במצב של מחסור אמיתי, אלא שהעוסקים מטעמיהם ושיקוליהם מעדיפים שלא להפנות מלאים לבתי המרקחת ואפילו לעיתים מחזיקים מלאי מוצרים גדול במחסניהם".

עוד נכתב כי "כן ייתכנו שיבושים עקב ההדרגתיות שבהטמעת הרפורמה באופן מלא והעברת מלוא המטופלים לבתי המרקחת. כושר הייצור של העוסקים הנוכחיים הוא גבוה יותר מזה שנדרש לשוק המקומי ויכול כבר כיום פוטנציאלית לייצר גם לשוק בינלאומי".

איך לקבל קנאביס רפואי

עלייה בתלונות על היחידה לקנאביס רפואי – על מי הכי התלוננתם השנה ועל מה

החוק לייצא קנאביס רפואי עבר בקריאה ראשונה

 

 

הבריאות