חדשות    

מתווכים בלי רישיון – דווקא הגיוני

קרדיט : shutterstock

לאחרונה המליצה הממשלה על ביטול רישיון התיווך והאגרה השנתית, המתווכים זעמו, אבל כשחושבים על זה זה דווקא הגיוני

לאחרונה המליצה הממשלה על ביטול מבחני הרישוי למתווכי הדירות, בין היתר כי המבחנים נוגעים לכל מיני סוגיות משפטיות שלא רק שאינן רלוונטיות למתווך, אלא גם אין להם סמכות לטפל בבעיות אלו. מדובר בחזרה לימים עברו שבם לא היה רישיון תיווך, וכל אחד היה יכול להיות מתווך בשל קומבינציות שונות והונאות שונות הוחלט שצריך רישיון. אבל מעטים מאיתנו באמת מבקשים לראות רישיון, והונאות אפשר לעשות גם איתו. עם זאת, בענף ובלשכת המתווכים זעמו, למעט ברשת רי/מקס.

מה כן נותן המבחן? אפשרות להיות מתווך לכל מי שמשנן את החומר למבחן ומשלם אגרה שנתית של 800 שקל. זה לא אמור להיות רף כניסה הגיוני, ואכן מדבר באחד התחומים שבו יש העודפים הגדולים ביותר לעומת הדירות המוצעות למכירה. עם זאת, מעטים המתווכים ששורדים את שנתם הראשונה במקצוע.

האם באמת יש הבדל  בין מתווכים לסכני מכירות אחרים? הנכס שהם מוכרים בעיקרו יקר יותר, וזהו בערך. אנשי מכירות בתחומים אחרים לא משלמים  אגרות רישוי ולא עושים מבחנים, לא סוכני מכירות רכב – ענף יקר גם הוא – ולא סוכני תיירות. אז מה כן? כמו בכל תחום מכירות אחר, הצלחה, המלצות והישגים. לגבי הונאות הומלץ כי הרשות להגנת צרכן תטפל בכך. לרשות הגנת הצרכן כבר כמה הישגים שאינם רק רישומיים בלבד. והם הובילו לכמה מקרים של מעצרים של נוכלים בתחומים שונים. יתר על כן, היום עם החשיפה ברשתות חברתיות קשה יותר להיות נוכל.

הסיכון האמיתי הוא לא מהמתווכים שגוזרים רווחים שוליים אלא מהיזמים וכמו שיודעים  קורבנות חפיצבה וענבל אור, צריך לקחת נשימה  מאוד ארוכה והרבה מן כדי לתבוע את הכסף חזרה. אומנם חוק המכר ודומיו מנסים למזער את הפגיעה, אבל זו כבר טיפה בים.

מדריך לדירה: המתווך

חוק המכר – איך להבטיח את כספי רוכשי הדירות