חדשות    

מתוכננות: עשרות אלפי דירות במרכז

התוכניות של האוצר: לקחת אלפי דונמים של קרקרעות חקלאיות פרטיות ולהפוך אותן לקרקעות למגורים

עשרות אלפי דירות צפויות לקום במרכז. הסיבה אלפי דונמים בבעלות פרטית שיופשרו לבנייה למגורים באמצעות החברה הממשלתית דירה להשכיר,לפי הסכם שנחתם בין החברה למשרד האוצר .

משרד האוצר יתקצב את הפרויקט ב-60 מיליון שקל לשנתיים. מטרת התקציב לאפשר לחברה למצוא קרקעות מרובות בעלים באזורי ביקוש ולקדם בהן תוכנית לשינוי ייעוד  למגורם כך שאפשר יהיה לבנות בהן אלפי דירות חדשות.

על פי הערכות, התקציב יאפשר לקדם תוכניות ב־15 מתחמים שונים. ההסכם לפני שאותרו מתחמים לתכנון.  צפוי כי ייבחרו כמה עתודות קרקע בייעוד חקלאי שאפשר לשנות את מטרתן למגורים.

עתודות הקרקע האפשריות הן קרקע גדולה בין כפר סבא למושב צופית; שורה של מתחמים בלב חדרה ששטחם המשותף מגיע ל־1,000 דונם עם פוטנציאל לבניית כ־12 אלף דירות; 900 דונם של קרקעות ברחובות עם פוטנציאל לבניית מעל 10 אלף יחידות דיור; 1,500 דונם בראשון לציון שבהם אפשר לבנות 18 אלף יח"ד, ו־1,000 דונם באבן יהודה עם פוטנציאל לבניית 12 אלף יח"ד.

ההסכם הוא אמצעי ליישום של החלטת ממשלה מ־2017, שהקנתה לחברה סמכויות תכנון בקרקע בבעלות פרטית, בתנאי שהתוכנית תאפשר בניה של לפחות 750 דירות, ואף אחד מבעלי הקרקע לא מחזיק בנתח ששיעורו גדול מ־15%.  אף שהחלטה זו של הממשלה התקבלה לפני שנתיים, עד עתה לא גובש מנגנון שיאפשר להוציא לפועל את תוכנית הממשלה לקדם בנייה על קרקע פרטית.

הבעיה במרכז שאין הרבה שטחים בבעלות המדינה. למעשה, ההערכות הן כי מעל למחצית הקרקעות במחוז מרכז הן בבעלות פרטית, ואלה מביניהן שעדיין לא פותחו הן עתודות הקרקע האחרונות באזור זה.

מתחמים אלה הפכו במרוצת השנים למרובי בעלים בעקבות ירושות ופיצול הזכויות לכמה צאצאים, וכן בעקבות עסקאות, לעיתים ספקולטיביות, על קרקעות חקלאיות, בהן יזם אחד מוכר שברירי זכויות תוך שהוא מבטיח כי ביום מהימים הן יקנו זכות לדירה. ריבוי בעלי הזכויות והאינטרסים מעכב  את התכנון:

אבי גבאי על הקרקעות: יש בעיות מימון? קרנות הפנסיה יממנו את זה

קרקעות פי גלילות יפונו לטובת 10,000 דירות מגורים

שווקו בהצלחה קרקעות לבניית 276 דירות במכרזי מחיר למשתכן ברמלה ויקנעם עילית