חדשות    

נגידה בלי עבודה – אין ריבית (ולא צריך להעלות); אין מדד (לא נורא), אין דולר חזק (ניסתה ונכשלה); יש ביקורת (על כחלון)

קרנית פלוג; איור:אורקה
בנק ישראל משאיר את הריבית, ומצפה לעליית ריבית רק ברבעון האחרון של 2018. "הנתונים והתחזיות לגבי הכלכלה העולמית מצביעים על התבססות השיפור, אך מסתמנת ירידה במומנטום, וגוברים הסיכונים להמשך הצמיחה", נכתב על ידי בנק ישראל בנוגע להחלטת הריבית – "התגברו החששות ל'מלחמת סחר' וגברו הסיכונים הגיאו-פוליטיים. ה-Fed העלה את הריבית, כצפוי, וצפוי להעלות אותה עוד פעמיים השנה". עוד נכתב כי הסיבות להשארת הריבית הן כי "מאז החלטת הריבית האחרונה לא חל שינוי משמעותי בשער החליפין: בתחילת התקופה התחזק השקל בכ-2% במונחי השער הנומינלי האפקטיבי, ולאחר מכן חל פיחות בשיעור דומה".

"הנתונים משוק הדיור ממשיכים להצביע על האטה בפעילות: עליית מחירי הדירות נבלמה, ונרשמה אף ירידה של 2.4% במחירי הדירות בחמשת החודשים האחרונים שלגביהם התפרסמו נתונים. היקף העסקאות ממשיך לרדת, במיוחד בקרב משפרי דיור. במהלך 2017 ירדו התחלות הבנייה וגמר הבנייה, אם כי במחצית השנייה של השנה גדלו היתרי הבנייה.

"ההאטה בענף הבנייה יוצאת דופן על רקע ההתרחבות בפעילות הכלכלית במשק", הדגישה נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, במקביל לפרסום התחזית הכלכלית של חטיבת המחקר של הבנק. "ההאטה משתקפת בירידה בהשקעות בבנייה במספר התחלות הבנייה ובמשרות בענף הבנייה.

"מלמחת הסחר חזרה לשלוט בשיח הכלכלי העולמי.  למרות שבשלב זה לא ננקטו צעדים שיש להם השפעה על הסחר הסיכונים לצמיחה העולמית גברו".

ולגבי שער הדולר שגורם להפסדים של עשרות מיליארדי שקלים לבנק ישראל, אמרה פלוג – "הדולר התייצב בשנה האחרונה לאחר שנים של ייסוף. לדבריה הייסוף המשמעותי בשער השקל שחל בדצמבר ובינואר נבלם ומאז המפגש הקודם חל פיחות של מעל 3% בשער השקל. למרות זאת הודתה פלוג כי רמת שער החליפין עדיין מקשה על ייצוא הסחורות והוא ממשיך לבטא 'ייסוף יתר'. להערכת הנגידה פער הריביות לטובת ארה"ב צפויה לסייע להחליש את השקל וכך גם הצמצום בעודף במאזן התשלומים.

"מאז הקיץ שעבר מורגשת התעוררות באינפלציה. השפעת הורדות המחירים של הממשלה מסתכמת בכ-0.4%. מתגברות העדויות לכך שלהתגברות הסביבה התחרותית במשק יש השפעה מתגברת על האינפלציה", אמרה הנגידה וציינה את התגברות הרכישות באינטרנט. פלוג אמרה כי קשה לכמת את ההשפעות אך ברור כי הן מעכבות את חזרת האינפלציה ליעד".

עוד הוסיפה פלוג בקשר למחירי הדירות – "אני חושבת שאם ירידת המחירים שראינו עד עכשיו תימשך, אלה חדשות טובות. אני מקווה שלא נראה האטה בקצב התחלות הבנייה.אני מוטרדת מהמגמה של השנה האחרונה, אבל אנחנו עדיין ברמה בהחלט גבוהה של התחלות. למרות הירידה שראינו במספר התחלות הבנייה ב-2017, עדיין מספר התחלות הבנייה הוא בסביבות ה-50 אלף יחידות דיור, שזה קצת מעל לצורך שנגזר מהצרכים הדמוגרפיים, והסימן המעודד שראינו זה הגידול במספר ההיתרים".

כחלון ופלוג מתקוטטים 

התרגיל של בנק ישראל וכמה הוא הפסיד ומי ישלם את המחיר