חדשות    

נדחתה טענת חברה לסילוק דיריים מהבניין – עושה דווקא

בית המשפט דחה תביעה של חברת "ע.י.ר קרן השפע נדל"ן" – בעלת זכויות בקומות המסחר של בניין בהוד השרון – נגד שני בעלי דירות בבניין. לפי החברה, אלו תפסו שטח השייך לה.

החברה היא בעלת כל היחידות באגף המסחרי. שטח המחלוקת מצוי בקומה העליונה, שם נמצאות הדירות של הנתבעים, ומהווה המשך ישיר למרפסות שלהם. השטח האמור בנוי מעל שדרת עמודים מקורה הבנויה בחזית החנויות שבבעלות התובעת.

לטענת החברה בעלי הדירה פלשו לגג החנויות ולגג בחלק המסחרי והקימו  כל אחד מרפסת בגודל 50 מ"ר. לכן היא דרשה לסלק אותם משטחים אלה.

לטענת הנתבע הראשון,  הוריו רכשו את הדירה ב-1998, כאשר מצב המרפסת זהה למצבה כיום, והיא ירש אותה ככזו.  כך שלא נעשו עבודות במרפסת. הנתבעת השנייה טענה כי מדובר בשטח שהוא המשך ישיר לרצפת מרפסת הדירה שלה, שטח שבו אינה משתמשת, והוא ריק לחלוטין למעט צמחייה המשמשת את כל הבניין.

היא הכחישה כי פרצה קירות,  בנתה מרפסת או  הסיגה גבול, אלא משתמשת אך ורק במרפסת המוצמדת לדירתה בשטח של 16 מ"ר. כמו כן, לטענת הנתבעת, אכן מדובר בשטח משותף, אך הזכויות עליו שייכות רק לבעלי הזכויות באגף המגורים בבניין, או לפחות לכל בעלי הזכויות בבניין.

החברה לא תוכל להפיק הנאה

בית המשפט הבהיר שלפי נסח הרישום והתשריט של הקרקע, השטח שבמחלוקת מהווה חלק מהרכוש המשותף של כל הבניין, שלא הוצמדה לאף אחת מהיחידות בבניין או לאגפיו השונים.

עם זאת, הוסיף השופט, "לאותו חלק של הבניין  אין שום קשר, מבחינה תפעולית, לחנויות של התובעת".

"המדובר בשטח, שהוא חלק מתקרת האגף המסחרי, ככל שאכן היה מוכח שהוא  חלק מהאגף המסחרי, אך באותה מידה שטח זה הוא גם חלק מרצפת אגף המגורים בבניין. ממילא, המדובר – לכל היותר – בשטח המהווה רכוש משותף של כל היחידות בבניין", כתב.

לכן כל שותף רשאי לעשות בשטח שימוש סביר. במקרה הנדון, השופט הבהיר שאכן מדובר בשטח שהכניסה היחידה אליו היא מדירת הנתבעים, אולם הנתבעים לא אחראים למצב, שכן כך נבנה הבניין מלכתחילה בהתאם להיתר שניתן, ואיש מהנתבעים לא בנה בו בנייה כלשהי.

השופט הוסיף כי "גם אם יפונה שטח המחלוקת מכל אשר מצוי בו, לא ישתנה דבר, ועדיין הכניסה היחידה לשטח המחלוקת תהיה דרך דירות הנתבעים. עם זאת המדובר בשימוש סביר, כאשר שימוש זה כשלעצמו איננו זה השולל שימוש מקביל של דיירים אחרים".

השופט אף הבהיר שלפי פסיקת בית המשפט העליון יש לבחון את הדברים לאור חובת תום הלב, וקבע כי התובעת נוהגת באופן דווקני ובחוסר תום לב, שכן היא בכל מקרה לא תוכל להפיק הנאה סבירה כלשהי משטח המחלוקת.החברה חויבה בהוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בסך 25,000 שקל.

נפלת קורבן לתאונת "פגע וברח"? יש מה לעשות!