שכונות    

נווה עופר, תל אביב – תעודת זהות

צילום: ויקיפדיה. ~ori
מעודכן ל-05/2019

על השכונה

נווה עופר היא שכונה פסטורלית בדרום תל אביב ויש לה פוטנציאל התחדשות גבוה. היא קרובה לצירים ראשיים, למרכזי מסחר ובה תחבורה ציבורית. בשנים האחרונות נהנית מהגירה של צעירים.

נווה עופר – תל כביר לשעבר -גובלת בשכונת תל גיבורים שבחולון וביפו.

גבולות השכונה

שכונת נווה עופר נמצאת בדרום תל אביב, בין דרך בן צבי לרחובות גרינבוים, נס לגויים, היינריך היינה, הלוחמים ותל גיבורים.

היסטוריה

נווה עופר הוקמה על חורבות השכונה הערבית אבו כביר, שהייתה שייכת לעיר יפו, והוקמה בשנות ה-40 של המאה ה-19 על ידי תושבי הכפר המצרי תל אל־כביר. התושבים הערבים התפרנסו מפרדסנות, תעשייה קלה ומסחר. במלחמת העצמאות נהרסו ופוצצו מרבית בתי השכונה, שהיוותה איום על העיר תל אביב, ותושביה הערביים גורשו ממנה או נטשוה. לאחר מלחמת העצמאות השכונה ההרוסה הייתה נטושה.

בסוף שנות ה-60 השכונה אוכלסה בעולים מצפון אפריקה ובולגריה והיא נקראה בשם "תל כביר". בשנות ה-70 נבנו שיכונים חדשים במסגרת פרויקט שיקום שכונות, והיא אוכלסה במשפרי דיור משכונות כמו שבזי בדרום תל אביב ועולים מחבר המדינות, בעיקר יוצאי בוכרה וגאורגיה. השיקום לא היה רק פיזי, ובמסגרת השיקום החברתי והתדמיתי בשנים 1977-1983, הוחלף שמה מ"תל כביר" ל"נוה עופר" (כיום נכתב שם השכונה כ"נווה עופר"). בטקס שנערך בפינת הרחובות גרינבוים ובן-צבי בתאריך 26 באפריל 1983, נקראה השכונה על שמו של אברהם עופר, שר השיכון בין יוני 1974 לינואר 1977.

בעשור הראשון של המאה ה-21 עברה השכונה פרויקט שיקום שני והתחדשות עירונית, שבמסגרתה זוגות צעירים עברו לשכונה.

סוג בנייה

הבנייה בשכונה רוויה, בדרך כלל בניינים נמוכים של עד 4 קומות ומספר מועט של בניינים של 8 קומות.

נדל"ן

מחיר דירה ממוצעת 1,800,000 שקל,  70% מהדירות 3 חדרים,  65% דירות בבעלות, מחיר למ"ר כ-22,400 שקל, תשואת שכירות של 2.7%

אוכלוסייה

השכונה נהנית מאוכלוסייה מגוונת.  בשכונה מגוון גילאים, משפחות צעירות לצד מתבגרות, ותיקים וצעירים שהגיעו בשל מכללת ת"א יפו בשטח השכונה.

כמו כן בשכונה אוכלוסיית עולים מרוסיה שעלו לישראל בתחילת שנות ה-90, ואוכלוסיה מסורתית הכוללת בעיקר קהילה של עולים מבוכרה ומגיאורגיה. האוכלוסייה מעורבת: דתיים, חילונים וחרדים:.שכבה סוציו-אקונומיית נמוכה: 3 מתוך 10 במדד החברתי.

מוסדות ציבור ומסחר

במרכז השכונה קיים מרכז מסחרי, שהורחב ושופץ בשנת 2010, ובו נמצאים סניף בנק הדואר, קופות חולים, אולם אירועים, חנויות מזון, מוצרי בית וכמו כן אולם הכדורסל של הקבוצה המקומית, הנקראת "מכבי תל כביר"

תחבורה

השכונה קרובה לכמה צירים ראשיים: איילון, כביש 1 וכביש 20. היא נהנית מתחבורה ציבורית ענפה ומקרבה לתחנת הרכבת וולפסון בחולון.

חינוך

בשכונה שני בתי ספר יסודיים – בית הספר היסודי ע"ש יוסף חיים ברנר ובית הספר היסודי הממלכתי דתי לבנות בלבד "בנות ציפורה" וכן בית ספר תיכון מקצועי של רשת אורט. כמו כן בשכונה מרכז קהילתי וכן שבט הצופים "כפיר".

על פי דירוג מדלן, הבודק את רמת בתי הספר על פי אלימות, תוצאות ושביעות רצון מורים ותלמידים בתי הספר בדירוג נמוך לעומת הממוצע בעיר.

גנים באזור: רלח, לט וצט בפיקוח ממלכתי

רה, קסח ושירת הים בפיקות ממלכתי דתי

גנים ופארקים

השכונה קרובה לפארק החורשות החדש ובשכונה כמה גנים קטנים אך בהם מיעוט מתקנים.

שכנים מספרים

מהתגובות ברשת עולה כי השכנים מרוצים מהמחירים, מהנגישות למרכזי מסחר, מאפשרוית התחבורה הן בתחבורה ציבורית והן לרכב פרטי, פחות מרוצים מאפשרויות הבילוי, מהתחזוקה ומבתי הספר.

תוכניות בנייה

בשכונה כמה תוכניות פיתוח והתחדשות עירונית. מתוכננים פרויקטים של תמ"א 38, חידוש בניינים ותוספות בנייה ופרויקטים גדולים של פינוי בינוי הגדולים שבהם במתחם הגדנ"ע, ובמתחם נס. על פי מסמך המדיניות להתחדשות עירונית, לאחר השלמת הפרויקטים כמות הדירות החדשות בשכונה תעמוד על 8,900 דירות חדשות ובסך הכל צפויה השכונה להגיע לכ-23,000 תושבים.

אתר שכונות דרום תל אביב

מחיר למשתכן ביפו – צמח המרמן, משולם לוינשטין ואלעד מקימים פרויקט של 527 דירות

מלונות הכשרת הישוב על המדף – תג המחיר: 144 מיליון שקל