שוק ההון    

נטו בלי משקיע מחפשת חלופה ומדללת אחזקות

נטו, חברה החמישית בגודלה בישראל בתחום המזון, כבר כמעט שנה לא מוצאת משקיע.  בעל השליטה דודי עזרא החליט במקום לדלל את אחזקות משפחתו.

תחילה מכרה נטו אחזקות, בשליטת עדי עזרא בנאמנות, 20% ממניות החברה התפעולית נטו מלינדה בתמורה לכ־230 מיליון שקל. שלשום עשה עזרא צעד משמעותי יותר עם מכירת 6% מאחזקות משפחת עזרא בחברה־האם נטו אחזקות בתמורה ל־75 מיליון שקל.

כך  ירדו אחזקותיה של משפחת עזרא בנטו אחזקות ל־47% לעומת 53% טרם המכירה, ואחזקתה של נטו אחזקות בנטו מלינדה ירדו ל־57.9% לעומת 79.45% טרם המכירה.

נראה כי עזרא ימכור נכסים נוספים וידלל עוד אחזקות. דודי עזרא הוא האיש הדומיננטי בקבוצה ואם האחזקות ימשיכו להידלל ייתכן אף שייפטר ממנה לגמרי.

נראה שבשנה שעברה  החברה שכרה את שירותיו של בנק השקעות במטרה לאתר משקיע בחברה־האם, נטו אחזקות. המהלך שלא צלח במהירות הביא למציאת פתרונות חלופיים. דילול אחזקות החל להיות אופציה לאחר ההתפטרות של עדי עזרא הבן מהדירקטוריון.האב דודי החליף אותו אך ממילא היה דומיננטי ומעורב בניהול השוטף של החברה ובמהלכים בשוק המזון.

נטו חברה מהותית בתחום הבשר הקפוא והטרי, וגם  במוצרי בשר מעובד דרך מותג טיבון ויל. פתיחת השוק לתחרות דרך יבוא פטור ממכס לפני ארבע שנים הביאה לריבוי שחקנים בענף, שהתבטא גם בהורדת מחירים, שכן חלוקת מכסות הפטורות ממכס התבססה גם על התחייבות למחיר נמוך לצרכן בנוגע לבשר טחון, המהווה נתח מרכזי מהמכירות בשוק. המהלך שחק את הרווחיות של חברות הבשר וחייב מאמצים לשימור לקוחות. טרנדים שונים, כמו טרנד הבריאות והטבעונות, פגעו במכירות הבשר המעובד.

. ארגון הבריאות העולמי פרסם ב־2015 אזהרה מצריכת מוצרי בשר מעובד. מכירות מוצרי הבשר המעובד ירדו בצורה חדה ב־2016, ואמנם החלו להתאושש בשנה שלאחר מכן, אולם צפויות לעבור טלטלה נוספת בחודשים הקרובים כשתיכנס לתוקפה הרפורמה של משרד הבריאות לסימון מזון עתיר שומן ונתרן. בתחומים אחרים נטו מתמודדת עם היבוא מסין.

הירושה: אור אלעזרא הבן ימונה למנכל אלעזרא החזקות